آیت الله سیستانی بر احترام متقابل بین پیروان ادیان تأکید کرد
کد خبر: 4105311
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵
در نشستی با هیئت سازمان ملل؛

آیت الله سیستانی بر احترام متقابل بین پیروان ادیان تأکید کرد

مرجع عالیقدر دینی شیعیان در عراق در دیدار با هیئتی از سازمان ملل بر لزوم تثبیت ارزش‌های همبستگی مبتنی بر توجه به حقوق و احترام متقابل در میان پیروان ادیان و گرایش‌های فکری مختلف تأکید کرد.

 به گزارش ایکنا به نقل از السومریه نیوز، حضرت آیت الله سیستانی، مرجع عالیقدر دینی در عراق صبح امروز چهارشنبه، میگل موراتینوس، معاون دبیرکل و نماینده عالی سازمان ملل در امور ائتلاف تمدن‌ها را در دفتر خود در نجف اشرف به حضور پذیرفت.

 دفتر حضرت آیت الله سیستانی پس از این دیدار بیانیه‌ای منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است: آیت الله سیستانی پیش از ظهر امروز چهارشنبه، میگل آنجل موراتینوس، معاون دبیرکل سازمان ملل را به حضور پذیرفت که مسئول تهیه برنامه سازمان ملل برای حفاظت از اماکن دینی پس از حملات سال‌های اخیر به مکان‌های مختلف دینی در سراسر جهان است.

بر اساس این بیانیه، مرجع دینی عالیقدر در نجف اشرف به توضیحات درباره این طرح، اصول مبتنی بر آن و رویه‌های انجام شده در این زمینه گوش فرا داد.

بر اساس این بیانیه، آقای سیستانی در این دیدار بر اهمیت تلاش‌های هماهنگ برای ترویج فرهنگ همزیستی مسالمت‌آمیز، نفی خشونت و نفرت و ایجاد ارزش‌های همبستگی مبتنی بر توجه به حقوق و احترام متقابل در میان پیروان ادیان و گرایش‌های فکری مختلف تاکید کرد.

حضرت آیت‌الله سیستانی در ادامه تأکید کرد: فجایعی که بسیاری از ملت‌ها و گروه‌های قومی و اجتماعی در بسیاری از نقاط جهان ـ در نتیجه سرکوب فکری و دینی و سرکوب آزادی‌های اولیه و نبود عدالت اجتماعی ـ متحمل می‌شوند، نقش مهمی در ظهور برخی از جنبش‌های افراطی دارد که از خشونت کورکورانه علیه غیرنظامیان بی‌دفاع استفاده می‌کنند و به مراکز دینی و اماکن باستانی طرف‌های مختلفی که از نظر فکری و عقیدتی با آنها متفاوت هستند، تعرض می‌کنند.

بر اساس بیانیه دفتر آیت الله سیستانی، وی بر لزوم پرداختن به پیشینه این پدیده‌ها که در همه موارد مردود و محکوم است، تأکید کرد و همچنین اقدام جدی  برای رسیدن به درجه‌ای از عدالت و آرامش در جوامع مختلف که در خور شأن انسانی باشد، خواستار شد آن گونه که خداوند متعال خواسته است، چیزی که عرضه را برای گسترش افکار افراطی تنگ می‌کند.

مرجع تقلید عالیقدر شیعیان در پایان از تلاش‌های سازمان ملل در این زمینه تمجید و برای موراتینوس در انجام مأموریتش آرزوی توفیق کرد و از او خواست سلام و تحیاتش را به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد برساند.

جنین هانس پلاسخارت، نماینده سازمان ملل در عراق نیز که در دیدار با آیت‌الله سیستانی حضور داشت، پس از دیدار در نشستی خبری گفت که در این نشست بر اهمیت درایت مرجعیت عالی دینی و حمایت وی از همزیستی مسالمت‌آمیز تأکید کرده‌اند.

پلاسخارت گفت: آیت الله سیستانی بر همزیستی مسالمت‌آمیز همه اقشار و اقلیت ‌ها در عراق تأکید دارند.

میگل آنجل موراتینوس، معاون دبیرکل سازمان ملل و نماینده عالی اتحاد تمدن‌های سازمان ملل نیز آیت الله سیستانی را ستون جامعه یا مذهب شیعه توصیف کرد و گفت: بسیار مفتخر به دیدار ایشان شدیم. او یک رهبر دینی جهانی است.

موراتینوس افزود: همه به آیت الله سیستانی به خاطر فعالیت‌هایش، رهبری‌اش و درایتش احترام می‌گذارند. وی یکی از رهبرانی است که شورای امنیت از او تمجید می‌کند و از رهبرانی است که همیشه به اعتدال و حمایت از بشریت فرامی‌خواند.

آیت الله سیستانی بر اهتمام به حقوق و احترام متقابل بین پیروان ادیان مختلف تاکید کرد/آماده

انتهای پیام
captcha