بایسته‌های زیست خردمندانه در عصر رسانه‌
کد خبر: 4119202
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
علی نوریجانی تبیین کرد؛

بایسته‌های زیست خردمندانه در عصر رسانه‌

رئیس کل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران اخبار جعلی که ستون فقرات جهان پساحقیقت قلمداد می‌شود را معضلی جهانی برشمرد و گفت: اینکه یک خبر فیک یا یک شایعه می‌تواند منجر به فریب شده و درست به نظر برسند، یعنی در لایه حکمرانی و نظام آموزشی، موضوع مهم ارتقای توانمندی مخاطبان برای زیست خردمندانه و مبتنی بر مهارت برای مواجهه با این دست پیام‌ها، مورد توجه قرار نگرفته است.

بدون سواد رسانه‌ای سیل اخبار جعلی افکار عمومی را با خود خواهد بردعلی نوریجانی، رئیس کل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران در گفت‌وگو با ایکنا، سواد رسانه‌ای را مهارتی غیر قابل چشم‌پوشی در لایه‌های مختلف اجتماعی دانست و اظهار کرد: اینکه جوامع مختلف به فراخور خرده‌فرهنگ‌ها و نیاز‌های مخاطبان خود نسبت به توانمند کردن مخاطبان در سنین و اقشار مختلف اقدام کنند، موضوعی ضروری و حتمی است.

وی با بیان اینکه امروز رسانه‌ها هم موجب زایش و هم زدایش فرهنگی هستند، تصریح کرد: مخاطب بدون اطلاع از این فرایند تحت بیشترین تأثیر قرار می‌گیرد. کافی است این رسانه‌ها و البته مبتنی بر اقتصاد و ایدئولوژی حاکم بر خود، اراده کنند، موضوعی را به ضد خود تبدیل کنند، اینجاست که برای مثال واکسن برکت با یک روایت‌سازی و نبرد عظیم رسانه‌ای از یک دستاورد غرورآفرین ملی به ضد خودش بدل می‌شود و مخاطب در حین فریب خوردن، عزت نفس ملی خود را نیز به مرور از دست می‌دهد.

نوریجانی ادامه داد: زیست در جهان فراواقعیت‌ها، غلبه دروغ بر حقیقت، ساخت واقعیت‌های رسانه‌ای و گذر محتوا از هزارتوی ذهن و عقیده مالکان رسانه، مخاطب را با بسته‌بندی دستکاری شده رسانه‌ای روبرو می‌کند که هم جذاب، هم فریبنده و هم غیر قابل تشخیص است.

وی در ادامه بیان کرد: این وضعیت نه تنها درباره اخبار لزوماً سیاسی و امنیتی، گاهی بر روی موضوعات ساده به گونه‌ای ساخته می‌شود که موضوع به مشکل، مشکل به مسئله و مسئله به بحران تبدیل می‌شود که گاهی این بحران در سطح ملی و گاهی در سطح بین‌المللی هزینه‌تراشی می‌کند.

نوریجانی اخبار جعلی را که ستون فقرات جهان پساحقیقت قلمداد می‌شود، را معضلی جهانی برشمرد و گفت: اینکه یک خبر فیک یا یک شایعه و روایت‌های عجیب و غریب رسانه‌ای می‌تواند منجر به فریب شده و درست به نظر برسند، یعنی در لایه حکمرانی و نظام آموزشی، موضوع مهم ارتقای توانمندی مخاطبان برای زیست خردمندانه و مبتنی بر مهارت برای مواجهه با این دست پیام‌ها، مورد توجه قرار نگرفته است.

رئیس کل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران گفت: سواد رسانه‌ای را به مثابه واکسن ایمن‌کننده جامعه و افکار عمومی در برابر ویروس‌های کشنده ذهن که از طریق چرخه شایعات و اخبار جعلی در جامعه منتشر می‌شوند، است. این سواد باید از سوی مسئولان به عنوان ضرورتی ملی قلمداد شده و اینگونه نباشد که در بزنگاه‌ها به یاد ضرورت آن بیفتیم.

انتهای پیام
captcha