شعر فجر مولد وحدت کلمه بین ملت‌هاست
کد خبر: 4119376
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲
شاعر سوری:

شعر فجر مولد وحدت کلمه بین ملت‌هاست

جابر ابراهیم سلمان گفت: با جشنواره‌های ادبی ازجمله جشنواره بین‌المللی شعر فجر می‌توان ملت‌ها را به سوی وحدت کلمه سوق داد و آنان را از هرگونه تفرقه و گسست بیزار و برکنار داشت.

به گزارش ایکنا به نقل از ستاد خبری هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر جابر ابراهیم سلمان؛ عضو اتحادیه نویسندگان عرب، درباره نقش شعر در پیوند میان ملت‌ها به‌ویژه ملت‌های منطقه که ریشه فرهنگی مشترک دارند، گفت: پیش از هرچیز سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را تبریک عرض می‌کنم و آرزومندم که جمهوری اسلامی ایران اعم از ملت و رهبران آن شاهد ادامه پیشرفت و شکوفایی باشند و پیروزی‌های بیشتری را علیه جبهه‌های سرکشی و شرارت و دشمنی محقق سازند. شعر به نوعی یک موسیقی است و موسیقی احساسات و مشاعر ما را مخاطب قرار می‌دهد؛ پس ریتم شعر و نواختی که در گوش‌های ما ایجاد می‌کند درواقع آن اندوه و اندیشناکی و دغدغه‌ها و مسائل اجتماعی و انسانی را در درون آنها برمی‌انگیزاند؛ و آن اندوه‌ها و نگرانی‌ها و همه آن مسائل و چالش‌ها نیز، میان ملت‌های منطقه مشترکند و چه‌بسا بتوان گفت که تقریباً از حیث ریشه‌ها و مدلولاتشان آرزوهای واحدی هم دارند.

وی افزود: به‌عنوان مثال، ظلم و غصب و نقض حقوق و به بردگی کشیدن ملت‌ها و بهره‌کشی و استثمار و غارت ثروت‌هایشان توسط دولت‌های شرارت پیشه و استکبار جهانی همه و همه مسائلی است که ملت‌های ما با آن مواجهند و درنتیجه می‌توان گفت که شعر نقش مهمی در تقویت پیوندهای همکاری و همراهی میان این ملت‌ها با یکدیگر داشته و می‌تواند به تعمیق روابط میان آنها کمک کند و همین مسئله به‌تنهایی می‌تواند باعث صیانت این ملت‌ها شده و آنان را در مواجهه با خطرات چالش‌هایی که با آن روبه‌رو می‌شوند قوی‌تر و قوی‌تر سازد.

جابر ابراهیم سلمان درباره نقش جشنواره بین‌المللی ادبی مانند جشنواره شعر فجر در نزدیکی میان پیوستگی شعرا و ادبای ملت‌های منطقه گفت: جشنواره‌ها به‌مثابه منبری است برای اینکه اندیشه‌های ادبا و شعرای ملت‌های منطقه را یکدست کرد و نظرات فرهنگیان و خادمان پهنه شعر و ادب را به همدیگر نزدیکتر ساخت و جشنواره بین‌المللی شعر فجر هم اهمیت خویش را از تعدد و تنوع مشرب و گرایشات شرکت‌کنندگان به دست می‌آورد. با جشنواره‌های ادبی ازجمله جشنواره بین‌المللی شعر فجر می‌توان ملت‌ها را به سوی وحدت کلمه سوق داد و آنان را از هرگونه تفرقه و گسست بیزار و برکنار داشت.

این شاعر و نویسنده سوری در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره جریان شعر مقاومت در منطقه و نقش آن در بیدار نگه داشتن شور انقلابی مردم، اشاره کرد: ازجمله دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران این بود که از همان زمانی که انقلاب به دست آیت‌الله خمینی کلید خورد، پرچم مقاومت، یعنی مقاومت در برابر استکبار جهانی را که نمود آن آمریکا (شیطان بزرگ) و رژیم صهیونیستی اسرائیل که وجودش تهدیدی برای ملت‌های منطقه است_ به دوش گرفت.

جابر ابراهیم سلمان اضافه کرد: آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای هم این امر را ادامه داد و پرچم مقاومت را برافراشت و در تقویت راه مقاومت کوشید و با مساعی او مقاومت رشد کرد و بزرگ شد تا جایی که به نیروی تأثیرگذاری تبدیل شده که دشمنانش بسیار از آن حساب می‌برند. و شکی نیست که جریان شعر مقاومت هم درواقع به تجلیگاه آمال و خواسته‌های ملت استکبارستیز جهان تبدیل شده و این ملت‌ها هرگز از هیچ تلاشی برای پیروزی بر دشمنان قسم‌خورده خویش فروگذاری نخواهند کرد. و به قطع و یقین این ملت‌ها با اراده و عزمی راسخ و پافشاری بر مواضع خویش و نیز با میدان‌داری جریان مقاومت _که برای روزگار ما شهادت در راه پیروزی حق را نهادینه کرده‌اند_ بر کسانی که استکبار را شعار خویش ساخته‌اند پیروز و غالب خواهند شد و استکبار آن جماعت دیر یا زود گریبانگیر خودشان خواهد شد و عقوبتش را خواهند چشید.

این شاعر و روزنامه‌نگار در ادامه با اشاره به این نکته که مقاومت فلسطین خاری در چشم استکبار جهانی است، گفت: مقاومت فلسطین که همه وجدان‌های بیدار را در هر جای عالم به فریاد فرا خوانده و می‌خواند. همین فلسطینی که رویای تولد فجری تازه را در سر می‌پروراند و همین قدسی که عروس شهرهاست و مهد عیسی مسیح بود و محل معراج حضرت محمد(ص) و همان بقعه پاک و همت‌های بلند و عزم راسخ مقاومت فرزندان آن دیار محل الهام شاعران است و ازجمله همه اینها الهام‌بخش من بود در سرودن یکی از دیوان‌هایم با نام «صدی الجراح» یا پژواک زخم‌ها؛ دیوانی که همه آن را برای فلسطین و برای معراجگاه سید خلائق و خاتم مرسلین(ص) نگاشتم.

جابر ابراهیم سلمان متولد سال ۱۹۵۷ میلادی در استان لاذقیه سوریه است. او در سال ۱۹۸۲ مدرک کارشناسی زبان و ادبیات عرب را از دانشگاه تشرین لاذقیه گرفت. او همچنین فارغ‌التحصیل کالج رسانه دمشق در رشته روزنامه‌نگاری به سال ۱۹۸۷ است. جابر ابراهیم سلمان به سال ۱۹۹۷ دکترای رسانه خود را از دانشگاه مسکو اخذ کرد.

انتهای پیام
captcha