راهی جز توسعه فرهنگ قرآنی و سیره اهل بیت(ع) نداریم
کد خبر: 4119474
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۲
حجت‌الاسلام پژمانفر:

راهی جز توسعه فرهنگ قرآنی و سیره اهل بیت(ع) نداریم

رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی در اختتامیه هفدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم گفت: راهی جز توسعه فرهنگ قرآنی و سیره اهل بیت(ع) نداریم.

راهی جزء توسعه فرهنگ قرآنی و سیره اهل بیت(ع) نداریمبه گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی امروز، 14 بهمن در مراسم اختتامیه هفدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم شورای عالی قرآن طی سخنانی گفت: به قصد قدردانی از زحمات عزیزانی که در مسیر انس با قرآن و عترت عمری تلاش کرده‌اند، در این مراسم حضور یافتم، کسانی که از اقصی نقاط کشور عزیزمان حضور یافته‌اند و طی این سه روز تنها بخشی از توانمندی‌هایشان در معرض دید قرار گرفته است.
 
رئیس کمیسیون اصل نود مجلس تصریح کرد: این تأکید را همیشه باید داشت که راهی جز توسعه فرهنگ قرآنی و سیره اهل بیت نداریم آن هم در دنیایی که از ابعاد اجتماعی و فرهنگی به بن‌بست رسیده است. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دنیا در مسیر پیش روی خود صرفاً به غرب و شرق وابسته بود. ابرقدرت‍ها دنیا را برای خود به دو نیم کرده بودند و تنها راه پیش روی بشریت را در این دو مسیر قرار داده بودند و صرفاً گاهی التقاطی از این جریان‌ها شکل می‌گرفت، ولی انقلاب اسلامی ایران و غلبه گفتمان قرآن و ائمه هدی دریچه امیدی را برای جامعه بشری باز کرد.

وی افزود: نسبت به اثرات گفتمان انقلاب اسلامی در تحولات دنیا همچنان چیزی به نمایش درنیامده است، هنوز دستاوردها با عمق خودش رونمایی نشده است، در دنیایی که زمانی ضد دین ارزش بود، الان گرایش به دین به ویژه مکتب اسلام به شدت رو به رشد است. در حال حاضر این بنا را نداریم که از عمق جریان گفتمان انقلاب رونمایی کنیم تا دلداده‌های انقلاب اسلامی راحت‌تر مسیر پیشرفت خود را طی کنند.

پژمانفر تصریح کرد: الان بالاترین نگرانی‌ها و جریان اسلام‌هراسی بابت قرائت اسلام آن هم قرائت معصومین(ع) است، چرا که از این توسعه نگرانی دارند. اسلام در اوج جاهلیت عرب با همین الفاظ قرآن که شما تالیان می‌خوانید، وارد شد همین الفاظی که شرایط جهان را به هم می‌ریزد.

وی با اشاره به پخش فیلمی کوتاه ىر اين نشست از شاهکارهای تلاوت قاریان ایرانی در دیگر کشورها و شور و شعف مسلمانان در مواجهه با این تلاوت‌ها گفت: تلاوت‌های قاریان ایرانی در دیگر کشورها قطره‎ای از اقیانوس بی‌کران پیامبر اکرم(ص) آن تالی بزرگ است، همانی که با تلاوتش موجب «يدخُلونَ في دينِ اللَّهِ أَفواجًا» است. بخشی از اثرگذاری تلاوت مربوط به صوت است، اما بخشی به مرتبه باطنی تالی بازمی‌گردد هر چه مرتبه تالی بلندتر، اثرگذاری آن بیشتر است. هر چقدر تالی به عمل به قرآن نزدیکتر باشد، قطعاً تأثیرگذاری او بالاتر است.

پژمانفر عنوان کرد: حتی نظرات متناقض فقها درباره قرائت تحقیق قرآن کریم که برخی آن را به غنا و حرام و برخی حلال و درست دانسته‌اند، نشانه عمق‌ تأثیرگذاری این هنر است. خود در دوران جوانی در مدرسه نواب مشهد، با پیرمرد اهل افغانستان که به زیبایی تلاوت می‌کرد، مواجه شدم که صدای او همیشه در گوشم هست. مرتبه روحی قاری بیشتر، تأثیرگذاری بیشتر است.

وی بر این موضوع که حمایت رهبر انقلاب از قاریان قرآن کریم در پیش‌روی این هنر بسیار مهم بوده است، عنوان کرد: ایشان مثل همه موارد با یک دقت و حساسیت انگشت اشاره را به سمت حرکت رو به جلو برده‌اند، نه فقط در مسئله قرآن کریم بلکه در هر بخشی از کشور که ضعف داشته باشد با بهره‌مندی از بیانات رهبر انقلاب رو به جلو پیش می‌روند.

رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس افزود: در مجلس برای پشتیبانی از توسعه فرهنگ قرآنی در تلاشیم و جلسات مستمری با آموزش و پرورش، وزارت علوم و دیگر مراکز داریم.

انتهای پیام
captcha