تجلی ارادت به امام(ره) حمایت عملی از ولی فقیه است/ سخنان رهبری، کلاس درس امام‌شناسی
کد خبر: 4145341
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰
خطیب جمعه تهران:

تجلی ارادت به امام(ره) حمایت عملی از ولی فقیه است/ سخنان رهبری، کلاس درس امام‌شناسی

حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران گفت: اگر کسی بگوید امام(ره) را قبول دارم اما ولایت فقیه را قبول ندارم در واقع امام(ره) را هم قبول ندارد. امروز تجلی ارادت به امام عظیم الشأن حمایت عملی از ولی فقیه است.

رمز موفقیت ملت ایران با نگاه قرآن صبر و تقوا است

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین  سید احمد خاتمی امروز ۱۲ خرداد، در خطبه اول نماز جمعه تهران که در دانشگاه برگزار شد، در ادامه مباحث در خطبه های اول قبل در خصوص مباحث توحیدی گفت: از جمله صفات ذات مقدس ربوبی که در قرآن ذکر شده وفاداری خداوند به عهد است.

وی افزود: کسانی که دنبال منافع خود هستند خوش قول نیستند اما پروردگار وفادار است. خداوند وعده هایی داده است که بر آنها پایبند است و البته بعضی از این وعده ها مشروط است. مانند این آیه که اگر خدا را یاری کنید خدا هم شما را یاری می کند.

خاتمی اظهار کرد: از جمله دیگر وعده های مشروط خداوند مربوط به آیه 120 سوره «آل عمران» است که خداوند می فرماید اگر صبر و تقوا داشته باشید توطئه ها نیز اثری نخواهد داشت.

خطیب جمعه تهران درباره منطوق این آیه گفت: این منطوق دو نکته دارد؛ اول اینکه دشمنان از شما دست بردار نیستند و مداوم مکر و توطئه دارند. به عبارتی دشمنان تا زمانی شا بر دین خود استقامت دارید، توطئه می کنند و فکر نکنید دشمنان روزی دست از سر شما بردارند.

وی ابراز کرد: نکته دوم عناصری است که جلوی زهر و توطئه دشمن را می گیرد که شامل دو مؤلفه مقاومت و تقوا است. این دو عنصر دشمن را کاملا ناکام می گذارد و اگر این دو عنصر را حفظ کنید آسیبی نمی بینید.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: قرآن در خصوص مقاومت از سه واژه صبر، استقامت و ثبات استفاده کرده و در نقطه مقابل صبر و استقامت نیز به سه واژه وهن، فشل و استکانت اشاره شده است.

خاتمی اظهار کرد: در جنگ بدر نیروهای دشمن به لحاظ عده و عده 3 برابر مسلمانان بودند اما مسلمانان پیروز شدند و کمر دشمن را شکستند اما یکسال و اندی بعد، جنگ احد اتفاق افتاد که در این قضیه برعکس شد و به جای صبر، فشل آمد و به جای اطاعت از پیامبر(ص)، عصیان و نافرمانی آمد و مسلمانان در این جنگ 70 شهید دادند.

خطیب جمعه تهران یادآور شد: اکنون 44 سال از انقلاب اسلامی گذشته و راز موفقیتهای این 44 سال همین صبر و تقوا بوده و جلوه های این صبر و تقوا فراوان است که دو نمونه اخیر آن راهپیمایی 22 بهمن و روز جهانی قدس بود. مردم ما تا الان صبر و استقامت داشته اند و خداوند هم به وعده خود عمل کرده و توطئه و نقشه دشمنان را ناکام گذاشته است.

 

بنابراین گزارش حجت الاسلام خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به تعبیر امام علی(ع) در نهج البلاغه مبنیبر پرهیز از رنگ به رنگ شدن در دین خدا گفت: باید پای دینتان محکم و در هر شرایطی بایستید و سربلندی شما در دنیا وآخرت از این مسیر می گذرد.

وی افزود: متدینین پایبند تدین شان باشند. گاهی بعضی بی حجاب ها فضایی ایجاد می کنند تا با حجاب ها احساسخجالت کنند. پایبندی به دین که خجالت ندارد و افتخار هم دارد. پایبند باشید تا غیر پایبندها را هم به راه حجاب بیاورید.

خاتمی با اشاره به میلاد امام علی بن موسی الرضا(ع) اظهار کرد: امام رضا(ع) میزبان ماست، مهمان ما نیست و ما هرداریم از صدقه سر ایشان است. خوشبختانه مردم ما به خصوص در خراسان در تجلیل از این امام بزرگ سنگ تمامگذاشتند.

خطیب جمعه تهران با اشاره به تحرک دیپلماسی دولت در ماه های اخیر گفت: این امر شایسته تحسین است همانگونه کهمقام معظم رهبری فرمودند. در این دولت تحرکات سیاسی بوده اما احساس می شود در ماه های اخیر رفت و آمدهایسیاسی مانند سفر رئیس جمهور به اندونزی، سفر سلطان عمان به ایران و ... نشانه یک تحرک جدید و بیشتر در عرصهسیاسی است.

وی در ادامه با اشاره به مناسبت 14 خرداد گفت: این روز داغ سنگین این ملت است. در تاریخ بعد از پیروزی انقلاب و دراین 44 سال شاید داغی به سنگینی ارتحال امام عظیم الشأن را نتوان یافت. آنها که آن روزها را دیدند تصدیق می کنندکه چه خبر بود و مردم سه روز با این پیکر وداع کردند و امام دارای یک محبوبیت خدایی بود و در دلها قرار داده شده بود.

خاتمی بیان کرد: امام راحل ما هر آنچه عالمان گذشته و علمداران دین و ارزشها داشتند، داشت؛ اخلاص، تقوا، زهد، سادهزیستی و علم گسترده. وقتی فقه امام را می بینیم گویا تمام عمرشان را در فقه گذاشته است. وقتی در اصول می نویسد بهنحوی عمیق و گسترده است که گویا هیچ کاری جز اصول نداشته است و وقتی هم در سیاست می آید به همین نحو است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: وقتی از امام(ره) تجلیل می کنیم به این معنا نیست که عظمتهایبزرگان دیگر را از یاد برده ایم اما امام راحل عظیم الشأن چند خصوصیت منحصر به فرد داشتند که دو ویژگی را بیان میکنم. اول اینکه مسئله ولایت فقیه مسئله ای نیست که امام(ره) آورده باشد یا بعد از انقلاب درآمده باشد. دو جلد کتاب قطورنزدیک 2 هزار صفحه توسط پژوهشگاه آستان قدس منتشر شده و تمام کلمات بزرگان از زمان شیخ صدوق تا مرحومآشتیانی آورده شده و حدود 1200 بار فقها از ولایت فقیه با واژه های مختلف گفته اند.

وی ابراز کرد: لذا مسئله ولایت فقیه یک مسئله دیرینه جاافتاده در فقه است لکن امام(ره) دو کار انجام داد که منحصر بهایشان است. اول اینکه امام(ره) ولایت فقیه را برنامه حکومت اسلامی دید و آن را به عنوان نظریه حکومت اسلامی مطرحکرد. قبل از امام(ره) نه به عنوان حکومت، بلکه به عنوان اختیارات گسترده، مرحوم ملا احمد نراقی این را مطرح کرده بود اماملا احمد نراقی حکومت تشکیل نداد. امام(ره) ولایت فقیه را نظریه حکومت اسلامی مطرح کرد و پای آن ایستاد و اینبرنامه را به صحنه آورد. مسئله دوم اینکه امام (ره) به مدت ده سال معمار ولایت فقیه شد و این قطعا منحصر به فرد است.

خاتمی با بیان اینکه ارمغان و حاصل عمر امام (ره) نظام اسلامی است، گفت: براین اساس حفاظت از این یادگار،حفاظت از خط امام (ره) است. نمی توان امام (ره) را باور داشت و ولایت فقیه را نپذیرفت و این یک دروغ است و اگر کسیبگوید امام (ره) را قبول دارم اما ولایت فقیه را قبول ندارم در واقع امام(ره) را هم قبول ندارد. امروز تجلی ارادت به امامعظیم الشأن حمایت عملی از ولی فقیه است.            

خطیب جمعه تهران تصریح کرد: دیگر ویژگی منحصر به فرد امام(ره) در بین فقها باور کردن مردم و اعتماد به مردم است. امام(ره) مردم را باور داشت. مردم بخواهند یک حکومت را که به تمام معنا تحت الحمایه اجانب بود، سرنگون کردند و همینمردم جای آن حکومت فاسد حکوت اسلامی را گذاشتند. برخلاف برخی ادعاها هم مردم می دانستند چه می خواهند و هممی دانستند چه نمی خواهند. مردم حکومت اسلام را می خواستند.

وی اظهار کرد: امام (ره) در طول مبارزات سخت با طاغوت یکبار از مبارزه مسلحانه دم نزدند. زمانی در روزهای نزدیک بهانقلاب عده ای در مراسمی شعار دادند که «تنها راه رهایی جنگ مسلحانه» اما شهید بهشتی بلند شد و گفت این شعارما نیست و شعار ما این است: «تنها راه رهایی اطاعت از امام است». امام اصلا سراغ مبارزه مسلحانه نرفت و فقط برروی جهاد تبیین تأکید داشت.

خاتمی افزود: امام می فرمود عالم تنها ما عمامه به سرها نیستیم و هر کسی که حقیقتی را می داند شامل می شود. امروزهم نگاه مقام معظم رهبری همین است. شما مردم همه کاره هستید و بخواهید نظام می ماند و تا الان هم خواسته اید و حامی هم بوده اید و به فضل خدا حامی خواهید بود.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: امام(ره) از صمیم جان از مردم تجلیل کرد و شما هم خوب استقبال وبدرقه کردید و 9 میلیون نفر در همین تهران به استقبال امام(ره) رفتند و 11 میلیون هم بدرقه اش کردند؛ بی نظیرترین استقبال و بدرقه.

وی ابراز کرد: روز 14 خرداد همچنین روز انتخاب شایسته و صائب مقام معظم رهبری آیت الله العظمی امام خامنه ایاست. انتخاب آن روز، انتخابی صائب، واقع بینانه و همراه با بصیرت بود و همچنان این انتخاب این چنین است.

خاتمی ادامه داد: پرچمی را که امام راحل در این کشور برافراشت، این جانشین به حق امام(ره) همچنان این پرچم را برافراشته داشته   و همچنان نگه خواهد داشت. خود ایشان فرمود ما با خدا پیمان بسته ایم راه امام خمینی (ره) که راه اسلام و قرآن و عزت مسلمین است، دنبال کنیم.

خطیب جمعه تهران تأکید کرد: سومین نکته در خصوص این انتخاب این است که بزرگی را به جانشینی امام(ره) برگزیدند که همانند امام(ره) هوای ریاست نداشت. خود ایشان برای ما تعریف کرد که حتی وقتی داشتم وصیتنامه امام (ره) را در مجلس خبرگان می خواندم به تنها چیزی که فکر نمی کردم رهبری خودم بود.

وی ادامه داد: ایشان همانند امام(ره) تکلیف مدار و وظیفه مدار است و برای او این مطرح است که وظیفه الهی چیست وآنچه خط اصلی امام (ره) را تشکیل می داد، خط اصلی ایشان را هم تشکیل می دهد.

خاتمی بیان کرد: نکته پنجم این است که دشمنان ایشان هم مقام معظم رهبری را دوراندیش ترین رهبر جهانی نامیدند؛ حتی آنهایی که ارادتی به ایشان ندارند. ششمین نکته این است که با تدبیر الهی اش در طول دوران زعامت توطئه ها خنثیشده  و خنثی خواهد شد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان یادآور شد: هفتمین نکته آن است که رهبر انقلاب مفسر عملی خط امام(ره) است و آنهایی که می خواهند خط امام را بدانند از زبان ایشان بشنوند. سخنزانی های ایشان به ویژه در مرقد امام، منشور امامشناسی است.

وی بیان کرد: آنهایی در خط امام هستند که در خط ولایت باشند؛ درست مانند آنانی که بعد از پیامبر(ص) با علی(ع) بودند مانند سلمان، ابوذر، مقداد، عمار و .... رهروان راستین خط امام(ره) آنهایی هستند که همراه با ولایت باشند.

خاتمی با اشاره به مناسبت 15 خرداد گفت: قیام 15 خرداد قیامی صد در صد اسلامی با انگیزه های خالص اسلامی و شعارهای اسلامی بود. این قیام در دفاع از حریم ولایت امام(ره) شکل گرفت. قیام 19 دی هم در دفاع از ولایت صورت گرفت و نظام و انقلاب ما مدیون حمایت از ولایت است.

خطیب جمعه تهران در پایان تأکید کرد: تنها قیامی که جواب داد و شاه را سرنگون کرد قیام 15 خرداد بود. قیامهای دیگر نتوانست کاری از پیش ببرد اما این قیام بود که کار کارستان کرد. نسل های بعد از انقلاب بدانند راه قیام 15 خرداد انقلاب را به وجود آورد و نگه داشته و ادامه خواهد داد.          

         

انتهای پیام
captcha