کد خبر: 4293500
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۴ - ۱۷:۵۹

درس ادبیات فارسی مهم‌ترین بخش سواد خواندن محسوب می‌شود

مدیر کل آموزش و پرورش استان سمنان با اشاره به این‌که آزمون هماهنگ پایه نهم در حال حاضر تنها ابزار در دسترس برای سنجش است، بر لزوم مشارکت دبیران در اصلاح شیوه‌های تدریس تأکید کرد و افزود: درس ادبیات فارسی مهم‌ترین بخش سواد خواندن محسوب می‌شود.

درس ادبیات فارسی مهم‌ترین بخش سواد خواندن محسوب می‌شود

به گزارش ایکنا از سمنان، قاسم شریفی، مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان امروز، 18 تیر در نشست تخصصی بررسی طرح پژوهشی درس ادبیات فارسی، بر لزوم آسیب‌شناسی و تحلیل آزمون هماهنگ این درس تأکید کرد و خواستار تغییر در شیوه‌های ارزشیابی شد.

وی ادامه داد: آزمون هماهنگ درس ادبیات فارسی پایه نهم نیازمند بررسی دقیق است و باید فرصت بیشتری به دانش‌آموزان برای دروس مهمی مانند فارسی و آمادگی دفاعی داده شود.

شریفی با تأکید بر اینکه روش ارزشیابی درس ادبیات فارسی بر اساس دستورالعمل‌های جدید تغییر یافته که این تغییرات باید به درستی اجرایی شوند، اظهار کرد: دبیرخانه کشوری راهبری سنجش در استان سمنان ایجاد شود که این ظرفیت می‌تواند به بهبود کیفیت آزمون‌ها و تحلیل دقیق‌تر نتایج کمک کند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان سمنان با اشاره به این‌که آزمون هماهنگ پایه نهم در حال حاضر تنها ابزار در دسترس برای سنجش است، بر لزوم مشارکت دبیران در اصلاح شیوه‌های تدریس تأکید کرد.

به گفته وی، درس ادبیات فارسی در ارتقای سواد خواندن و درک مطلب دانش‌آموزان مؤثر است که هدف از این نشست ارتقای یادگیری مفهومی، بهبود روش‌های تدریس و تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، عنوان و بر ضرورت توانمندسازی دبیران، استفاده از ظرفیت گروه‌های آموزشی و اجرای طرح‌های نوین مانند شمیم، شبکه ملی یادگیری معلمان برای رفع مشکلات این‌حوزه و لزوم تحلیل علمی پاسخ‌های دانش‌آموزان، شناسایی نقاط ضعف و قوت آزمون‌ها و برنامه‌ریزی برای بهبود کیفیت آموزش درس ادبیات فارسی است.

در این نشست که مشاور اجرایی، معاون آموزش متوسطه، مسئول دبیرخانه کشوری راهبران سنجش، رؤسای ادارات دوره اول متوسطه، سنجش و پایش کیفیت آموزشی، رئیس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش استان سمنان و پنج سرگروه آموزشی درس ادبیات فارسی حضور داشتند، تحلیل‌های تخصصی پیرامون آزمون‌ هماهنگ این درس ازجمله لزوم طراحی سؤالات هدفمند، مفهومی و بافت‌دار، توجه بیشتر به بودجه‌بندی کتاب، تنوع سطوح شناختی و افزایش زمان طراحی سؤالات مفهومی، ضرورت تخصصی‌تر شدن تدریس ادبیات فارسی از پایه هفتم، اختصاص ساعات درسی متوازن و آموزش تخصصی این درس از سوی دبیران مجرب، لزوم کاهش استرس دانش‌آموزان با تنظیم تعداد مناسب سؤالات، رفع اشکالات نگارشی و ویرایشی در آزمون‌ها، افزایش ساعت آموزشی درس فارسی و ایجاد انگیزه و علاقه در دانش‌آموزان نسبت به این درس، نقش کلیدی دبیران در سنجش و آموزش ادبیات فارسی، لزوم استانداردسازی، خلاقیت و هدفمندی در طراحی سؤالات، بررسی چالش‌های موجود در روش‌های تدریس، برنامه درسی و محتوای آموزشی مطرح شد و در راستای اهداف پژوهش‌های مستند علمی، جمع‌بندی راهکارهای بهبود کیفیت آموزش ادبیات فارسی و تأکید بر نقش محوری معلمان در این فرآیند، تغییر در روش‌های تدریس دبیران و بازنگری در برنامه‌های درسی، ضروری تشخیص داده شد.

انتهای پیام
captcha