آموزش مسائل اخلاقی با روش الگویی/ آنچه در تدریس نهج‌البلاغه باید دانست
کد خبر: 3736544
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳

آموزش مسائل اخلاقی با روش الگویی/ آنچه در تدریس نهج‌البلاغه باید دانست

کانون خبرنگاران نبأ ــ امام جمعه شهرستان نیک‌شهر گفت: یکی از روش‌های القای غیر مستقیم در آموزش مسائل اخلاقی، روش الگویی است یعنی ما در رفتار و گفتار خود الگو باشیم و این شیوه آموزش، توصیه‌های امامان معصوم(ع) است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، گفتمان دینی «آثار و برکات تدریس خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمت‌های نهج‌البلاغه» با حضور جمعی از معلمان و اساتید، 15 مردادماه در شهرستان نیک‌شهر سیستان و بلوچستان برگزار شد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد لطفیان سرگزی، امام جمعه شهرستان نیک‌شهر با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری، گفت: اهمیت استفاده از مهارت و روش مناسب در انجام موفقیت‌آمیز هر امری، بر هیچ کس پوشیده نیست، کسی که بخواهد در وادی تدریس نهج‌البلاغه گام نهد باید از شیوه‌های تدریس و تکنولوژی آموزشی، آگاهی داشته باشد.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: تأکید فراوان نهج‌البلاغه بر آموزش، دلیلی بر ضرورت آگاهی از شیوه‌های تدریس است؛ آموزش نهج‌البلاغه، عاملی مؤثر در ایجاد تقوای الهی و تقویت ایمان است.
وی با بیان اینکه با توجه به سختی کار آموزش، کارشناس و معلم نهج‌البلاغه باید از انگیزه قوی معنوی برخوردار باشد، عنوان کرد: برای اداره و کنترل کلاس نهج‌البلاغه، مهربانی و عطوفت، مسئولیت دادن به مخاطب، پاسخ‌های کوتاه به سؤال‌های شاگردان در هنگام تدریس، نگاه مساوی به همه و...، بسیار مؤثر است.
امام جمعه شهرستان نیک‌شهر با بیان اینکه شاگردان با انگیزه از معلم نهج‌البلاغه که دارای برنامه علمی و عملی باشد، استقبال می‌کنند، گفت: معلم نهج‌البلاغه باید برای خدا و ارزش‌های اسلامی و انسانی تدریس کند، چراکه مؤثر واقعی خداست و اوست که دل‌ها را برای پذیرش مطالب آماده می‌کند.
وی با تفسير آيه 109 سوره شعراء، از تفسیر نور حجت‌الاسلام قرائتی و تفسير نمونه آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی، بیان کرد: مسائل اخلاقی و اخلاص در تدریس، منافاتی با گرفتن حقوق و استفاده از ثمرات مادی تدریس ندارد، مهم آن است که مسائل مادی برای معلم و استاد، اصل قرار نگیرد و به آن بی‌توجه باشد.
حجت‌الاسلام‌ لطفیان ادامه داد: معلم نهج‌البلاغه باید خلاقیت و ابتکار داشته باشد و از آنجا که رفتار معلم نهج‌البلاغه، به‌دلیل نقش الگویی او برای فراگیران بسیار زیاد است، نظم را باید در اعمال و رفتار خود کاملا رعایت کند.
وی یادآور شد: یکی از روش‌های القای غیر مستقیم در آموزش مسائل اخلاقی، روش الگویی است یعنی ما در رفتار و گفتار خود الگو باشیم و این شیوه آموزش، توصیه‌های امامان معصوم(ع) است.
محمود لطفیان
انتهای پیام

captcha