ضرورت تدوین نقشه راه برای توسعه فرهنگ زیارت
کد خبر: 1318423
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۲
پورمعین عنوان کرد:

ضرورت تدوین نقشه راه برای توسعه فرهنگ زیارت

گروه اجتماعی: عضو سابق کمیته تخصصی قرآن در شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جایگاه زیارت در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی کشور، بر ضرورت تدوین نقشه راه برای توسعه فرهنگ زیارت تاکید کرد.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی زیارت، محمدرضا پورمعین، با بیان اینکه همواره از زیارت به عنوان یک تعبیر بزرگ فرهنگی یاد می‌شود، خاطرنشان کرد: هنگامی که سخن از زیارت به میان می‌آید، بیشتر تشرف به حرم مطهر امامان معصوم(ع) مد نظر قرار می‌گیرد.



عضو سابق کمیته تخصصی قرآن در شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بین زیارت، دین و فرهنگ رابطه زیبایی برقرار است، چرا که زیارت جزو کلمات فرهنگ دینی است و به همین دلیل هر فردی که از عنوان زیارت برای سفر خود استفاده می‌کند، زائر تلقی می‌شود.



پورمعین زیارت را دیدار یک شخصیت و مکان دینی و بهره‌برداری و پرده‌برداری از یک اتفاق دینی دانست و با اشاره به جایگاه زیارت در افراد دیندار، گفت: باورهای این افراد آمیخته با مسائل دینی است که زیارت را در محور اعمال خود قرار داده‌اند.



وی با اشاره به زیارت‌نامه‌های ائمه اطهار(ع)، تصریح کرد: برای استفاده و بهره‌برداری از مکان مقدس، کتابچه مخصوص زیارت وجود دارد که زائر ضمن خواندن اذن دخول جهت ورود به حرم، خواسته‌های خود را نیز بیان می‌کند.



اماکن زیارتی منشأ تمدن‌سازی دینی هستند



رئیس جمعیت قرآنی تهران با بیان اینکه عموماً در جهان اسلام و حتی جهان غیراسلام اماکن زیارتی و زیارتگاه‌ها تبدیل به مرکز تمدن شده‌اند، اظهار کرد: به عنوان مثال مدینه یک شهر بوده است و زمانی که پیامبر(ص) پای در آنجا گذاشتند، مدینةالنبی نام گرفت.



پورمعین با اشاره به تاثیر انقلاب اسلامی در نهادینه کردن فرهنگ زیارت، خاطرنشان کرد: در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مسائل مختلف  داخلی کشور، همواره زیارت مد نظر بوده است.



مدیرعامل سابق فرهنگستان قرآن اقدام فردی افراد در توسعه فرهنگ زیارت را امری اساسی در برنامه‌ریزی بهتر این فریضه دینی برشمرد و تاکید کرد: باید برنامه‌ریزی به صورتی انجام شود که تسهیلات، امکانات و امور رفاهی مناسبی در اختیار مردم قرارگیرد.



 زیارت تبلور فرهنگ دینی است



پورمعین با بیان اینکه زندگی ولایی و ولایت‌مداری‌‌ همان قانون‌مداری است، تصریح کرد: ولایت یعنی قانون خدا، لذا از این رو کسانی که زندگی خود را بر محور ولایت قرار دادند، در پناه خداوند متعال هستند.



وی افزود: کسی که خود را آمیخته با زندگی بزرگان کرده و از الگوهای رفتاری بزرگان استفاده می‌کند، در واقع رفتار خویش را مورد گزینش قرار می‌دهد تا بر این اساس با تطهیر ظاهری و باطنی خود، حیات طیبه را در قالب زیارت افزایش داده و بازپروری کند.



عضو سابق کمیته تخصصی قرآن در شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش سازمان‌های مختلف در توسعه فرهنگ زیارت، اظهار کرد: اگر سازمان‌ها رویکردی تشویقی در قبال عاشقان زیارت دنبال کنند، زائر می‌تواند از زیارت کامل بهره‌مند شود.



پورمعین تدوین نقشه راه برای زیارت را گامی موثر در توسعه فرهنگ زیارت دانست و تاکید کرد: باید سیاست‌گذاری‌های ما مبنی بر محوریت قرار دادن زیارتگاه‌ها باشد که این هدف از طریق آموزش‌های فردی و اجتماعی، بهداشت و سلامت روحی، تدوین برنامه منظم و داشتن پشتوانه‌های مناسب میسر خواهد شد.

captcha