ساماندهی نمایشگاه‌های قرآن با مشارکت جامعه مدنی و قرآنی و هدایت دولتمردان
کد خبر: 1371193
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۱
رضا معممی‌مقدم عنوان کرد:

ساماندهی نمایشگاه‌های قرآن با مشارکت جامعه مدنی و قرآنی و هدایت دولتمردان

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر این که جامعه مدنی و تشکل‌های قرآنی باید اهتمام بیشتری در زمینه برپایی نمایشگاه‌های قرآن داشته باشند، گفت: سیاستگذاری و هدایت کلی باید توسط دولتمردان صورت پذیرد تا زمینه حضور تشکل‌های مردمی در نمایشگاه‌های قرآن فراهم شود.

رضا معممی‌مقدم، مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با اجتماع مراکز قرآنی و تأثیر آنها در جامعه، گفت: این که در یک اجتماع و اجماع خوبی، تشکل‌هایی که در ساحت قوی قرآن فعالیت کرده‌‌اند، حضور یافته و آثاری را با مضامین قرآنی تولید کرده‌اند بسیار جای تحسین دارد، اما از نظر مکان برپایی نمایشگاه‌های قرآن، باید تدابیری اندیشیده شود تا غرفه‌داران و بازدیدکنندگان با مشکل مواجه نشوند.

وی با بیان این که دهه فجر، فرصتی مغتنم برای بازخوانی مکتب و روش‌ امام خمینی(ره) است، اظهار کرد: با مداقه در مکتب امام خمینی(ره) به نکات مهمی پی می‌بریم که یکی از آنها خواستن و توانستن است.

معممی‌مقدم عنوان کرد: در زمینه برپایی نمایشگاه دستاوردهای مؤسسات قرآنی نیز این مردم دین‌مدار در قالب تشکل‌های قرآنی، خواستند و توانستند که این نمایشگاه را با کارکردهای مناسب و ارائه محصولات فاخر در فضای مجازی، رسانه و مکتوب با توجه بضاعتی که داشتند، برپا کنند.

نقش‌آفرینی مردم در ساحت فرهنگ و دین؛ از خصوصیات مکتب امام خمینی(ره)

وی بیان کرد: باور امام خمینی(ره) این بود که مردم، خود باید سرنوشتشان را بر عهده بگیرند به عبارتی نقش‌آفرینی مردم در ساحت فرهنگ و دین از خصوصیات مکتب امام خمینی(ره) است.

مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی افزود: در پیدایش انقلاب که با فجر 35 تقارن پیدا کرده‌ایم در حفظ انقلاب، دوران دفاع مقدس، خلق حماسه 9 دی و در انتخابات‌ها همیشه اتکای نظام جمهوری اسلامی به مردم دین‌مدار و افکار مردمی بوده است.

وی بیان کرد: لذا وقتی که در سراسر ایران تشکل‌هایی در حوزه قرآن اقدام به انجام فعالیت‌هایی از جمله برپایی نمایشگاه قرآن می‌کنند، باید به خود بالید، زیرا نشان‌دهنده این است که مردم واقعاً صاحب فرهنگ ایران و نظام جمهوری اسلامی هستند.

معممی‌مقدم تصریح کرد: مقام معظم رهبری در19 آذرماه سال 1392 در دیداری که با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتند، فرمودند که دولت ما دینی است و باید با توجه به فرهیختگی دولتمردان، نسبت به کارکردهای اجتماعی، فرهنگی و دینی آحاد مردم حمایت‌های لازم مد نظر قرار گیرد.

حضور 5 درصدی تشکل‌های مردمی در نمایشگاه قرآن

وی عنوان کرد: طی گزارشگیری که از نمایشگاه بین‌المللی قرآن به عمل آمد، مشخص شد که فقط 5 درصد تشکل‌های مردمی در این نمایشگاه حضور دارند و بقیه دستگاه‌های دولتی هستند، بنابراین اگر ما بخواهیم، بگوییم که دولت در این زمینه ورود پیدا نکند، این موضوع با نظرات رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرمودند، دولت ما دینی است، منافات دارد.

مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: خواسته ما از دولت تدبیر و امید این است که نسبت به مشارکت جامعه مدنی و قرآنی و تشکل‌های قرآنی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن سال 93 اهتمام بیشتری را مبذول کند و به تعبیری کار را به دست خود مردم و کسانی که در زمینه قرآن کار کرده‌اند، بسپارد، البته سیاستگذاری و هدایت کلی باید با دولتمردان باشد تا زمینه حضور تشکل‌های مردمی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن که جمعیت میلیونی را در برمی‌گیرد، فراهم شود.
وی تصریح کرد: حوزه تولید، یک حوزه نخبگانی است، اما در حوزه مصرف، همه را شامل می‌شود و چون آحاد مردم در ماه رمضان از نمایشگاه بین‌المللی قرآن بازدید می‌کنند، حضور در این نمایشگاه، حق مسلم تشکل‌هایی است که در نمایشگاه دستاوردهای مؤسسات قرآنی حضور دارند، تا بتوانند محصولات خود را آنجا ارائه کنند و به فروش برسانند که قطعاً تولید محصولات بعدی را به دنبال خواهد داشت.

captcha