دهمین همایش ملی «خلیج فارس» در هرمزگان آغاز به‌کار کرد
کد خبر: 1401244
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۴

دهمین همایش ملی «خلیج فارس» در هرمزگان آغاز به‌کار کرد

گروه اجتماعی: دهمین دوره‌ همایش ملی علمی ـ پژوهشی خلیج فارس معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با حضور فیض، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و برخی از اساتید و پژوهشگران حوزه خلیج فارس در سالن همایش‌های شهرک مروارید بندرعباس آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از هرمزگان، افتتاحیه دهمین همایش ملی علمی - پژوهشی خلیج فارس صبح امروز، نهم اردیبهشت با حضور مهدی فیض، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی مهدی حسینیان، سرپرست جهاد دانشگاهی هرمزگان و برخی از اساتید و پژوهشگران حوزه خلیج فارس در سالن همایش‌های شهرک مروارید بندرعباس آغاز شد.

در ابتدای این مراسم دریانورد، معاون استاندارهرمزگان، گفت: دریا در مسائل برنامه‌ریزی ما مغفول است و متولیان در حوزه دریا مشخص نیستند، ما ساماندهی دریا را شروع کرده‌ایم اما نمی‌دانیم بالاخره باید اطلاعات را از کجا بگیریم، حتی هواشناسی دریایی نیز هنوز وسیع نیست.

همچنین در ادامه این مراسم بابک ارسیا، دبیر همایش با ارائه گزارش علمی این همایش گفت: پس از اعلام فراخوان همایش در سطح دانشگاه های کشور، تعداد 689 مقاله علمی - پژوهشی به دبیرخانه همایش ارسال شد که ضمن ارزیابی های اولیه داوری این مقالات توسط 14 استاد تمام، 18 دانشیار و 21 استادیار دانشگاه های کشور، تعداد 52 مقاله برگزیده در قالب کتاب دو جلدی مجموعه مقالات منتشر گردید و برخی از مقالات برگزیده نیز به صورت پوستر و سخنرانی در 5 پنل علمی-تخصصی ارائه خواهند شد.

وی همچنین با آسیب شناسی مقالات ارسال شده به همایش گفت: تعداد 300 مقاله ارسالی به همایش تکراری بوده اند و یا در همایش های دیگر نیز ارائه شده اند که ما این 300 مقاله را حذف کردیم.

ارسیا افزود: از تعداد کل مقالات ارائه شده به دبیرخانه همایش 34% مقالات مربوط به محورهای سیاسی، اجتماعی و حقوقی، 22% محور تاریخ و باستان شناسی، 17% محور گردشگری، 12% محور فرهنگ، هنر و معماری، 12% جغرافیا و محیط زیست و 3% مقالات غیرمرتبط بوده است و بیشترین مخاطبان همایش دارای مدرک تحصیلی دکترا و عضو هیات علمی بوده اند.

در ادامه برنامه مهدی فیض، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز در سخنرانی خود با اشاره به عملکرد نادرست برخی از کشورها در جعل نام خلیج فارس گفت: ایران به نحوی در جامعه جهانی درخشیده که بسیاری از کشورها نسبت به آن اظهار نگرانی می کنند و برایشان قابل تحمل نیست به همین علت است که نام خلیج فارس را جعل می کنند. آنها احساس می کنند در مسیر تمدن، تغییراتی به وجود آمده به همین علت می خواهند نام این تمدن را از بین ببرند.

وی ادامه داد: اگر مقاله‌های ارائه شده در این همایش بتوانند در نشریات انگلیسی خارج از کشور منتشر شوند، از طرف جهاد دانشگاهی به فرد ارائه‌کننده یک سکه‌ی بهار آزادی داده خواهد شد تا نام خلیج فارس در سطح بین‌المللی تثبیت شود.

همچنین مهدی حسینیان، سرپرست جهاد دانشگاهی هرمزگان در افتتاحیه این همایش اظهار کرد: هرمزگان می‌تواند با توجه به ظرفیت‌های مطلوبش به یکی از استان‌های پیشرو در عرصه‌های مختلف تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه خلیج فارس سرمایه بزرگ ایران و به خصوص هرمزگان است گفت: خلیج فارس به انسان آرامش می‌دهد و خستگی را از تن خارج می‌کند و برگزاری همایش خلیج فارس به صورت علمی وپژوهشی پاسداشت چندهزار سال تمدن افتخار آمیز این سرزمین است.

یادآوری می‌شود که دهمین دوره‌ همایش ملی علمی - پژوهشی خلیج فارس با هدف بزرگداشت نام و شناخت مزیت‌های راهبردی و فرهنگی این خطه کشور، با همکاری مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به جهاد دانشگاهی، معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری هرمزگان و جهاد دانشگاهی هرمزگان 9 تا 10 اردیبهشت‌ماه در بندرعباس برگزار می‌شود و فردا همزمان با روز «خلیج فارس» با سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس مجلس شورای اسلامی به پایان می‌رسد.

captcha