اولین رسالت ادبیات، شناساندن معارف الهی است
کد خبر: 1404150
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۴
مهدیه الهی قمشه‌ای:

اولین رسالت ادبیات، شناساندن معارف الهی است

خبرنگاران افتخاری/ نرگس زارعی: محقق و پژوهشگر حوزه ادبیات گفت: اولین رسالت و نقش ادبیات این است که ما را با معارف الهی آشنا کند.


به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مهدیه الهی قمشه‌ای، استاد برجسته ادبیات کهن و مثنوی‌پژوه طی سخنانی در نشست «بازتولید متون کهن ادب فارسی در دوران معاصر» که به همت انتشارات آستان قدس رضوی در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد، افزود: به طور کلی ادبیات ما زیربنای الهی دارد و تمام ادیبان ما آموزه‌های انبیا را در اشعار و داستا‌ن‌هایشان نشر داده‌اند.



وی سپس، با تأکید بر اینکه پشتوانه داستان‌های ایرانی ایمان به خداست، اظهار کرد: تمام این داستان‌ها یا نام خدا را در خود جای داده یا به نوعی از خداوند متعال یاد می‌کند و برخی نیز سلام و درود به ذات باریتعالی را در خود جای داده است.



الهی قمشه‌ای در ادامه سخنان خود در این زمینه تصریح کرد: ادبیات ما جاودانه است، چراکه تجلی جمال ذات اقدس خداوند تبارک و تعالی است.



وی در ادامه به جایگاه برجسته متون کهن فارسی و ضرورت بازتولید آن‌ها پرداخت و تأکید کرد: همه ایرانیان در قبال این موضوع مسئولیت دارند و باید تلاش کنند که چراغ فروزان ادبیات این سرزمین را روشن نگه‌دارند و به آیندگان برسانند.



استاد برجسته ادبیات در این بخش از سخنان خود از شاهنامه فردوسی به عنوان مهمترین متن کهن ایرانی به جای مانده یاد و عنوان کرد: پدرم (مهدی الهی قمشه‌ای) همواره تأکید داشت که تمام شاعران ایرانی از حکیم توس بهره گرفته‌اند و به حق حکمت برازنده اوست.



الهی قمشه‌ای که بازتولید متون مثنوی معنوی از اقدامات برجسته او در حوزه بازتولید متون کهن بوده است، افزود: داستان‌های مولانا و شاهنامه آن‌قدر شیرین حقایق و لطایف را به زبان داستان آورده است که همه انسان‌ها در اعصار مختلف از خواندن آن‌ها لذت می‌برند و به وجد می‌آیند.



وی با بیان اینکه ما روی گنج ایستاده‌ایم، گفت: ثروت اصلی ما مثنوی و عطار و ... هستند و اگر از این‌ها بهره نبریم متضرر شده‌ایم. ما باید کاری کنیم که جوهر ادبیات مان از بین نرود.



الهی قمشه‌ای در پایان اظهار کرد: ما باید مراقب باشیم که این پشتوانه را از دست ندهیم و آن را به هر زبان و بیانی برای بچه‌ها بازگو کنیم.

captcha