رنگ دزدی در فضای مجازی نیز سیاه است/ فرهنگ‌سازی برای تغییر نگاه کاربران
کد خبر: 1405972
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸
هدهدی:

رنگ دزدی در فضای مجازی نیز سیاه است/ فرهنگ‌سازی برای تغییر نگاه کاربران

گروه فضای مجازی: به اعتقاد مدیر گروه دین تبیان باید در تغییر نگاه کاربران، فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی کنیم و آنها را آگاه کنیم آنچه را که حق مالکیت را ندارند و برای‌ آنها نیست، از آن استفاده نکنند چرا که دزدی محسوب می‌شود.

مهری هدهدی، مدیر گروه دین تبیان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به موضوع کپی‌رایت در فضای مجازی، اظهار کرد: کپی‌رایت، متأسفانه موضوع لاینحلی شده که تنها مربوط به جامعه ما نمی‌شود، بلکه همه دنیا درگیر این موضوع هستند و این امر در فضای مجازی بیش از فضای حقیقی است.
وی افزود: اگر کاربری در فضای مجازی، از مطلبی بدون ذکر منبع و نام نویسنده استفاده کند، قطعا به لحاظ شرعی اشکال دارد و اسلام هم این موضوع را رد می‌کند اما اگر کپی مطلب با ذکر منبع باشد، کار اشتباهی نیست.
مدیرگروه دین تبیان تصریح کرد: کپی از مطلب بدون ذکر منبع  نوعی دزدی به شمار می‌رود؛ دزدی تنها از دیوار مردم بالا رفتن نیست. دزدی، دزدی است و تنها رنگش در فضای مجازی متفاوت از فضای حقیقی می‌شود.
وی بیان کرد: استفاده از مطالب دیگران در فضای مجازی بدون ذکر منبع، بستگی به اعتقاد کاربران دارد که آنها تا چه اندازه خود را ملزم به رعایت این موضوع می‌کنند. اعتقادات کاربران متفاوت از یکدیگرند. عده‌ای این موضوع را اشکال نمی‌دانند وعده‌ای هم برای‌شان مهم است که کاری خلاف شرع نکنند و در عده‌ای دیگر هم نسبت به این موضوع آگاهی ندارند.

ثبت مطالب بدون ذکر منبع به لحاظ شرعی اشکال دارد
هدهدی اظهار کرد: کپی‌کردن مطالب در فضای مجازی با ذکر منبع باید اطلاع‌رسانی شود و به لحاظ اخلاقی این امر مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد تا آن عده که نسبت به موضوع آگاهی ندارند، آگاهی یابند.
وی یادآور شد: باید به لحاظ اخلاقی، به کاربران گوشزد کنیم که اگر کسی با آنها چنین رفتاری کنند، چه احساسی خواهند داشت، قطعا از این موضوع ناراحت خواهند شد. همان حرف اسلام است که آنچه را که برای خود نمی‌پسندی، برای دیگران هم نپسند.
مدیرگروه دین تبیان تصریح کرد: گروه‌های پژوهشی باید دور هم جمع شوند تا به لحاظ فرهنگی، موضوع کپی رایت در فضای مجازی را بررسی کنند. البته گروه دین تبیان این موضوع را به لحاظ حلال و حرام بررسی کرده است اما به نظر می‌رسد مجددا باید نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشیم تا کاربران را از این موضوع به لحاظ شرعی مطلع کنیم.

نیازمند عزم ملی
وی بیان کرد: موضوع کپی‌رایت به قانون کپی رایت مربوط می‌شود و زمانی که پای دولت و مجلس به این موضوع باز می‌شود، باید اجرای آن به زودی محقق شود و همه در این مسیر تلاش کنند. بنابراین اجرای قانون کپی‌رایت نیازمند عزم ملی است.

اخلاق در امر کپی‌رایت بسیار مهم است
هدهدی اظهار کرد: در موضوع کپی‌رایت باید اخلاق را ترویج دهیم نه آنکه به حاشیه آن بیندیشیم. متأسفانه اخلاق، نقطه ضعف ملت ماست البته ملت‌مان در برخی دیگر موارد اخلاقی برتر است اما این مسئله و عدم رعایت کپی‌رایت از سوی برخی کاربران رعایت نمی‌شود.
وی افزود: در فضای حقیقی، قطعا برخی از کاربران دزدی نمی‌کنند چراکه احساس می‌کنند همه آنها را می‌بینند، اما زمانی که وارد فضای مجازی می‌شوند، انگار همه چیز به یکباره تغییر می‌کنند و خیلی از مسائل را رعایت نمی‌کنند.ما باید این نگاه را تغییر دهیم که فضای مجازی همچون فضای حقیقی است.
مدیر گروه دین تبیان تصریح کرد: باید در تغییر نگاه کاربران، فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی کنیم و آنها را آگاه کنیم آنچه را که حق مالکیت را ندارند و برای‌ آنها نیست، از آن استفاده نکنند چرا که دزدی محسوب می‌شود.

captcha