جایگاه نظام اسلامی، خط قرمز ایران در مذاکرات ژنو است
کد خبر: 1408338
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۲
معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان مرکزی:

جایگاه نظام اسلامی، خط قرمز ایران در مذاکرات ژنو است

گروه سیاسی: جایگاه نظام اسلامی در مذاکرات خط قرمز ایران است؛ لذا مطابق فرمایش مقام معظم رهبری، بحث مذاکرات و حقوق بشر و تمامی اتهاماتی غربی‌ها علیه ایران بهانه‌ای بیش نیست.

حجت‌الاسلام داوود چمانی، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی استان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن‌(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به مذاکرات اخیر ژنو و با تأکید بر اینکه اسلام مدعی ارتباط  با تمام دنیا و حاکمیت‌هاست، گفت: همه کشورهای دنیا برای ما قابل احترام هستند مگر اینکه کشوری بخواهد در برابر حقوق مسلم حاکمیت اسلامی جبهه بگیرد و راه عناد، کینه‌ورزی و فتنه‌گری با ملت ایران را در پیش گیرد که در این صورت نگاه کشور اسلامی متفاوت است.

برنامه‌های صلح‌آمیز ایران در مذاکرات هسته‌ای

وی افزود: در جریان مذاکرات هسته‌ای بارها اعلام کرده‌ایم که برنامه‌‌های ما صلح‌آمیز است و کاری به مباحث جانبی دیگر و آنچه سایر  کشورها به‌دنبال آن هستند مانند بمب هسته‌ای نداریم؛ ولی برخی از کشورهای به‌دلیل دشمنی که با نظام اسلامی ایران داشتند مباحث هسته‌ای ما را در مجامع بین‌المللی به‌سمت دیگری هدایت کردند.

حجت‌الاسلام چمانی در ادامه با اشاره به اینکه ایران از ماهیت اقدامات غربی‌ها مطلع بود و مذاکره با آنها را بی‌نتیجه می‌دانست، یادآور شد: با حساس شدن مسئله، سیاست‌مداران ما صلاح دیدند مذاکره انجام شود و مقام معظم رهبری نیز مذاکره را بلا‌مانع دانستند ولی اظهار خوش‌بینی به نتیجه آن نکردند.

روشن شدن ماهیت غربی‌ها در مذاکرات

این مقام مسئول با بیان اینکه غرب در مذاکرات به‌دنبال اهداف خود است، اظهار کرد: نکته مثبتی که این مذاکرات داشت این بود که ماهیت غربی‌ها برای کسانی‌که تصور می‌کردند ایران ممکن است نقطه کوری در مبحث هسته‌ای داشته باشد، روشن شد.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان جایگاه نظام اسلامی را در مذاکرات خط قرمز ایران دانست و افزود: مطابق با فرمایش مقام معظم رهبری، بحث مذاکرات و حقوق بشر و تمامی اتهاماتی غربی‌ها علیه ایران دارند بهانه است؛ اگر نظام اسلامی به فن‌آوری‌های نوین دست یابد و سایر کشورهای اسلامی هم این توان را در خود ببینند، از وابستگی به  کشورهای غربی کاسته می‌شود و این با روحیه استکباری و استعماری غرب ‌در تعارض است.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بمب هسته‌ای را حرام اعلام کرده‌اند، اظهار کرد: رئیس جمهور هم این  فتوا را در مجامع بین‌المللی مطرح کردند و این رویکرد می رساند که تأکید ما بر بسیج کردن تمامی توان برای پیشرفت در مباحث علمی و فنی است نه بمب هسته‌ای.

حجت‌الاسلام چمانی با بیان اینکه تمامی امکانات ما در آب سنگین اراک در راستای تحقیقات علمی است و اصراری که غربی‌ها برای متوقف کردن آن دارند سنگ‌اندازی در مطالعات و تحقیقات ما در بحث هسته‌ای است، ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز چندی پیش در این راستا در جمع اعضای انژی هسته‌ای اعلام کردند که پژوهش‌های هسته‌ای نباید متوقف شود.

وی در‌خصوص نتایج مذاکرات اخیر بیان کرد: نتیجه زمانی حاصل می‌شود که طرفین بخواهند مسئله حل شود نه اینکه یک طرف به‌دنبال منافع خود باشد؛ آمریکا هم بارها اعلام کرده که به‌دنبال تأمین امنیت اسرائیل است و در هر مذاکره‌ای قبل یا بعد ازآن  مسئولان ارشد مذاکره‌کننده با اسرائیلی‌ها نشست داشته‌اند که این امر نشان می‌دهد آنها دنبال مباحثی به جز مذاکره هستند.

انرژی هسته‌ای یک دانش بومی است نه وارداتی

این مقام مسئول تأکید کرد: مقام معظم رهبری اشاره کرده بودند که غربی‌ها مذاکره را برای تأمین خواسته‌های خود می‌خواهند؛ لذا با این روند مذاکره نتیجه نمی‌دهد ‌و آنها به‌دنبال تحت قیمومیت قرار دادن ایران هستند ولی چون شعار ما استقلال است انژی هسته‌ای را یک دانش بومی می‌دانیم  نه وارداتی، استکبار را نمی‌پذیریم.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژهشی تبلیغات اسلامی استان در پایان افزود: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند؛ سیاست ما باید بر اساس عزت، حکمت و مصلحت باید باشد؛ لذا اگر این سه اصل در سیاست خارجی ما خدشه‌دار شود تیم مذاکره‌کننده ایران هم وارد بحث نمی‌شود.

captcha