مصون‌سازی نظام جمهوری اسلامی نیازمند اقدامات لازم در عرصه زیستی است
کد خبر: 1411438
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲
جلالی:

مصون‌سازی نظام جمهوری اسلامی نیازمند اقدامات لازم در عرصه زیستی است

گروه اجتماعی: رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ابراز کرد: بحث دفاع به عنوان یکی از آموزه‌های دارای معنویات و قداست، مهم و مورد تأکید دین اسلام است، لذا اقدامات مناسب در عرصه زیستی سبب مصون‌سازی و حفظ نظام جمهوری اسلامی و منابع ملی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور پنجم خردادماه در کنفرانس علمی ـ آموزشی تهدیدات نوین بیولوژیک(زیستی) با اشاره به اینکه تروریسم زیستی یعنی به کارگیری هوشمندانه همه مؤلفه‌های قدرت اعم از علمی، فرهنگی، سیاسی، دیپلماسی علیه دیگر کشورها، ابراز کرد: امروز عملاً کشورهای قدرتمند از جمله آمریکا و اسرائیل به‌کارگیری این‌گونه ابزارها را علیه دیگر ملت‌ها اعتراف می‌کنند.

وی در زمینه هم‌افزایی و حداکثر بهره‌برداری از قدرت هوشمند سلاح‌های زیستی، ابراز کرد: یکی از پنج تهدید عمده که در سخنان سالانه مقامات آمریکایی به آن توجه می‌شود، فعالیت فراگیر و پرداختن به عرصه تهدیدات زیستی، هم از حیث به کارگیری از آن علیه دیگر کشورها و هم مبارزه با اقداماتی که در این زمینه علیه خود این کشور صورت می‌گیرد، است؛ لذا امروزه توجه به این مسئله امر جدی و مهم در سیاست کشورها به شمار می‌رود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور وجود قدرت آسیب‌زایی بالا و گستردگی دامنه تهدایدات زیستی را از جمله ویژگی‌های این تهدیدات دانست و عنوان کرد: توجه به نمونه کوچکی از این نوع تهدیدات نشان می‌دهد که بسیاری از بیماری و آلودگی‌های ناشناخته و جدید در سطح دنیا، خارج شده از آزمایشگاه‌های پیشرفته تحقیقات بیولوژیک آمریکا است که تهدیدی جدی برای تمام دنیا محسوب می‌شود.

چالش‌های عمده در حوزه پدافند زیستی کشور

جلالی در مورد چالش‌های عمده موجود در حوزه پدافند زیستی کشور، اظهار کرد: نبود درک مشترک از تهدیدات زیستی در کشور، نبود راهبرد، اهداف مشترک و تجربه کافی و همچنین وجود نداشتن سازمان‌های رصد کننده، پایش، کادرسازی، شبکه‌‌گذاری و بانک اطلاعاتی جامع و قابل اعتماد نمونه‌ای از کمبودهای این عرصه است.

وی ادامه داد: ضعف نظام فرهنگی جامعه در مواجهه با بحران‌های زیستی، ضعف در نیروهای تخصصی و مدیریت مورد نیاز، نبود سامانه مدیریت بحران زیستی، وابستگی دانش و فناوری‌های ما در حوزه پدافند زیستی، نبود بانک‌ها و کمیسیون‌های تخصصی پدافند زیستی در کشور و ضعف زیرساخت‌های تخصصی و آزمایشگاهی پدافند زیستی در کشور از دیگر کمبودها به شمار می‌رود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به حوزه تهدیدات زیستی در کشور، افزود: تهدیدهای زیستی حوزه انسانی با وجود بیشترین تبعات و حوزه دام، طیور و آبزیان نیز تحت تاثیر این امر قرار می‌گیرند، علاوه بر این حوزه‌های مشترک میان انسان و دام، نباتات و گیاهان به ویژه آلودگی‌هایی که از طریق بیولوژیک و از راه کشاورزی آسیب می‌‌زند، نمونه‌ای از گستردگی حوزه مورد تهدید در این تهاجم زیستی است.

جلالی با اشاره به اینکه وجود این نوع چالش‌ها ما را بر آن می‌دارد تا مدل جدیدی از دفاع و پدافند را در برابر این گونه تهدیدها اتخاذ کنیم، اظهار کرد: تهدید شامل هر عامل و نشانه‌ای است که سبب آسیب رساندن به انسان و محیط‌ می‌شود، بنابراین در مورد منشأ تهدید سه نوع دسته‌بندی وجود دارد که می‌توان از بیماری‌های مختلف به جهت جهش‌های مولکولی، اقدامات تروریستی با منشاء بیوتروریسم و در نهایت تهدیدات دیگر کشورها برای تحت تاثیر قرار دادن امنیت کشور دیگر نام برد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: مؤلفه تهدیدات زیستی دارای منشاء متفاوت بوده و سطح طبیعی، عمومی و ملی را شامل شده که وقتی مقابله به سطح سوم یعنی ملی وارد شود، در واقع جنگ زیستی تلقی شده و رویارویی با آن را پدافند زیستی می‌‌گوییم.

وی با اشاره به ویژگی‌های جنگ زیستی عنوان کرد: در این جنگ از سلاح زیستی یعنی یک موجود زنده با ویژگی‌های مشخص برای اهداف نظامی و اقتصادی استفاده و به شکل مهندسی شده این ویژگی‌ها را در جهت اهداف مورد نظر تغییر می‌دهند.

جلالی چگونگی تشخیص‌ این گونه تهدیدات زیستی را وجود شبکه و تشکیلاتی با تمام ابزارها و تجهیزات مورد نیاز آن دانست و ادامه داد: از جمله ویژگی‌های جنگ زیستی، مجهول بودن فاعل این نوع جنگ و قابلیت انتقال سریع است، همچنین تولید و تکثیر آن بسیار ارزان بوده و در همه شش حوزه زیستی امکان فراگیری آن وجود دارد، از همین رو مرز زیستی وجود نداشته و نوع جدیدی از دفاع است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اهداف تهدیدات زیستی در زمان جنگ و صلح، گفت: آسیب‌رساندن به زیر ساخت‌های اقتصادی، از بین بردن امنیت بهداشتی و غذایی، ایجاد بازار فروش جهت محصولات دارویی، آسیب پذیر نشان دادن سیستم سلامت یک کشور و تحمیل هزینه‌های گزاف نمونه‌ای از این اهداف است.

ضرورت استفاده از ظرفیت بسیج، جهت انتقال اهداف پدافند زیستی به مردم

وی با بیان اینکه قرارگاه پدافند زیستی کشور با حضور 30 دستگاه راه‌اندازی شده است، اضافه کرد: باید از ظرفیت بالای بسیج به عنوان بهترین نهادی که در میان مردم سازماندهی مناسبی یافته و حضور اقشار مختلف مردم را در آن شاهد هستیم، در راستای اهداف پدافند زیستی و انتقال اطلاعات و آگاهی‌های لازم استفاده کرد.

جلالی در مورد اولویت‌های عمده قرارگاه پدافند زیستی عنوان کرد: تدوین سند راهبردی پدافند زیستی، فعال سازی، عمل و اقدام در قرارگاه، آموزش، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در حوزه پدافند زیستی، تدوین اسناد عملیاتی در حوزه‌های شش‌گانه تهدید، معماری و سازماندهی فعال ساختارهای استانی پدافند زیستی، تولید اسناد نظری مورد نیاز، شبکه سازی، سازماندهی آزمایشگاه‌های مجهز و کسب توانمندی های تخصصی نمونه‌ای از این اولویت‌هاست.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور ابراز کرد: براساس روایات رسیده از ائمه(ع) باید فرزند زمان خویش باشیم، لذا برای جلوگیری از غافلگیری مانند دوران جنگ تحمیلی، باید با تدبیر و آینده‌نگری در این عرصه وارد شد و از راهنمایی‌ها و دستورات راهبردی رهبر معظم انقلاب بهترین بهربرداری را داشته باشیم.

وی در مورد ارزش‌های حاکم در عرصه پدافند زیستی، ابراز کرد: براساس تعالیم اسلام و قرآن کریم، مسلمانان باید به دنبال عدم تسلط کفار بر خود باشند و همان طور که می‌دانیم بحث دفاع به عنوان یکی از آموزه‌های دارای معنویات و قداست، مهم و مورد تأکید دین اسلام است، لذا اقدامات مناسب در عرصه زیستی سبب مصون‌سازی و حفظ نظام جمهوری اسلامی و منابع ملی می‌شود.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور افزود: از همین رو مأموریت قرارگاه پدافند زیستی کشور سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، راهبرد، فرماندهی، کنترل، نظارت و مدیریت یکپارچه حوزه پدافند زیستی در کشور است.

captcha