جای خالی پژوهش‌های قرآنی حجاب و عفاف در نمایشگاه قرآن و عترت مشهد
کد خبر: 1430707
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۶
در گفت‌وگو با فعالان فرهنگی عنوان شد:

جای خالی پژوهش‌های قرآنی حجاب و عفاف در نمایشگاه قرآن و عترت مشهد

گروه اجتماعی: بخش‌های عفاف و حجاب و مد و لباس اسلامی نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد در حالی کار خود را آغاز کرده است که مسئولان این غرفه‌ها به عرضه و معرفی پوشش و مد اسلامی و ایرانی پرداخته‌اند اما جای خالی پژوهش‌های قرآنی و موضوعات ترویجی در این‌باره همچنان احساس می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، عفاف و حجاب یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های سبک زندگی اسلامی و قرآنی است که باید نسبت به آن توجه ویژه‌ای از سوی مردم و مسئولان صورت پذیرد، اما نکته‌ای که در نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد نظر هر فرد را به خود جذب می‌کند، نمایش و عرضه تعدادی چادر، مقعنه و روسری در بخش‌های عفاف و حجاب و مد و لباس اسلامی است.

پرداختن به موضوع عفاف و حجاب که درباره آن آیات و رویات متعددی وجود دارد، یکی از مهم‌ترین نیازهای مردمی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد است، از همین‌رو با برخی از مخاطبان و بازدیدکنندگان بخش‌های عفاف و حجاب و مد و لباس اسلامی به گفت‌وگو پرداختیم تا نظرات آنان را نسبت به این بخش جویا شویم.

ش.ج، یکی از فعالان فرهنگی شهر مشهد در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره نحوه ارزیابی بخش‌های عفاف و حجاب و مد و لباس اسلامی نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد گفت: ارائه انواع چادر، مقعنه و روسری‌هایی که با استفاده از آنها حجاب اسلامی حفظ می‌شود و می‌توان با پوشش آنها به فعالیت‌های اجتماعی نیز پرداخت، یکی از نقاط قوت بخش‌های عفاف و حجاب و مد و لباس اسلامی به شمار می‌رود.

این فعال فرهنگی با اشاره به کم رنگ بودن این محصولات برای همه اقشار جامعه اظهار کرد: اما این‌گونه اقدامات صرفا برای ارائه تنوع به بانوان محجبه است و نمی‌تواند عموم بانوان را به خود جذب کند.

سمیه غریب، فعال قرآنی شهر مشهد نیز در این زمینه ابراز کرد: نمایشگاه قرآن فرصت خوبی برای توجه به آموزه‌های قرآنی است و در این نمایشگاه تمام اعضای خانواده می‌توانند در کنار یکدیگر از فضای قرآنی بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: اما درباره بخش‌های عفاف وحجاب و مد و لباس اسلامی، کمبود پژوهش‌های قرآنی و پرداختن به ظاهر موضوع حجاب و عفاف یکی از موارد نقص و کمبود در این حوزه است، چرا که در چنین شرایطی بانوان غیرمحجبه تصور می‌کنند که پشت موضوع حجاب و عفاف مبانی قوی‌تری وجود ندارد و این موضوع زاییده سلایق افراد است.

وحید نوا، رئیس ستاد مردمی عفاف و حجاب اسلامی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه به برکت نظام اسلامی در ایام ماه مبارک رمضان نمایشگاه‌های قرآن در سطح کشور برگزار می‌شود که برای توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه موثر است، اظهار کرد: مؤلفه عفاف و حجاب یک موضوع فرهنگی است که باید به دلیل جایگاه و اهمیت این موضوع برنامه‌های مدون و قوی در جامعه برای آن در نظر گرفته شود.

نیازمند نگاه جهادی در موضوع عفاف و حجاب هستیم

نوا با بیان اینکه به نظر می‌رسد در موضوع عفاف و حجاب نیازمند یک نگاه جهادی هستیم، ابراز کرد: توسعه پژوهش‌های قرآنی، تأمین محتوا و ایجاد اتاق فکر در ستاد مردمی و دانشگاهی با حضور اساتید از جمله راهکارهای توسعه این فرهنگ به شمار می‌رود.

وی اعلام کرد: در نمایشگاه قرآن آن چنان که باید به موضوعات پژوهشی و کاربردی پرداخته نشده است و این موضوع باید با برنامه‌ریزی‌های مناسب در نمایشگاه‌های آینده اجرایی شود.

رئیس ستاد مردمی عفاف و حجاب اسلامی خراسان رضوی گفت: به منظور ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و آشنایی هر چه بیشتر بانوان با منابع پژوهشی در این باره کانون فرهنگی تخصصی شهید علم‌الهدی مشهد، برنامه‌‌های ویژه‌ای را در این زمینه در نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد به نمایش گذاشته است.

مریم آذری، یکی از بانوان طلبه مشهد در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره کم و کیف بخش‌های عفاف و حجاب و مد و لباس اسلامی بیان کرد: ارائه محتوای قوی‌تر در حوزه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهد یک نیاز اساسی محسوب می‌شود.

وی افزود: حضور کارشناسان اجتماعی و برگزاری میزگردها و نشست‌های تخصصی درباره این موضوع نقش بسزایی در راستای گسترش این فرهنگ دارد.

بر اساس نظرات فعالان فرهنگی و مخاطبان نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد به نظر می‌رسد باید در این نمایشگاه به موضوعات ترویجی و تبلیغی حوزه عفاف و حجاب بیشتر اهمیت داده شود تا شاهد تغییرات مهم و تأثیرگذاری در عرصه توجه به حجاب و پوشش اسلامی باشیم.

captcha