ساماندهی خوبی در زمینه داوران قرآنی نداریم
کد خبر: 2613103
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۱
قره‌شیخ‌لو:

ساماندهی خوبی در زمینه داوران قرآنی نداریم

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس سازمان دارالقرآن الکریم اظهار کرد: هنوز با گذشت ۳۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، ساماندهی خوبی در حوزه داوران قرآن نداریم.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، مهدی قره‌شیخ‌لو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم عصر روز گذشته، هشتم آذرماه در دیدار با فعالان فرهنگی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از پنج سال گذشته شورای توسعه فرهنگی و قرآنی در کشور راه‌اندازی شده و تمام دستگاه‌های فعال در موضوع قرآن، عضو این شورا هستند، گفت: تاکنون این شورا با توجه به رسالت خود و مأموریتی که در زمینه ساماندهی فعالیت‌های قرآنی داشته، اهداف مورد نظر را برآورده نکرده است.



اعتبارات فعالیت‌های قرآنی کشور با تأخیر اختصاص می‌یابد



رئیس سازمان دارالقرآن کریم با انتقاد بر اینکه اعتبارات فعالیت‌های قرآنی کشور با تأخیر اختصاص می‌یابد، اظهار کرد: باید این اعتبارات برای اثربخشی به‌موقع پرداخت شود.



قره‌شیخ‌لو با بیان اینکه باید یکسری قوانین دست‌وپاگیر در زمینه فعالیت‌های قرآنی از مرکز ساماندهی شود، عنوان کرد: برطرف کردن قوانین دست‌وپاگیر به‌دلیل هماهنگی و تفاهمی موجود در استان‌ها راحت‌تر برنامه‌ریزی شده که امید است با هم‌افزایی موجود در استان‌ها خروجی‌های خوبی را شاهد باشیم.



وی با اشاره به اینکه اداره‌کل اوقاف و امور خیریه متولی برگزاری مسابقات قرآن کریم است، ادامه داد: هنوز با گذشت ۳۵ سال از پیروزی انقلاب ساماندهی خوبی در حوزه داوران قرآن نداریم.



رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با انتقاد از اینکه بین دستگاه‌های اجرایی در زمینه‌های قرآنی هماهنگی و همکاری وجود ندارد، عنوان کرد: براساس آمارهای وزارت آموزش و پرورش ۱۰۰ هزار مدرسه در کشور وجود دارد که ۹۰ درصد این مدارس یک شیفته هستند.



پنج هزار مؤسسه قرآنی در کشور فعالیت داشته که مشکل مکان دارند



قره‌شیخ‌لو ادامه داد: از طرف دیگر پنج هزار مؤسسه قرآنی در کشور فعالیت داشته که مشکل مکان دارند و حتی برخی از مؤسسه‌های قرآن به دلیل کمبود مکان تعطیل شده‌اند.



وی با اشاره به اینکه ما در زمینه تأمین استاد به کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد اعلام آمادگی می‌کنیم، اظهار کرد: انجام فعالیت‌های قرآنی باید خروجی‌محور قرار گیرد.



رئیس سازمان دارالقرآن الکریم عنوان کرد: فعالیت‌های قرآن باید به هر شکلی در کشور توسعه یابد لذا در این ارتباط صدا و سیما نیز باید برای ترویج فعالیت‌های قرآنی وقت بگذارد.



قره‌شیخ‌لو از اینکه تنها شبکه قرآن تبعیدگاه فعالیت‌های قرآنی شده است انتقاد کرد و افزود: صدا و سیما متولی آموزش فرهنگ اسلامی به مردم است؛ اما آموزش‌های قرآن را در دستور کار خود قرار نداده است.



وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۲۵ میلیارد تومان برای انجام فعالیت‌های قرآنی به شورای توسعه فرهنگ قرآن کشور اختصاص یافته که از این میزان یک‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان سهم دارالقرآن الکریم بوده اما هنوز اختصاص نیافته است، بیان کرد: در سال جاری ۶۰ میلیارد تومان به شورای توسعه فرهنگی و قرآن اختصاص یافته که هنوز به دستگاه‌های متولی پرداخت نشده است.



تا پایان امسال، اعتبارات فعالیت‌های قرآنی کشور به ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد



رئیس سازمان دارالقرآن کریم اظهار کرد: از محل اعتبارات امسال ۲۰۰ میلیارد تومان برای انجام فعالیت‌های قرآنی در کشور مصوب شده که تاکنون از این میزان ۶۰ میلیارد تومان اختصاص یافته و پیش‌بینی می‌شود این میزان تا پایان امسال به ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد.



قره‌‌شیخ‌لو با اشاره به اینکه در سالیان گذشته اختصاص اعتبار به فعالیت‌های قرآنی اجباری بوده است، افزود: در سال جاری این اعتبارات توسط مجلس اختیاری شده که جای بسی تأمل است که چرا مجلس مصوبه فعالیت‌‌های قرآنی را ضعیف می‌کند.



وی یادآور شد: در خراسان جنوبی ظرفیت‌های خوبی در زمینه گسترش فعالیت‌های قرآن وجود دارد که تاکنون در این استان هزار محفل قرآن خانگی شناسایی شده که اگر این محفل‌ها آموزش ببینند، قطعاً خروجی خوبی خواهیم داشت.

captcha