لزوم ساماندهی افراد غیر متخصص در بخش مداحی در آرامستان‌ها
کد خبر: 3305425
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳
ایکنا بررسی می‌کند؛

لزوم ساماندهی افراد غیر متخصص در بخش مداحی در آرامستان‌ها

گروه اجتماعی:آرامستان‌ها بایدمحلی برای تزکیه نفس باشد این در حالی است که در سال‌های اخیراین اماکن تبدیل به یک منبع درآمد برای عده‌ای افراد سودجو شده است،ایکنا این موضوع را در گفت‌وگو باحجت‌الاسلام عنایت الله شامی، مسئول دفتر استانی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های استان زنجان مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، زن گوشه‌ چادرش را به دندان گرفته و با فرزندی که به آغوش دارد مشغول گره‌زدن به گوشه‌ مزار فرد درگذشته‌ای است که ادعا می‌شود حاجت‌می‌دهد و از او می‌خواهد که فرزندش را شفاء دهد. در این میان مداحی نیز بلندگویی به دست گرفته و گاه با صدایی نه چندان دلنشین سعی دارد تا قطره اشکی را مهمان چشمان زن کرده و از این طریق قوت روزانه خویش را تأمین کند. او در بین مدیحه‌‌سرایی‌های خویش، گاه الفاظی را به ائمه معصومین(ع) نسبت می‌دهند که گوش هر شنونده‌عاقلی را به سمت خود جذب کرده و انگشت به دهان می‌گذارد.
پیرمردی دیگر در مسیرعبور مردم کمین کرده است تا به واسطه‌ی قرآن خواندن بر سر مزار درگذشتگان آنان بتواند از پس تأمین بخشی از هزینه‌های جاری زندگی‌اش برآید. به راستی کدام یک از این دو درد دین دارند؟ آیا هدف از نزول قرآن، قرائت آن بر سر مردگان بود که دیگر دستشان از دنیا کوتاه است و یا مقصود اصلی تنبه زندگان برای ساختن زندگی سعادتمند بود. آرامستان‌ها باید به عنوان یک فضای شهری و قابل احترام و محلی برای تزکیه نفس باشد این در حالی است که در سال‌های اخیراین اماکن تبدیل به یک منبع درآمد برای عده‌ای افراد سودجو شده است تا با بازی با باورها و احساسات و عواطف دینی مردم به سودجویی بپردازند.

با توجه به اعتراضات برخی از صاحب‌نظران مبنی بر حضور افراد غیر متخصص و ناکارآمد در بخش مداحی در آرامستان‌ها این خبرگزاری در نظر دارد تا در مجالی کوتاه، در گفت‌وگو با مسئول دفتر استانی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های استان زنجان، که خود نیز از منتقدان این افراد غیر متخصص و ناکارآمد در بخش مداحی است، این آسیب اجتماعی را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد.

مسئول دفتر استانی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها استان زنجان می‌گوید: با توجه به حضور افراد غیر متخصص و ناکارآمد در بخش مداحی در آرامستان‌ها که تنها مقصودشان اخاذی است، سازمان آرامستان‌های شهرداری زنجان و سازمان تبلیغات اسلامی می‌بایست این مهم را مورد توجه قرار داده و از اشاعه آن به عنوان یک فرهنگ عمومی در سطح جامعه جلوگیری کند.

حجت الاسلام عنایت الله شامی، مسئول دفتر استانی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها استان زنجان در این خصوص به خبرنگار ایکنا اظهار می‌کند: بی‌تردید حضور افراد غیر متخصص و ناکارآمد در بخش مداحی در آرامستان‌ها در طولانی مدت آسیب‌زا بوده و شایسته نظام اسلامی نیست که چنین افرادی دین و دنیای مردم را به بازی بگیرند. قبور غیر از اولیاء الهی و نوادگان آنان دارای تقدس به معنای خاص آن نبوده و این گونه تقدس‌مآبی‌ها ریشه در اسلام ناب محمدی ندارد بلکه برخاسته از انحرافات فکری برخی از ناآگاهان در اصل دین است.

مسئول دفتر استانی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها استان زنجان تصریح می‌کند: متأسفانه در روزهای اخیر مشاهده می‌شود که برخی از افراد به هنگام شبانگاه بر سر مزار سادات در مزار پایین زنجان اجتماع کرده و با روشن کردن شمع بر سر مزار آنان و با گره زدن پارچه‌های سبز به گوشه‌ مزار خواستار برآورده شدن نیازهای مادی و دنیوی خود از این درگذشتگان هستند که در این میان افراد غیر متخصص و ناکارآمد در بخش مداحی نیز به جمع آنان پیوسته و گاه در بین مدیحه‌سرایی‌ها الفاظی را به ائمه معصومین(ع) نسبت می‌دهند که منطبق بر منابع مستند نیست و زمینه انحراف فکری در افراد را پدید می‌آورد.

حجت‌الاسلام شامی تأکید می‌کند: توسل یک امر حتمی است اما بی‌تردید دارای شرایط و ضوابطی است که باید مورد توجه قرار گیرد و این مهم نیازمند روشنگری و اطلاع‌رسانی توسط علماء و رسانه‌های سمعی و بصری در بین مردم است. با توجه به حضور افراد غیر متخصص و ناکارآمد در بخش مداحی در آرامستان‌ها که تنها مقصودشان اخاذی است، سازمان آرامستان‌های شهرداری زنجان وسازمان تبلیغات اسلامی می‌بایست این مهم را مورد توجه قرار داده و از اشاعه و ترویج آن به عنوان یک فرهنگ عمومی در سطح جامعه جلوگیری کنند.

این مقام مسئول در پایان یادآورمی‌شود: قرائت قرآن بر سر مزار مردگان نیز ضرورتی ندارد و از جمله انحرافات به شمار می‌رودچراکه آیات نورانی بخش این کتاب الهی برای عبرت گرفتن افراد در زندگی نازل شده است.

با توجه به اینکه آرامستان‌ها در معرض توجه و عبور و مرور افراد زیادی قرار دارد شایسته است مسئولان امر با اتخاذ تمهیدات لازم از بروز آسیب‌ها و انحرافات فکری توسط عده‌ای افراد سودجو در این اماکن جلوگیری کرده و با ساماندهی مداحان حاضر در آرامستان‌ها اجاز ندهند که اعتقادات و باورهای مردمی ملعبه دست عده‌ای افراد سودجو شود.

captcha