دستان بسته‌ای که اراده عظیم شهدای غواص را نشان دادند
کد خبر: 3309967
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲
در مراسم پاسداشت ۱۷۵ غواص شهید مطرح شد؛

دستان بسته‌ای که اراده عظیم شهدای غواص را نشان دادند

گروه جهاد و حماسه: مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در مراسم بزرگداشت 175 شهید غواص عنوان کرد: دستان بسته آنها نشان از اراده بزرگ و شکست‌ناپذیری آنها دارد، چون اگر تسلیم می‌شدند، دست بسته معنی نداشت و این مردان با دست باز رفتند و راه شهادت را انتخاب کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، مراسم پاسداشت 175 غواص شهید عصر روز گذشته، دهم خردادماه به همت حوزه هنری، خبرگزاری فارس، فرهنگسرای اندیشه، سایت شاعران فارسی‌زبان و موسسه شهرستان ادب در سالن سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با حضور خانواده شهدای غواص و شاعران و اساتید و فعالان این عرصه برگزار شد.


علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های حوزه هنری در این مراسم گفت: در این مراسم ادای دین به مردانی است که مردترین مردها بودند و دستان بسته آنها نشان از اراده بزرگ و شکست‌ناپذیری آنها دارد. چون اگر تسلیم می‌شدند، دست بسته معنی نداشت و این مردان با دست باز رفتند و راه شهادت را انتخاب کردند.

قزوه ادامه داد: شاید تلاش دشمن ما بر این بود که در روزهای آخر جنگ و ساعت‌های اولیه آن، این خبر را بدهند که مردان بزرگ و فرماندهان توانمند ما را تحقیر کند که شما چنین شکست‌هایی داشتید.
مدیر مرکز آفرینش‌های حوزه هنری عنوان کرد: ما چنین شکست‌هایی را در صدر اسلام هم دیده‌ایم و همیشه پیروزی در کنار شکست، تلخی در کنار شیرینی، این جنگ‌ها را رقم زده و در کنار کربلای 5 و والفجر 8 گاهی خیانتی که این نامردان داشتند سبب می‌شد که این صحنه‌ها را رقم بزنند.


جواد کافی از همرزمان 175 شهید غواص در این مراسم با ذکر یاد و خاطره این شهدا گفت: چرا این شهدا در این برهه از زمان سر در آورده‌اند؟ بعد از گذشت سالیان سال کم‌کم زمان انسان را با خودش می‌برد، ولی الان این شهدا آمده‌اند چه چیزی را به ما بگویند؟ حرف شهدا این است که ما مرد و مردانه رفتیم، حالا نوبت شماست، مبادا با حرف و عمل‌ یا قدم‌تان باعث شوید زحمات ما به باد برود.

وی افزود: در سال 63 و در سن 14 سالگی وارد گروه تخریب امام رضا(ع) شدم شعار سپاه و بسیج بر انعطاف‌پذیری بود که باید از توان جنگ در کوه، دشت و دریا برخوردار بودیم. در سال 65 بین ماه‌های مهر تا دی به ما مأموریت دادند تا آموزش غواصی برای عملیات کربلای 4  ببینیم. دو برادر در این آموزش با ما بودند. ما برای تمرین به داخل رودخانه رفتیم و بعد از تمرین در زمان برگشت چون آب رودخانه در تلاطم بود دو نفر از رزمنده‌ها به زیر آب رفتند و به شهادت رسیدند، یکی از کسانی که شهید شد برادر کوچکتر بود و بعد از رسیدن ما به ساحل برادر بزرگتر جویای برادرش شد و به او خبر شهادتش را دادیم؛ تنها حرفی که زد این بود «خوش به حالش، با اینکه کوچکتر از من بود از من جلو زد» و رفت به کار خودش ادامه داد.


شعرخوانی شعرایی چون رضا اسماعیلی، فاطمه نانی‌زاد، محمدحسن جمشیدی، نفیسه سادات موسوی، بشری صاحبی، جواد شیخ‌الاسلامی، مرضیه فرمانی، محسن کاویانی، میلاد عرفان‌پور، ساجده جبارپور ماسوله، سیداکبر میرجلیلی، فاطمه سادات مظلومی و امیرعلی اسماعیلی در وصف شهدای غواص از موضوعات این برنامه بود. 

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
منصور
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ - ۲۱:۲۱
0
0
بـِسـم ِ ربـــــِّـ الشــُّـهـداءِ و الصِّـد یقیــن
مثنوی خاک و افلاک
تقدیم به شهدای غواص کربلای چهار
بوی باران می‌رسد این خاک را بر زمین آورده‌اند افلاک را
بوی زهرا بر مشام جان رسد یوسف گم گشته بر کنعان رسد
کشته الله اکبر می‌رسد صد شقایق گشته پرپر می‌رسد
خود نگار نقش الله صمد مست ذکر یا علی در جزر و مد
مژده مژده، ای علی را شیعیان گشته پیدا پیکر اروندیان
گشته پیدا پیکر غواص‌ها از دل و جان فاطمی احساس‌ها
عاشقانی که جدا از ما شدند کربلای چاریان پیدا شدند
آخر از عشق علی رسوا شدند منتقم بر سیلی زهرا شدند
در پی دین تارک دنیا شدند در دل گودال تنگی جا شدند
یوسفان گم شده پیدا شدند استخوان‌ها در کفن‌ها جا شدند
شور زهرایی به سر شیدا شدند قطره قطره عاشقان دریا شدند
ای گرفتاران دنیا بس کنید شهرمان را آب و جارو پس کنید
کوچه هاتان را چراغانی کنید یاد آن پیر جمارانی کنید
آسمان را بر زمین می‌آورند کشته در راه دین می‌آورند
در کفن‌ها استخوان می‌آورند کربلای چهاریان می‌آورند
پیکر غواص‌ها می‌آورند دسته دسته یاسها می‌آورند
مردمان گو بسته بازار آورید بوی عطر گل پدیدار آورید
کوی و برزن را گلاب آلوده وار می‌رسد از کربلا بوی بهار
یک‌صد و هفتاد و پنج آیینه را کرده بر زهرا سپرها سینه را
بسته بسته در کفن می‌آورند کشته دور از وطن می‌آورند
عاشقان را شور و شینی می‌رسد بوی یاران خمینی می‌رسد
آن شهیدان وطن، غواص‌ها منتقم بر درد و رنج یاس‌ها
می‌رسند از وادی کشف و شهود جمله سر بر پای زهرا در سجود
یک‌صد و هفتاد و پنج آلاله را هم‌نوا با اشک زهرا، ناله را
دست و پا بسته به زیر خاک‌ها گشته پیدا پیکر آن پاک‌ها
چون حسین
captcha