رویکرد برنامه‌های دینی شبکه چهار معرفتی است نه شعائری
کد خبر: 3362941
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷
مدیر شبکه چهار سیما:

رویکرد برنامه‌های دینی شبکه چهار معرفتی است نه شعائری

گروه هنر: غلامرضا غلامی در نشستی خبری تأکید کرد: سعی داریم در حوزه دین برنامه‌هایی را در شبکه چهار سیما تولید و یا پخش زنده داشته باشیم که به جای پرداختی مناسبتی و شعائری، به حوزه‌های معرفتی دین و ماهیت وجودی آن بپردازند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نشست خبری اعلام برنامه‌های شبکه چهارم سیما، پیش از ظهر امروز، 24 اسفندماه، با حضور غلامرضا غلامی مدیر شبکه، مدیر گروه‌های برنامه‌ساز این شبکه و تنی چند از تهیه‌کنندگان و مجریان برنامه‌های مختلف شبکه چهارم سیما در سالن کنفرانس مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
در ابتدای این مراسم غلامرضاغلامی از شایعه‌هایی که پس از تسلیم استعفای خود به معاونت سیمای رسانه ملی در فضای رسانه‌ای به وجود آمده بود انتقاد کرد و گفت: این مسئله یک مورد درون سازمانی بود که خوشبختانه با تدبیر رئیس رسانه ملی و سعه صدر معاون سیمای رسانه ملی خاتمه یافت؛ اختلاف‌نظری وجود داشت که در فضای رسانه‌ای طبیعی است اما پس از برطرف شدن آن، من به اتفاق سایر همکارانم در شبکه چهارم سیما، ظرف دو ماه فشرده کاری تمام توان خود را به کار بستیم تا جدولی مبسوط و مفید را به منظور تأمین برنامه‌های این شبکه که مخاطبان خاص خود را دارست تدارک ببینیم.
وی ادامه داد: معمولاً در زمینه برنامه‌سازی برای شبکه باید به سه مؤلفه تعریف رسانه، نوع مخاطب رسانه و اقتضائات محیطی آن توجه شود و از آنجا که در تعریف شبکه چهار با توجه به مأموریت محوله از سوی نهادهای بالادستی، این شبکه رسانه ملی بهعنوان شبکه علم و فرهنگ و در اصل شبکه فرهیختگان معرفی شده است لذا اهم برنامه‌های آن فرهنگی، هنری و علمی است.
غلامی تصریح کرد: از آنجا که انقلاب اسلامی در حال حرکت به سوی کمال بر مبنای الگوی تمدن نوین اسلامی است لذا شبکه چهارم سیما نیز رسالت خود می‌داند در راستای تطور علم و اندیشه و بالندگی فرهنگی و اجتماعی به تولید برنامه در قالب‌های متنوع پرداخته و از نقطه‌نظرات نخبگان و صاحب‌نظران در آن استفاده کند که این خود به هدفمندی برنامه‌ها کمک شایانی خواهد کرد.
مدیر شبکه چهارم سیما در ادامه گفت: به این منظور طی دو ماه با تشکیل نشست‌های کارشناسی و استفاده از آراء و نظرات بیش از 60 کارشناس خبره سعی کردیم تا با تضارب افکار به الگویی مطلوب و جذاب در زمینه برنامه‌سازی برسیم و به این واسطه شبکه 4 مرجع علمی کشور باشد به گونه‌ای که مخاطبان با دارا بودن سطح بالای علمی چیزهای جدید و مفیدتری یاد بگیرند و مرز علم روز دنیا بیان شود و این عطش در میان مخاطبان به وجود آید تا آنها به دنبال کسب علم و دانش بیشتری باشند.
مخاطبان شبکه چهار فعال، نخبه و صاحب‌نظرند
وی افزود: تعریف ما از مخاطب شبکه‌ای همچون شبکه چهار سیما، مخاطب فعال، نخبه، صاحب‌نظر و غیرمنفعل است و از آنجا که دیگر در شرایط کنونی مخاطب رسانه تبدیل به یک عنصر تعامل‌گرا شده است لذا باید این فضای تعاملی ایجاد شود و مثلاً در فضای مجازی مجالی فراهم آید تا مخاطبان به عنوان یک کارشناس از راه دور بتوانند نقطه نظرات خود را انعکاس داده و ما را در برنامه‌سازی این شبکه یاری رسانند.
غلامی تأکید کرد: جدول برنامه‌هایی که همزمان با آغاز فصل پاییز اقدام به پخش آنها خواهیم کرد در چند بخش تقسیم می‌شود که البته من به اجمال در مورد آنها صحبت خواهم کرد و توضیحات تکمیلی را به عهده دوستان مدیر هر گروه خواهم گذاشت؛ نخست پخش برنامه جنگ دانش است که دوستان در گروه دانش شبکه نام آن را «چرخ» گذاشته‌اند و این برنامه هر روز به مدت یک ساعت از این شبکه پخش خواهد شد و امور مربوط به آن به عهده برادران صفاریان‌پور گذاشته شده است.
وی ادامه داد: برنامه دیگر ما در حوزه فرهنگ جنگ فرهنگی است که نام آن را «صدبرگ» گذاشته‌ایم که منصور ضابطبان به اتفاق آقای صوفی مسئولیت آن را به عهده گرفته‌اند و این برنامه سعی دارد تا با ایجاد یک فضای فرهنگی حس و حال متفاوتی را به بیننده منتقل کند و هنر، ادبیات و حوزه تمدنی ایران قابل استفاده برای هر مخاطبی باشد.
غلامی اظهار کرد: نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم این است که رویکرد ما به موضوع دین در شبکه چهارم سیما معرفتی است و نه شعائری به این معنی که مثلاً در مناسبت‌های گوناگون مذهبی به جای پخش مراسم جشن و یا مداحی، سعی در برگزاری نشست‌ها و گفتمان‌های معرفتی داریم و برخلاف سایر شبکه‌های تلویزیونی که در اذان‌گاه‌ها مبادرت به پخش اقامه نماز می‌کنند ما درصدد هستیم به جای این کار مناجات و ادعیه معرفتی و یا هر برنامه مفید عرفانی و معنوی را جایگزین کنیم.
از 11 مهر یک نوبت پخش اخبار در شبکه خواهیم داشت
وی افزود: نکته دیگر قابل طرح در این بخش از نشست آن است که شبکه چهار سیما به شکل رسمی از 11 مهر یک نوبت پخش اخبار آن هم در ساعت 18 خواهد داشت و اخبار ساعت 20 در این بخش خبری ادغام خواهد شد ضمن آنکه اگر دانشگاه‌ها تعامل خوبی با ما داشته باشند تدارک لازم برای تولید و پخش مجله دانشگاه‌ها را نیز به انجام خواهیم رساند چرا که همانطور که عنوان می‌شود این شبکه شبکه فرهیختگان است باید به شکل زیربنایی و فرهنگساز به حوزه دانشگاهی نیز توجه خوبی نشان دهد.
غلامی در پایان صحبت‌های خود گفت: البته باید به این نکته توجه داشت که تحقق پخش همه این برنامه‌هایی که در طی دو ماه نشست‌های تخصصی کارشناسان آنها را طراحی کرده‌اند بلافاصله پس از آغاز فصل پاییز امکانپذیر نیست چرا که اصلاً به واسطه دامنه زمانی نیز وقت کافی برای پخش آنها نخواهیم داشت و به تدریج و در چند فاز بینندگان این شبکه می‌توانند شاهد آنها باشند.
این گزارش حاکی است در ادامه برنامه آقایی، مدیر گروه فرهنگ و اندیشه دینی شبکه چهار سیما در سخنانی به توضیح برنامه‌های تدارک دیده شده این گروه برای قصل پاییز از شبکه چهار سیما پرداخت و گفت: برنامه‌های جدیدی طراحی شده است که قالبی جذاب دارند و از جمله آنها برنامه‌هایی گفت‌و‌گومحور است که در آنها از حضور بهترین شخصیت‌های علمی حوزه و دانشگاه که نگاهی فرهنگی و دلسوزانه به موضوعات مختلف دارند استفاده خواهیم کرد.
وی ادامه داد: «زاویه» عنوان برنامه‌ای است که پیشتر در شبکه پخش می‌شد و البته مدتی است پخش آن به تأخیر افتاده است که ماهیت آن برای تبادل و اندیشه و تضارب آرای میان بزرگان  است که قبل از آن در زمینه علوم انسانی بوده و در سری جدید آن تلاش می‌کنیم تا به حوزه فرهنگ هم ورود کنیم.
«درس‌گفتارها» برنامه‌ای پیرامون مباحث فلسفی، ادبیات و تاریخ است
آقایی گفت: برنامه‌ای نیز با عنوان «درس‌گفتارها» برای پخش از این شبکه تدارک دیده‌ایم که پیشتر با حضور دکتر ابراهیمی دینانی پخش می‌شد اما قصد داریم این حوزه را گسترش داده  و در مباحثی همچون ادبیات، دین تاریخ، فلسفه ایران و جهان نیز مباحثی مطرح خواهد شد.
مدیر گروه فرهنگ و اندیشه دینی شبکه چهارم سیما تصریح کرد: در حوزه کتاب چند برنامه مفصل تدارک دیده شده است که در اصل شامل 3 برنامه می‌شود، دو برنامه از این میان به منظور شوق‌افزایی میان مخاطبان به منظور کتابخوانی، تدارک دیده شده است اما عنوان برنامه‌های این بخش «فانوس»،«مجله کتاب» و «نقد کتاب» است.
وی ادامه داد: همانطور که مدیر محترم شبکه چهار نیز اعلام کردند برنامه فرهنگی «صدبرگ» نیز برای پخش در این ایام تدارک دیده شده است که به شکل جنگ دربردارنده محتوایی شاد و آموزنده است و همچنین برنامه‌ای نیز تدارک دیده شده است که به نقد و بررسی فرهنگ و اندیشه غرب اختصاص دارد.
ندا سپانلو، مدیر گروه علم و دانش شبکه چهار دیگر سخنران این نشست بود که در سخنان کوتاهی گفت: عمده برنامه این گروه جنگ علمی«چرخ» است که همانطور که عنوان شد توسط برادران صفاریان‌پور تهیه و اجرا می‌شود و هدف از آن بیان مسائل پیچیده و انتزاعی علمی به زبان ساده است.
وی ادامه داد: برنامه‌های تدارک دیده شده این گروه برای پخش در ایام فصل پاییز، مجله علمی، نقد اقتصادی، آسمان شب و پرتو است که دو برنامه اخیر  پس از مدتها توقف در پخش مجدد از فصل پاییز روی آنتن پخش شبکه چهار قرار خواهند گرفت.
تولید 17 تله‌تئاتر از سال آینده در شبکه چهار
ابراهیمی، مدیر گروه فرهنگ و هنر شبکه چهارم سیما  نیز به معرفی برنامه‌های این گروه در فصل پاییز پرداخت و گفت:  بیش از 400 تله تئاتر تاکنون در سازمان تولید شده اند که 80 تله تئاتر را شبکه چهار تولید کرده است اما بیشترین حجم تولیدی در این زمینه را شبکه دو داشته است، در تلاش هستیم تا گردآوری همه این آثار تولیدی به شکل مستمر هر روز در ساعتی مشخص از شب به پخش تله‌تئاتر مبادرت خواهیم کرد ضمن آنکه از سال 95 17 تله تئاتر جدید در این شبکه تولید خواهد شد
وی ادامه داد: از آنجا که کمتر میان مخاطبان فرصت برای خواندن کتاب و به ویژه رمان وجود دارد لذا 60 رمان مطرح ایرانی و خارجی انتخاب شده‌اند که تلخیص شده و توسط بازیگران مطرح سینما و تئاتر خوانده خواهند شد که زمانی حدود 20 دقیقه را به خود اختصاص خواهد داد؛ این خوانش خلاصه رمان‌ها با پخش افکت و موسیقی نیز همراه خواهد بود.
ابراهیمی گفت: نقد تئاتر، نقد سینما، نقد شعر از جمله برنامه‌هایی است که اقدام به تولید آنها خواهیم کرد که همگی با نام «نقد چهار» به تناوب از شبکه چهار پخش خواهند شد و البته برنامه ای نیز در حوزه نقد هنرهای تجسمی به نام هنرنامه خواهیم داشت که در فضایی خارجی و معمولاً در فضای گالری و نگارخانه‌ها روی آنتن خواهد رفت که از جمله برنامه‌های نادر تلویزیونی با موضوع هنرهای تجسمی است.
وی ادامه داد: مجله عکاسی، چارخونه با موضوع فیلم‌های کوتاه ایرانی و خارجی، رادیو تئاتر که اختصاص به پشت صحنه ضبط نمایش‌های رادیویی دارد، تجربه هنر که در آن با نویسندگان و کارگردانان و گریمورهای سینما راجع به مسائل مختلفی صحبت خواهد شد و برنامه مجله هنر هم که به معماری ایرانی و السامی می‌پردازد از جمله برنامه دیگر این گروه برای پخش در فصل پاییز شبکه چهار سیماست.
یادآور می‌شود، علاقه‌مندان برای اطلاع از ساعات پخش برنامه‌های شبکه چهار سیما می‌توانند به پایگاه اینترنتی این شبکه به نشانیwww.tv4.ir مراجعه نمایند.

captcha