برگزاری جلسه فوق‌العاده برای بررسی آیین‌نامه جذب و ارتقای اعضای هیئت علمی/ بررسی سند هوایی و فضایی
کد خبر: 3400713
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴
کبگانیان خبر داد:

برگزاری جلسه فوق‌العاده برای بررسی آیین‌نامه جذب و ارتقای اعضای هیئت علمی/ بررسی سند هوایی و فضایی

گروه دانشگاه: دبیر ستاد اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور گفت: جلسه ۶۹ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به بررسی سند هوایی و فضایی کشور گذشت و مقرر شد برای بررسی آیین‌نامه هیئت جذب اعضای هیئت علمی، هفته آینده جلسه فوق‌العاده‌ای برگزار گردد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، منصور کبگانیان، دبیر ستاد اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور سه شنبه 5 آبان در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه 69 شورا گفت: در این جلسه قرار بود 2 دستور جلسه پیگیری و بررسی شود که به دلیل کمبود وقت بررسی « آیین نامه هیئت جذب و ارتقای اعضای هیات علمی» به جلسه دیگری موکول شد.
وی افزود: دستور دیگر این جلسه سند جامع توسعه هوافضای کشور مربوط به حوزه هوایی و هوانوردی است، که در 3 بخش هوایی، فضایی و هوا فضای دفاعی قابل پیگیری است. این سند به اهدافی مانند ایجاد ظرفیت‌های سخت افزاری و نرم افزاری، تبدیل شدن به قطب و کسب جایگاه برجسته در سطح منطقه، طراحی و تولید بالگردهای متوسط و سنگین، خدمات تعمیر و نگهداری و ارتقای هواگردها، طراحی، توسعه و ساخت سیستم‌های اویونیک مطرح شده است.
وی اظهار کرد: حوزه هوایی و فضایی از جمله بخش‌هایی است که می‌تواند برای ما آورده اقتصادی و ثروت افزایی بالایی داشته باشد؛ ظرفیت خالی بازار در این حوزه 300 میلیارد دلار است و هدف‌گذاری ما این است که ظرفیت این حوزه  به تولیدکنندگان بخش خصوصی واگذار شود از این رو ،باید سعی کنیم از بخش خصوصی حمایت کنیم.
کبگانیان جایگاه ایران در حوزه هوافضا در جهان را خوب ارزیابی کرد و گفت: در تولید علم در شاخص‌های کل هوافضا دارای رتبه دوازدهم دنیا و رتبه اول منطقه هستیم که براین اساس می‌توانیم بگوییم  زودتر از سال 1404 به اهداف تعیین شده در سند چشم انداز20 ساله کشور دست یافته‌ایم  و شاخص‌های دیگری نظیر فن‌آوری و اقتصاد دانش‌بنیان را نیز مد نظر داریم؛ از نظر تعداد محققین فعال در این حوزه وضعیت نسبتا خوبی داریم اما باید آسیب‌شناسی صورت پذیرد تا  استقبال از این حوزه ها کم نشود چرا که تربیت نیرو آینده این حوزه را تعیین می‌کند.
دبیر ستاد اجرای نقشه جامع علمی کشور در مورد میزان صادرات این حوزه گفت: طی 22 ماه گذشته 100 میلیون دلار در این حوزه صادرات داشته‌ایم که رقم قابل توجهی است که 30 درصد آن، مربوط به بخش محصول، 30 درصد مربوط به بخش فناوری و 40 درصد مربوط به خدمات شامل بخش‌های مختلف طراحی و دانش فنی بوده است.

وی به اهداف کلان بخشی از سند هوایی و هوانوردی اشاره کرد و گفت: تبدیل شدن به قطب هوایی و فضایی در منطقه و کسب جایگاه برجسته در جهان، طراحی و تولید بالگردهای متوسط و نیمه سنگین، خدمات تعمیر و نگهداری و ارتقا هواگردها، و توسعه و ساخت سیستم‌های اویونیک از مهمترین این اهداف است؛ در گزارش ستاد هوایی و هوانوردی اعلام شد به دانش فنی مربوط به طراحی و ساخت موتورهای کوچک دست یافته‌ایم، هم‌چنین اعلام شد که دستیابی به توانایی نرم افزاری و سخت افزاری در مورد موتورهای متوسط  تا اواخر تابستان 96 و در مورد موتورهای سنگین 10 تا 15 مگاواتی تا سال 99 محقق خواهد شد  و در تعمیر و نگهداری بخش فنی و تعمیرات اساسی توان و دانش لازم وجود دارد.
کبگانیان افزود: در راستای اهداف تعریف شده در این بخش از سند، گزارشی از مراحل طراحی هواپیمای 100 تا 150 نفره ارائه کرد که طراحی مفهومی آن صورت پذیرفته و مذاکراتی با کشور روسیه در رابطه با ساخت این هواپیما انجام شده است که گزارشی از آن در این جلسه ارائه شد؛ بالگردهای متوسط و نیمه سنگین در حال طراحی و ساخت نمونه‌های آزمایشی هستند و در مورد ساخت بالگردهای سبک خودکفا شده‌ایم. در مورد پهپادها نیز دانشگاه‌ها و بخش‌های تحقیقاتی مختلف کمک زیادی کرده‌اند؛ پهبادها کاربردهای زیادی دارند که جز فعالیت‌های راهبردی و دفاعی در نقشه برداری و امنیت بخش‌های مختلف نیز به کمک متخصصان کشورمان می‌آیند. با وجود این که کشور ما تازه وارد این حوزه شده است و دانش مربوط به پهپادها تنها در اختیار چند کشور است، اما تاکید شد تا سال 1404 به اهداف تعیین شده برسیم.

captcha