اضافه کردن سرفصل‌های دینی به آموزش‌های مدلینگ/ وارث کج سلیقگی در استفاده لباس هستیم
کد خبر: 3443614
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱
قبادی عنوان کرد:

اضافه کردن سرفصل‌های دینی به آموزش‌های مدلینگ/ وارث کج سلیقگی در استفاده لباس هستیم

کانون خبرنگاران نبأ: دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت: تعدادی از مدرسه‌های مدلینگ شناسایی شد، مطالب درسی آنها را ترجمه کردیم و خودمان نیز سرفصل های دینی و بهداشت دینی را به آن اضافه کردیم.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در رابطه با روند ساماندهی مد در کشور و لزوم ارائه آن بر اساس ضوابط و اصول اسلامی تأکید کرد.

بخش اول این گفت‌و‌گو را اینجا ببینید!

وی در ادامه افزود: در قضیه مد و لباس تا چند سال قبل اگر سختگیری صورت می‌گرفت ما خواستار ریزبینی کمتر و ملاطفت رفتاری بیشتر در این زمینه بودیم؛ زیرا که در جامعه تکلیف مردمی که خواستار فعالیت رسمی و قانونی بودند روشن نبود؛ یعنی اگر کسی تصمیم بر اجرای نمایش زنده داشت با مرجعی در این حیطه روبرو نمی‌شد و تا این پیشنهاد را به زبان می‌آوردند با یک واکنش منفی روبرو می‌شدند.

نبود قانون یا وجود قانون‌های مغایر؛ علت کج‌رفتاری‌ها

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس عنوان کرد: اگر گروهی خواستار انتشار ژورنال در این زمینه بودند کارشان با کرام الکاتبین بود و اصلا‌ً شدن آن ممکن نبود، به گونه‌ای که اگر کمی با وضعیت موجود تغایر داشت قطعاً با وی برخورد می‌شد و وزارت ارشاد صراحتاً مخالفت می‌کرد، حتی تا حدود سه الی چهار سال پیش، طراحانی که خواستار ورود به مجموعه لباس بودند با واکنش وزارت ارشاد مواجه می‌شدند.

وی در رابطه با محیا شدن زیرساخت‌های قانونی در این حیطه گفت: ما می‌گوییم هر فردی در کشور ما در حوزه مد و لباس نیازی داشته باشد می‌تواند پاسخ مثبت و منفی آن را از کارگروه سازمان‌دهی مد و لباس دریافت کند، ما با یک چرخش 180 درجه در رفتار قانونی، نه در ارزش‌ها روبرو هستیم، دلیل بسیاری از کج‌رفتاری‌های ما، نبود قانون یا وجود قانون‌های مغایر است.

قبادی در ادامه سخنانش افزود: مردمی که خواستار فعالیت قانونی بودند امکان مراجعه نداشتند، همانند مزون‌ها و خانه‌های مد که هم‌اکنون بحث آن مطرح است و ما موضوع سامان‌دهی خانه‌های مد را در دستور کار قرار دادیم و اخیراً نیز برای آن اطلاع‌رسانی کردیم و از هفته بعد رسماً برای تمام افراد دعوت‌نامه فرستاده می‌شود و برای سیر مراحل قانونی و دریافت مجوزهای مؤسسات هنری مد و لباس به عنوان خانه‌های مد دعوت به عمل می‌آید.

بلاتکلیفی افرادی که خواستار روند قانونی کار بودند

وی با بلاتکلیف دانستن روند قانونی کار، بر پیشگیری از آسیب‌های حاصله از آن تأکید کرد و گفت: پیش از این اگر کسی خواستار روند قانونی کار بود دچار بلا‌تکلیفی می‌شد، داستان خوانندگان زیرزمینی را به یاد دارید؟ بسیاری از دوستان از آن جهت که نسبت به این مسئله توجیه نبودند و شرایط مناسب نیز برایشان فراهم نبود چاره‌ای نمی‌دیدند که مسیرهای غیرقانونی را طی کنند، از این‌رو دچار آفت شدند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس ادامه داد: هم‌اکنون نه تنها نمی گوییم نیروی انتظامی ملاطفت کند بلکه چون ساز و کار قانونی محیا شده است می گوییم که نه جنبه های سختگیرانه، بلکه تذکرات و اقدامات قانونی صورت گیرد، جریان هفت تیر یا مشابه این داستان در بحث تولید و عرضه، مشکلات خاص خودش را دارد که نخستین مشکل همان جریان نگاه است که شاید تولید کنندگان پیش از این با آن روبرو بودند.

وی تصریح کرد: قاعده کار این است که طراحی باید در کار تولید آمیخته شود، برخی از تولید کنندگان ما، دارای طراحی و بسیاری از آنها نیز فاقد طراحی در جهت تولید لباس بودند و مهندسی معکوس می کردند؛ به عبارتی لباس یا ژورنال را از ترکیه وارد می‌کردند و آن را می‌شکافتند و از روی الگوی آن نقاشی می کردند تا الگوی فلان برند شود.

خانه‌های مد یا مزون پیشگام‌تر از اتحادیه پوشاک

قبادی در رابطه با علت بروز برخی از تعارضات در حیطه مد و لباس گفت: پارچه را می‌بریدند و می‌دوختند غافل از آنکه ممکن است آن نوع پارچه و سایز لباس برای ما مناسب نباشد و سایز ما با سایز کشورهای همسایه متفاوت باشد و یا مدل و آناتومی بدن ما با آنها فرق کند در نتیجه سایز 38 ما با سایز 42 آنها برابر می‌شد و یا بالعکس؛ مردم نیز با عرضه این نوع از البسه، آنها را به تن می‌کردند و وارد جامعه می‌شدند که نیروی انتظامی مجبور است در قبال آن واکنش نشان ندهد.

وی اظهار کرد: اینجاست که هزار تعارض میان مردم و دست‌‌ اندر‌کاران پیش می‌آید، وضعیت نسبت به دو الی سه سال گذشته کاملاً تغییر کرده و دیدگاه مردم دائماً در حال تغییر است و دلیل اصلی آن نیز نگرانی تولید کننده در عرصه سرمایه‌گذاری است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس به بیان عوامل تغییر ذائقه مردمی در حیطه مد و لباس پرداخت و گفت: تغییر وضعیت باقیمانده از چند سال پیش، کمی سخت است، تغییر ذائقه مردم کمی سخت است؛ به چه دلیل خانه‌های مد یا مزون کمی جلوتر از اتحادیه پوشاک است؟ زیرا تغییر ذائقه را در بین مخاطبان خود ایجاد کردند، اما در فروشگاه‌ها به تدریج این کار صورت می‌گیرد، البته می‌توان گفت که هم‌اکنون شروع شده است از همه مهمتر آنکه اتحادیه پوشاک عزم خود را جزم کرده و نگاهش کاملاً حرفه‌ای‌تر و همراه‌تر شده است.

مخدوش شدن اعتماد مردم نسبت به تولیدات داخلی

وی در تبیین نحوه فعالیت‌های تولیدات داخلی در زمینه طراحی عنوان کرد: بخش عمده‌ای از تولید کنندگان ما زوایای این مسئله را دریافته‌اند و در سرمایه گذاری خود درصدد تغییر ساختار هستند؛ اگر به روند فعالیت‌های تولیدات داخلی نظاره کنید مشاهده خواهید کرد که عناصر طراحی در تولیدی‌ها خود را نمایان می‌کند اما نیازمند سرعت بیشتری در این زمینه است، ما باید با یک سرعت مضاعف در حرکت باشیم تا بتوانیم به جایگاهی دست یابیم که تحصیلات بیشتری در این زمینه کسب کنیم.

قبادی گفت: پیش از این خانواده‌های متدین در تهیه لباس مناسب با مشکلاتی روبرو می‌شدند اما هم‌اکنون به تدریج این مشکل کاهش یافته است و خانواده‌هایی که ممکن بود در تعارض قرار بگیرند و انتخاب خود را مناسب ندانند کاهش پیدا کرده است، آن زمان که بازار عرضه مبتنی بر نیازها و سلائق فراهم شود طبیعتاً این اصطکاک‌های موجود نیز به حداقل می‌رسد و خانواده‌های متدین خواهند توانست که لباس‌های مناسب‌تری در بازار بیابند و بعضاً افراد به دلیل راضی نبودن از شرایط، می‌توانند با شرایط بهتری روبرو شوند.

وی ضمن اشاره به مشکلات پیش آمده و ضرورت اعتماد سازی در این زمینه اظهار کرد: در این چند سال اخیر با مشکلاتی مواجه شدیم و به دلیل برخی از عملکردهای نامطلوب با واکنش‌های منفی از سوی مردم روبرو بودیم مثلاً در حوزه خودرو شاهد هستیم که هم‌اکنون اعتماد مردم نسبت به خودروهای داخلی مخدوش شده است به دلیل آنکه آسیب‌های جدی در این زمینه متحمل شدند، در بسیاری از محصولات ایرانی نیز این مسئله وجود دارد که نخستین گام باید تغییر نگرش مردم نسبت به شرایط گذشته باشد.

ضعف ساماندهی مد و لباس در طراحی لباس نوجوان

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس افزود: هم‌اکنون با اطمینان می‌توان گفت که ما حرفی برای گفتن داریم شاید تا پیش از این یعنی سه الی چهار سال پیش اگر در این زمینه اقداماتی صورت گرفته بود اما آنچنان چشمگیر نبود که بتوان به معرفی آن پرداخت و تبلیغاتی در این زمینه داشت، هم‌اکنون با مراجعه به سایت ایران مد می‌توان 500 مرکزی را که لباس ایرانی و اسلامی عرضه می‌کند شناسایی کرد و آن را دید.

وی عنوان کرد: پیش بینی می‌شود تا آخر سال عدد این مراکز افزایش بیاید؛ مشخصاً بر روی طراحی لباس نوجوانان با ضعف روبرو هستیم و یکی از برنامه های ما در سال 94 این است که بر روی لباس نوجوانان کار کنیم، خانواده‌ها الزاماً تمایل ندارند که فرزندانشان لباس نامناسب بر تن کنند و ناچار می‌شوند که از وضع موجود استفاده کنند؛ بنابراین با تغییر فرهنگ می‌توان مردم را ترغیب به استفاده از محصولات ایرانی با کیفیت عالی دعوت کرد که این کیفیت در طراحی، متریال، مواد اولیه و نحوه ارائه قرار دارد.

قبادی، عرضه ضعیف‌ترین محصولات را در کشورهای مختلف با بهترین روش دانست و افزود: متأسفانه ما در آن نیز خلأ و ضعف داریم، به نظر بنده چون دیدگاه تغییر پیدا کرده است امکان ریسک و سرمایه‌گذاری نیز برای دست اندرکاران این حوزه فراهم شده است، شئونات به معنای کاربرد لباس است، یکی از معضلات ما همین مسئله شئونات استفاده از لباس است، حتی ما در چگونه استفاده کردن نیز با مشکلاتی روبرو هستیم.

وارث کج سلیقگی در استفاده لباس هستیم

وی یادآور شد: به دلایل متعدد ما هم‌اکنون وارث کج سلیقگی در استفاده لباس هستیم، مثلاً لباسی را که باید در مجالس مهمانی بر تن کنیم آن را در انظار عمومی می‌پوشیم که دلیل این مسئله، لزوماً  لجاجت یا مقابله به مثل نیست بلکه مهم‌ترین دلیل آن را می‌توان نداشتن آموزش‌های لازم دانست، سال پیش کارتونی منتشر شد که در آن به نمایش پنج یا شش تصویر ایرانی پرداخته بود و آن را با پنج الی شش تصویر غیر ایرانی دیگر مقایسه می‌کرد و می‌گفت که ما هنوز نمی‌دانیم در چه شئوناتی چه لباس‌هایی بپوشیم، یکی از تعارض‌های ما بین اجزای مد و لباس همین مسئله است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با بیان اینکه ما آشنایی کامل به تلفیق رنگ در فصل مناسب و شرایط مناسب نداریم، افزود: کاری به اعلام رنگ سالانه نداریم اما یک سری اصول مشخص است که رنگ سرد را در فصل گرم و رنگ گرم را در فصل سرد باید بر تن کرد، دانستن این موارد یکی از بدیهیاتی است که باید در کتاب‌های درسی و آموزه‌هایمان ورود پیدا کند زیرا به بحث آموزش مرتبط می‌شود و ارتباطی به تولید‌ کننده، طراح و یا تهاجم فرهنگی ندارد.

شغل شدن مدلینگ در ایران

وی ادامه داد: هم‌اکنون در چنین شرایطی قرار داریم که البته هجم آن زیاد نیست اما صادرات لباس را داریم، ما در پی آن هستیم که صادرات و تکنولوژی طرح، نه دانش طراحی را بتوانیم صادر کنیم، یکی از برنامه‌ها و هدف‌های ما این است که امکان صادرات طرح را فراهم کنیم حتی به کشورهایی که به ظاهر نسبت به ما پیشگام‌تر هستند به عنوان مثال ترکیه و اروپا، هم‌اکنون طراحان ایرانی در خارج از کشور جایگاه قابل توجهی دارند و برخی از طراحانی که در خارج اقامت دارند هم‌اکنون در حال بازگشت به ایران هستند.

قبادی اظهار کرد: حداقل 15 طراح ایرانی که در خارج در این زمینه به فعالیت می‌پرداختند هم‌اکنون به ایران آمده‌اند و حتی سرمایه‌گذارانی که مؤسسات مد و برندهای فعال را تحت پوشش خود قرار داده بودند به بررسی بازار در ایران پرداخته‌اند که حضور آن را ارزیابی کنند، به تدریج اجزای مد و لباس در حال نزدیک شدن به یکدیگر هستند، هرچند که این خبر نیست اما می‌توان آن را یک اتفاق بزرگ دانست.

وی ضمن اشاره به تعبیری که در حین ورود بر عرصه مد و لباس برگزیده است، عنوان کرد: روزی که بنده وارد شدم یک تعبیری به نام مجمع الجزایر نا پیوسته مد و لباس برگزیدم که هم‌اکنون این اجزای مجمع الجزایر درصدد نزدیکی و قرابت با یکدیگر هستند که این مسئله را می‌توان اتفاق بزرگی دانست، خبری که ممکن است تیتر شود شغل شدن مدلینگ در ایران است؛ یعنی افرادی که مدل هستند به عنوان شاغل محسوب می‌شوند.

حذف «کت واک» یا راه رفتن گربه‌ای مدلینگ‌ها

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت: پس از طی یک فرایند مربوطه و تأیید صلاحیت و دیدن آموزش‌های لازم و برخورداری از صلاحیت‌های عمومی می‌توان به عنوان شغل مدلینگ، کارت سلامت و گواهی‌نامه‌های پایان دوره ارائه داد و در تیزرها و بیلبوردهای شهری، مجلات، ژورنال‌ها و نمایش زنده از این گروه استفاده کرد، پس از ماه مبارک رمضان رونمایی از اولین گروه شناسایی و کارت‌های صلاحتی را بزودی خواهیم داشت، نیمه اول مراد ماه درصدد اجرای این طرح هستیم.

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود که حداقل پنج هزار نفر در این حوزه سامان‌دهی شوند، ادامه داد: یکی از نکات این است که ما هم زمان با ساختن به نگارش دانش ان نیز اهتمام داریم به عبارتی دیگر هم آن را اجرا میکنیم و هم آن را مورد بهره‌برداری قرار می‌دهیم، گروه‌هایی را مأمور کردیم تا تعدادی از مدرسه‌های مدلینگ را شناسایی کنند، مطالب درسی آنها را ترجمه کردیم و خودمان نیز سرفصل های دینی و بهداشت دینی را به آن اضافه کردیم.

قبادی تصریح کرد: ما «کت واک» که همان راه رفتن گربه‌ای است را صد درصد حذف کردیم زیرا که الزاماً به معنای راه رفتن گربه‌ای نیست و از «کت واک» به معنای آماری نیز استفاده می‌شود به نظر بنده موضوعیت این واژه به همان معنای راه رفتن گربه‌ای است که کاملاً حذف شد.

وی در پایان عنوان کرد: رفتار تبرج‌آمیز و خودنمایی کاملاً حذف شد و ده‌ها موضوع دیگر که کاملاً مبتنی بر اصول دینی ما است مورد استفاده قرار گرفت و در کتاب‌ها و سرفصل‌های درسی تدوین شد و هم‌اکنون منابع آموزشی را نیز خودمان با دانشی که در این حیطه داشتیم با مشارکت پژوهشگران، اساتید و کارشناسان دینی تدوین کردیم.

captcha