شرط برقراری روابط با کشورها، مصونیت جامعه اسلامی در مقابل آسیب‌هاست
کد خبر: 3535037
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
یک استاد دانشگاه‌:

شرط برقراری روابط با کشورها، مصونیت جامعه اسلامی در مقابل آسیب‌هاست

گروه سیاسی: یک استاد دانشگاه گفت: در روابط دولت اسلامی با سایر کشورها نباید لطمه‌ای به نظام‌های مختلف جامعه اسلامی وارد شود.

علی اخضری، استاد تاریخ مراکز آموزش عالی اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان با اشاره به آیه 13 سوره مبارکه حجرات «يا أَيُّهَا النّاسُ إِنّا خَلَقناكُم مِن ذَكَرٍ وَأُنثىٰ وَجَعَلناكُم شُعوبًا وَقَبائِلَ لِتَعارَفوا؛ بی‌تردید ما شما را از یک مرد و زن (آدم و حوا) آفریدیم و شما را قبایل کوچک و بزرگ قرار دادیم تا همدیگر را بشناسید»، گفت: اسلام در بحث برقراری روابط با سایر کشورها، از کشور خاصی نام نبرده و فقط تأکید کرده که در این راستا خطری به اسلام وارد نشود.
وی افزود: با توجه به آیه ۱۴۱ سوره مبارکه نساء «وَ لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرينَ عَلَي الْمُؤْمِنينَ سَبيلاً؛ خداوند هرگز کافران را بر مومنان تسلط نداده است»، بایدها و نبایدهای اسلام در عرصه روابط بین‌الملل، روابط سالمی را در برمی‌گیرد که در آن لطمه‌ای به نظام سیاسی، تجاری، فرهنگی، اجتماعی و سایر نظامات جامعه اسلامی وارد نشود.
اخضری با توجه به توصیه‌های متعدد قرآن کریم مبنی بر سفر به اقصی نقاط دنیا گفت: با استناد به آیه ۱۱ سوره مبارکه انعام «قُلْ سيرُوا فِي الْأَرْضِ ثُمَّ انْظُرُوا کَيْفَ کانَ عاقِبَةُ الْمُکَذِّبينَ؛ بگو روی زمین گردش کنید! پس بنگرید سرانجام تکذیب کنندگان آیات الهی چه شد»، ابناء بشر باید در زمین سیر و سفر کرده و با فرهنگ و تاریخ سایر کشورها آشنا شوند و در این بین با کشورهایی ارتباط برقرار شود که زمینه مناسب برای پیشرفت و توسعه احکام اسلامی را فراهم آورد.
این استاد تاریخ اظهار کرد: باید توجه داشت که اسلام هیچ محدودیتی در روابط بین‌الملل قائل نشده است و ما می‌توانیم با ممالک شرقی و غربی ارتباط داشته باشیم، به شرطی که مبانی اسلامی محفوظ بماند، برای مثال اگر کشور مقابل شرط برقراری رابطه را عدم رعایت حجاب مطرح کند، بر ما واجب است که ارتباط را قطع کنیم و نیز به دلیل حرمت شراب در اسلام، تجارت آن هم مردود است.
این استاد دانشگاه گفت: در روابط دولت اسلامی با سایر کشورها نباید لطمه‌ای به نظام‌های مختلف جامعه اسلامی وارد شود.
captcha