نمایش تابلوها و تفاسیر قرآن همزمان با شب شعر عاشورا در زادگاه خواجه راز
کد خبر: 3542274
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱

نمایش تابلوها و تفاسیر قرآن همزمان با شب شعر عاشورا در زادگاه خواجه راز

گروه فرهنگی: همزمان با برگزاری سی و یكمین دوره شب شعر سراسری عاشورا كه با حضور شاعران آئینی كشور برگزار می‌شود، نمایشگاهی از تابلوها و تفاسیر قرآن كریم در مجموعه تالار حافظ شیراز برپا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، داریوش نویدگویی، ناشر برتر كشور امروز، 10 آبان از برپایی نمایشگاه تابلوها و تفاسیر قرآن كریم همزمان با برگزاری سی و یكمین دوره شب شعر عاشورا در تالار حافظ شیراز خبر داد و گفت: این برنامه طی روزهای 12 و 13 آبان‌ماه در این تالار برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه بسیاری از قرآن‌های حاضر در نمایشگاه یادشده از نسخه‌های منحصربه فرد است، افزود: این قرآن‌ها به زبان‌های مختلف و جلد و کاغذ نفیس در معرض دید همگان قرار گرفته‌اند.
این ناشر برترکشوری پیرامون تابلوهای نمایش یافته در نمایشگاه یادشده، اظهار کرد: این تابلوها حاصل نگاه هنرمندان سراسر کشور که در قالب ٤٠ تابلو عاشورایی ارایه شده است.
نویدگویی با بیان اینکه نمایشگاه قرآن‌های نفیس تا یکشنبه آینده در ورودی تالار حافظ فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس میزبان دوستداران کتاب الهی است، ادامه داد: از آنجا که خاستگاه بسیاری از کاتبان قرآنی شیراز است این نمایشگاه نیز برای ادای دین به این ذخیره الهی برگزار می‌شود.
مدیر انتشارات نوید شیراز با ابراز خرسندی از راه‌اندازی موزه علوم قرآنی در شیراز از نمایش بیش از ١٠٠٠ نمونه قرآن نفیس در این موزه خبر داد و گفت: این قرآن‌ها حاصل کار کاتبان استان فارس است که عمدتاً از شهرهای شیراز، فسا، ارسنجان و ... برخاسته‌اند.
ناشر برترکشوری پیرامون تفسیرهای قرار گرفته در نمایشگاه یاد شده، نیز با ذكر این نكته كه این تفاسیر در نوع خود بی نظیر است، افزود: تفسیرهای حاضر در این نمایشگاه به شیعیان و اهل سنت باز می‌گردد که در کنار آثاری از علوم قرآنی به نمایش درآمده‌اند.
نویدگویی از به نمایش در آمدن کتاب‌های عاشورایی در تالار حافظ هم خبر داد و عنوان کرد: از قدیمی‌ترین ایام کتاب‌های عاشورایی در نمایشگاه یادشده در معرض دید قرار گرفته که بسیاری از این آثار مربوط به مداحان و نوحه سرایان شیرازی است.
وی نفیس‌ترین و تاریخی‌ترین قرآن حاضر در این نمایشگاه را که دارای ١٨ چاپ است متعلق به استاد احمد نی ریزی، کاتب بزرگ قرآن دانست و افزود: این قرآن نفیس که چاپ کشور آلمان است در ١٨ رنگ چاپ قرار دارد و از مجموعه دکتر خرازی است که ١٢ نفر از استادان حوزه خط و خوشنویسی و تذهیب مانند استاد فرشچیان و استاد سید حسن نصر این قرآن را  از وجوه خوشنویسی، تذهیب، کاغذ و صحیح‌نویسی تأیید کرده‌اند. جلد این قرآن نفیس ترمه و دارای جعبه مخصوص است که دارای ارزش بالایی است.
مدیر انتشارات نویدگویی کهن‌ترین قرآن نیازمند حفظ و نگهداری را در این مجموعه متعلق به نسخه‌ای دانست که در سه جلد قرار دارد.
وی قرآن یادشده را نوشته بر پوست با قدمتی بیش از ١٢٠٠ سال عنوان کرد و افزود: این قرآن توسط مرحوم استاد رواقی به یادبود فرزند خود افست شده و برجستگی و ویژگی این قرآن در ترجمه فارسی دری است. این قرآن دارای آوانویسی به خط کوفی بدون نقطه نگاشته شده است.
نویدگویی به برنامه آینده انتشارات نوید اشاره کرد و گفت: در ماه صفر این نمایشگاه به شکل دوره‌ای در مرکز استان و دیگر شهرستان‌ها به مردم ارایه می‌شود و همچنین نمایشگاه قرآن، تفاسیر و علوم قرآنی بلافاصله پس از شیراز در دژکرد و سده برگزار می‌شود.
captcha