نخستین دوره جایزه كشوری داستان كوتاه عاشورا برگزیدگانش را شناخت
کد خبر: 3543520
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳

نخستین دوره جایزه كشوری داستان كوتاه عاشورا برگزیدگانش را شناخت

گروه فرهنگی: در مراسم اختتامیه نخستین دوره جایزه ادبی داستان کوتاه عاشورا كه همزمان با سی و یکمین شب شعر سراسری عاشورا در شیراز برگزار شد، برگزیدگان این دوره معرفی و تجلیل شدند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، مراسم اختتامیه نخستین دوره جایزه ادبی داستان کوتاه عاشورا همزمان با سی و یکمین شب شعر عاشورا عصر دیروز، 14 آبان در محل حوزه هنری استان فارس برگزار شد.
محمد كرم‌اللهی، رئیس حوزه هنری فارس در این مراسم گفت: در حاشیه برگزاری شب‌های شعر برنامه داستان نیز باید با لحاظ تمام شرایط حرفه‌ای و دقیق برگزار شود تا همچون مراسم شعر به مرجع داستان دینی بدل شده و حرف اول را در این زمینه بزند.
وی افزود: کار بزرگ اسباب و لوازمی می‌طلبد و شرایطی دارد که باید رعایت شود، ما نیز تلاش خواهیم کرد  با یاری خداوند و نظر لطف حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع)، در دوره‌های پیش رو کاری کنیم که اسباب بزرگی این کار فراهم شود.
كرم‌اللهی با اشاره به پیشنهاد آموزش در این عرصه گفت: بحمد الهی در شروع کار چهره‌های مطرح داستان دینی در کنار این کار بوده‌اند. حضور این اساتید می‌تواند به کار ریشه‌ای کمک کند و ما نیز نگاهی جز کار ریشه‌ای و پایه‌ای نداریم.
قاسم‌علی فراست، دبیر علمی نخستین دوره جایزه داستان کوتاه عاشورا نیز در این مراسم، استقبال از این دوره را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: انبوه آثار رسیده به دبیرخانه نشان می‌دهد این حوزه جای کار دارد و باید به آن توجه کرد.
در ادامه هاشم کرونی، مسول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری فارس نیز گفت: ستاد برگزاری شب شعر عاشورا از دیرباز درصدد توجه به سایر هنرها بوده است که دعوت از سینماگرانی همچون مرحوم سلحشور و ابراهیم اتمی کیا در این راستا بوده است.
وی افزود:  اجرای تئاتر و تعزیه و برپایی نمایشگاه گرافیک و... در حاشیه برنامه را نیز می‌توان در همین راستا دید اما داستان به عنوان یار قدیمی شعر از سال‌ها پیش مورد توجه بوده و حتی تلاش‌هایی در این رابطه صورت گرفته و کتاب‌هایی منتشر شدند، امیدواریم این فراخوان و گردهمایی نقطه ثمردهی و تثبیت این تلاش‌ها باشد.
کرونی گفت: به پیشنهاد مشترک ستاد برگزاری شب شعر عاشورا و دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری فارس از هیئت داوران درخواست داریم که پس از پایان هر دوره، بیانیه‌ای تحلیلی پیرامون وضعیت داستان دینی ایران و آثار رسیده را به عنوان یک سند منتشر کند.
پس از بحث و تبادل نظر حسین فتاحی و مجید قیصری دو عضو هیئت داوران، اسامی برگزیدگان اعلام و جوایز آنان اهدا شد. بر این اساس و بنا بر رأی هیئت داوران هیچ اثری شایسته مقام اول شناخته نشد.
هیئت داوران این دوره از جایزه ادبی، سید صادق موسوی  از خوزستان را با داستان «رستگاری» و حمزه ولی‌پور از کرج را با داستان «خاک» مشترکاً به عنوان نفرات دوم برگزید.
همچنین سارا رئیسی از شیراز با داستان «ماسه نفر» به عنوان رتبه سوم معرفی شد. علاوه بر آن هیئت داوران، آثار محمد اسطیری، محمد خوشناوند، نوشین دالوند، سیدمهدی موسوی و یاسین حجازی را جزو شایستگان تقدیر معرفی کرد.
captcha