سیره امام حسن مجتبی(ع)؛ الگویی برای کاهش آمار طلاق
کد خبر: 3547776
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸
چمانی:

سیره امام حسن مجتبی(ع)؛ الگویی برای کاهش آمار طلاق

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی، اجتماعی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی با اشاره به مناسبت‌های دهه پایانی ماه صفر گفت: یکی از نکات قابل توجه در زندگی امام حسن مجتبی(ع)، حلم و بردباری ایشان است، این ویژگی الگویی مطمئن برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه طلاق است.

حجت‌الاسلام داوود چمانی، معاون فرهنگی، اجتماعی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری  بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به مناسبت‌های دهه پایانی ماه صفر گفت: وجود چهار مناسبت بسیار مهم در این ماه باعث می‌شود تا دقت لازم در نحوه برگزاری برنامه‌ها را در نظر داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه در دهه پایانی ماه صفر برنامه‌ها از قوام خاصی مانند دهه اول محرم برخوردار است، تصریح کرد: برگزاری نشست پیرامون تبیین شخصیت حضرات معصومین(ع) در این ایام بسیار مهم است، مبلغان اعزامی به روستاها باید نسبت به بصیرت‌افزایی عمومی اقدام کنند.
حجت‌الاسلام چمانی اظهار کرد: از طرف هیئت امنای مساجد، هیئات مذهبی و مبلغان برنامه‌های متعددی برای روشنگری عمومی به ویژه نوجوانان و جوانان صورت خواهد گرفت، این سازمان دارای پتانسیل خوبی است که می‌تواند با برنامه‌ریزی، ارزش‌ها و سیره زندگی ائمه معصومین(ع) را در جامعه بسط دهد.
وی بابیان اینکه اهمیت جایگاه اربعین باید برای جوانان و نوجوانان به درستی تبیین شود، افزود: این روز مهم تداوم و تکمیل کننده نهضت عاشورا است، اهمیت این روز در روایات آمده، بیان سیر تاریخی مراسم اربعین از دیگر اهدافی بود که جامعه روحانیت در ایام خاص خود به آن پرداختند و در امتداد این روز تاریخی، محافل سوگواری و عزاداری در تمام مساجد و حسینیه‌های استان برپا شد.
حجت‌الاسلام چمانی تصریح کرد: اربعین فرصت خوبی است که جایگاه امام سجاد(ع) در امتداد قیام عاشورا و نهضت حسینی تبیین شود، تشریح نقش این امام معصوم(ع) در زنده نگاه داشتن نهضت و مکتب حسینی یکی از برنامه‌هایی است که باید مورد توجه جامعه روحانیت قرار گیرد.
این مقام مسئول نقش کاروان سیدالشهداء(ع) از کوفه به شام را تبلیغ و بصیرت افزایی و بازگو کردن اهداف کربلا و مبارزه با ظلم بیان کرد و افزود: ما برای رسیدن به اهداف خود و مبارزه با دشمنان قسم خورده اسلام باید از این فرصت نهایت استفاده را ببریم و مقدمه آشنایی نه تنها نوجوانان مسلمان بلکه نوجوانان و جوانان غیرمسلمان را نیز فراهم آوریم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه دهه پایانی ماه صفر رحلت نبی مکرم اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) را در دل خود جای داده است، اظهار کرد: زندگی پیامبر(ص) سراسر درس و نکات آموزنده زندگی فردی و اجتماعی در زمینه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... است.
حجت‌الاسلام چمانی اضافه کرد: شهادت سبط اکبر، امام حسن مجتبی(ع) از دیگر مناسبت‌های دهه پایانی ماه صفر است، یکی از نکات قابل توجه در زندگی این امام همام، حلم و بردباری ایشان است، حلم نکته مهم اخلاقی آن حضرت است، مسلمانانی که خود را مرید و شیفته ایشان می‌دانند باید این نکته اخلاقی را سرلوحه قرار دهند و خود را برای مبارزه با سختی‌ها آماده کنند.
وی گفتد:  داشتن حلم الگویی مطمئن برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، فردی و فرهنگی است، یکی از عمده دلایل افزایش آمار طلاق عدم صبر و حوصله زوجین است، اگر همه مردم از گذشت و صبوری بیشتری نسبت به یکدیگر برخوردار باشند در مجموع آسیب کمتری نیز متوجه آنها خواهد شد.
حجت‌الاسلام چمانی حلم امام حسن مجتبی(ع) را بی‌مانند توصیف کرد و افزود: با توجه به اینکه ایشان در منزل خود به دلیل وجود همسری جاسوس آرامش نداشتند اما همیشه در زندگی صبور بودند و با همسر خود بی‌اخلاقی نکردند.
وی پایه اصلی استحکام خانواده را حلم خواند و اظهار کرد: جوانان که امروز در معرض خطر بیشتری هستند باید بدانند که هیچگاه از مسیر اهل‌بیت(ع) پا را فراتر نگذارند و اعتقادات خود را اسیر فرهنگ غلط غربیان و دیگر کشورهای سلطه‌گر قرار نکنند.
حجت‌الاسلام چمانی در بخشی از سخنان خود به شهادت امام رضا(ع) نیز اشاره کرد و گفت: ایشان ولی‌نعمت ما در ایران هستند، این امام همام مهمان ما ایرانیان هستند و ما با تبیین سیره عملی و رفتاری ایشان در جهان باید حق میزبانی را ادا کنیم، چراکه ما هرچه داریم به برکت ایشان است.
معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در پایان، گفت: نقش جامعه روحانیت در تبیین اهداف و ارزش‌های دینی بسیار مهم است، ما مسلمانان دارای الگوهای بسیار ارزشی برای رسیدن به سرمنزل مقصود هستیم، با نهادینه کردن سیره اهل‌بیت(ع) در جامعه باید سبک زندگی ایرانی–اسلامی که مدنظر رهبری نیز هست را گسترش دهیم.
captcha