تهدیدات نرم از طریق فضای مجازی و رسانه‌ای وارد کشورهای هدف شده است
کد خبر: 3561186
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹

تهدیدات نرم از طریق فضای مجازی و رسانه‌ای وارد کشورهای هدف شده است

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی دانشگاه علمی ـ کاربردی استان اردبیل گفت: تهدیدات نرم یک فرآیند اقتضایی است که با رصد نقاط ضعف جامعه و بنا به اقتضای شرایط جدید در اهداف، ابزار و شیوه‌ها تجدید نظر می‌کند و مدیریت هوشمندی که پشت سر آن قرار گرفته، آن را هدایت می‌کند.

اکبر غاربی معاون فرهنگی دانشگاه علمی کاربردی استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، با اشاره به موضوع تهديدات نرم و اثرگذاری آن در دانشگاه‌ها، تصریح کرد: موضوع«جنگ نرم» دارای زمینه و مقدمه مهمی است که از آن به «تهدید نرم» تعبیر می شود.
وی ادامه داد: تهدیدات نرم با ابعاد گسترده و چند بعدی یک فرآیند اقتضایی است که با يك مدیریت هوشمند و از طریق فضای مجازی و رسانه ای با رصد نمودن نقاط ضعف جامعه و بنا به اقتضای شرایط جدید در اهداف، ابزار و شیوه ها تجدید نظر نموده، زمینه ساز اثر بخشی ابزارهای دشمن و در نهایت به دگرگونی در رفتارها، اعتقادات و هویت جمعی آن کشور می گردد. بطوريكه مقام معظم رهبری از سال 67 در بیانات مختلف و تریبونهای متعدد اشارات و هشدارهای لازم را داده‌اند.
غاربی بیان کرد: دانشگاه بعنوان قلب تپنده و منشاء بسیاری از تحولات جامعه و نيز دانشجو بعنوان نماد نوگرایی و نیروی پیشتاز و تأثیر گذار جامعه و بخشی از نخبگان فضای سیاسی کشور، به دلیل ارتباط ارگانیکی که با فضای مجازی و رسانه ای و منابع مرجع دارند مورد توجه و هدف طراحان جنگ نرم قرار می گیرند.
معاون فرهنگی دانشگاه علمی کاربردی استان اردبیل یادآور شد: باید با شناسایی زمینه ها و کسب یافته های راهگشا از جمله: بصيرت افزايي، استفاده از الگوهای رشد، ارتباط با مراکز دینی بالاخص تقویت «وحدت حوزه و دانشگاه»، تقویت بینش های اعتقادی دانشجویان و تلاش در هدایت آنان در راستای حرکت های فراجناحی و مستقل و با اهداف اصلاحی، ایجاد نشاط سیاسی، برگزاري كرسي هاي آزاد انديشي و دور شدن از الگوهای غربی مي توان تهدیدات نرم دشمن را خنثی نموده و یا کاهش داد.
این استاد دانشگاه‌های اردبیل ادامه داد: اکنون که در دهه چهارم انقلاب اسلامی و در قرن بیست و یکم بسر می بریم، جهان با وارد شدن در عصر تکنولوژی و فناوری، وارد عرصه نوینی از رقابت ها و زورآزمایی ها شده است که پیدایش فضای مجازی و جنگ نرم يا تهدیدات نرم بر علیه برخی از کشورهای جهان سوم از جمله جمهوری اسلامی ایران از طرف قدرت های استکباری و در رأس آنها آمریکا، از پیامدهای این عصر جدید هست.
غاربی گفت: «جنگ نرم  soft war» در حقیقت شامل هرگونه اقدام نرم افزارانه اعم از «روانی»، «تبلیغاتی»، «رسانه ای»، «فرهنگی» و «اجتماعی» است که جامعه یا گروه هدف را نشانه می گیرد و بدون درگیری سخت افزارانه و گشوده شدن آتش، رقیب را به انفعال یا شکست وا می دارد».
وی افزود:  جنگ نرم دارای زمینه  و مقدمه مهمی است که از آن به «تهدید نرم» تعبیر می شود و «به مجموعه ای از آسیب های داخلی و طراحی های خارجی اطلاق می شود که به شکل برنامه ریزی شده یا بر اثر ندانم کاری و سوء مدیریت نهادهای مسئول کشور مورد تهاجم، زمینه ساز اثر بخشی ابزارهای دشمن در جنگ نرم شده و در نهایت به دگرگونی در رفتارها و هویت جمعی آن کشور منجر می گردد. »
معاون فرهنگی دانشگاه علمی کاربردی استان اردبیل یادآور شد: یکی دیگر از اثرگذاری تهدیدات نرم در دانشگاهها، «ایجاد تمایلات سیاسی در نهادهای مرتبط با آموزش مدرن است. چرا که هم دانشجویان در فعالیتهای سیاسی خود بی نیاز از تئوری نیستند و هم سران روشنفکری سیاسی برای آزمون نظریه ها و تئوری هایشان مخاطبان و حاملانی بهتر از دانشجویان نمی یابند و یک رابطه و پیوند ارگانیک بین آنان برقرار می گردد.
غاربی اظهار کرد: تهدیدات نرم یک فرآیند اقتضایی است که با رصد نمودن نقاط ضعف جامعه و بنا به اقتضای شرایط جدید در اهداف، ابزار و شیوه ها تجدید نظر می نماید و مدیریت هوشمندي پشت سر آن قراراگرفته، آن را هدایت می کند و مورد اشارات و تاكيدات مقام معظم رهبری نيز از سال 67 مي باشد. و بنا به فرموده معظم له، دانشجویان افسران جوان جنگ نرم در عرصه دانشگاه به عنوان خط مقدم جنگ نرم قرار دارند.
وی در پایان گفت: تهدیدات نرم با ابعاد گسترده و چند بعدی که دارد از طریق فضای مجازی و رسانه ای وارد کشورهای مورد هدف شده، برنامه های خود را در جنبه های مختلف اجرا می کند و شامل مجموعه ای از آسیب های داخلی و طراحی های خارجی است که به شکل برنامه ریزی شده و یا سوء مدیریت نهادهای مسئول کشور مورد تهاجم، زمینه ساز اثر بخشی ابزارهای دشمن و در نهایت به دگرگونی در رفتارها و هویت جمعی آن کشور می‌گردد.
captcha