کتاب «خاکریز اقتصادی؛ خوانشی بر اقتصاد مقاومتی» منتشر شد
کد خبر: 3601669
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹
به قلم محمدجواد توکلی؛

کتاب «خاکریز اقتصادی؛ خوانشی بر اقتصاد مقاومتی» منتشر شد

گروه اقتصاد: کتاب «خاکریز اقتصادی؛ خوانشی بر اقتصاد مقاومتی» به قلم محمدجواد توکلی، از سوی کانون اندیشه جوان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، این کتاب که به تازگی توسط کانون اندیشه جوان منتشر شده است، به تبیین گفتمان اقتصاد مقاومتی در مقابل گفتمان‌های بدیل از جمله گفتمان اقتصاد بازار آزاد، ملی‌گرایی اقتصادی و تاب‌آوری اقتصادی می‌پردازد.
در این کتاب تلاش شده که اقتصاد مقاومتی به عنوان یک اندیشه اسلامی متمایز از اندیشه‌های بدیل معرفی شود. همچنین در این کتاب، اقتصاد مقاومتی به عنوان یک اندیشه اسلامی مشتمل بر دو زیر نظریه «آسیب‌پذیری اقتصادی» و «مقاوم‌سازی اقتصادی» معرفی شده است.
کتاب «خاکریز اقتصادی؛ خوانشی بر اقتصاد مقاومتی» منتشر شد
 بر این اساس، استدلال شده است که اسلام هم نگاه خاصی به آسیب‌پذیری‌ها و شکنندگی‌های نظام اقتصادی دارد و هم راهبردهای خاص خود را در زمینه چگونگی مقاوم‌سازی اقتصادی دارد. به طور نمونه، در رویکرد اسلامی، ربا به عنوان منشاء آسیب‌پذیری اقتصادی قلمداد می‌شود و به تبع الگوی مشارکت در سود و زیان در نظام بانکی راهبردی برای کاهش این نوع آسیب‌پذیری است.
یکی از مزایای  کتاب آن است که به بیانی روان نگاشته شده و در آن سعی شده مفهوم روشنی از اقتصاد مقاومتی در منظومه فکری اقتصاد اسلامی ارائه شود. در بحث از آسیب‌پذیری و مقاوم‌سازی اقتصادی نیز چهار سطح تحلیلی فرهنگ، قانون، ساختارها و رفتارهای اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است.
captcha