مداح باید مشکلات جامعه را در قالب شعر مطرح کند
کد خبر: 3618294
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۳

مداح باید مشکلات جامعه را در قالب شعر مطرح کند

گروه فرهنگی: یک مداح و ذاکر اهل بیت(ع) گفت: مداحی یعنی نیاز و مشکلات جامعه را در قالب شعر بیان کردن، مداحی فقط خواندن و گریه کردن نیست.

علی برادران، مداح و ذاکر اهل بیت(ع)، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در خصوص شرایط مداحی خوب، اظهار کرد: مداح باید دارای ویژگی‌هایی باشد تا مداحی او نیز تأثیرات خود را بر روی مستمع بگذارد. 

وی با اشاره به اینکه فضای فکری من نسبت به مداحی متفاوت است، برای همین هیچگاه خود را مداح نمی‌دانم بلکه ذاکر اهل بیت(ع) هستم، افزود: امروزه هر کسی از هر جایی با هر شرایطی خود را مداح می‌داند درحالی که مداح و خواندن برای اهل بیت(ع) آن چنان شأنی دارد که به راحتی نمی‌توان آن را به دست آورد.

این ذاکر اهل بیت(ع) ادامه داد: معیار و الگوی ثابتی برای خواندن زیر بیرق امام حسین(ع) وجود ندارد تا همه از آن پیروی کنند؛ هر کسی برای خودش می‌خواند.

برادران با اشاره به اینکه خواندن فقط به صدا و شهرت نیست، ابراز کرد: بلکه مهم‌تر از آن مستندخوانی، سالم‌خوانی، صحیح‌خوانی است. کلاسیک کردن کار بدی نیست ولی با مداحی جور در نمی‌آید.

وی با اشاره به ویژگی مداحان بیان کرد: مداح باید در مرحله‌ی اول اخلاص و ادب داشته باشد، مستندخوان باشد، از علم مداحی برخوردار باشد، مداح باید بداند وقتی وارد جلسه می‌شود، چه شعری بخواند که برای همه اقشار با هر رده سنی قابل هضم و درک باشد.

مداح باید مشکلات جامعه را در قالب شعر مطرح کند

برادران ادامه داد: یک مداح اهل بیت(ع) باید علاوه بر حفظ شور و نشاطی که دارد حدود الهی را نیز رعایت کند، یک ذاکر اهل بیت(ع) باید بزرگتر، کوچکتر را آموخته باشد، در اشعارش افراط و تفریط نداشته باشد، مداح باید مشکلات جامعه را در قالب شعر مطرح کند. 

این ذاکر اهل بیت(ع) عنوان کرد: هدف ما در هیئت، آمادگی صد درصد در همه زمینه‌های اجتماعی سیاسی، فرهنگی است من به دوستانم در هیئت گفته‌ام که مدیون هستید اگر کسی از شما می‌تواند درس بخواند ولی ادامه ندهد، امام زمان(عج) سربازانی آماده از همه جهات می‌خواهد.

وی گفت: مداحی کار بسیاری سخت و دشوار است، مداح باید تمام کلمات خود را قبل از بیان آنالیز کند و بر مبنای شرع و عرف حرکت کند و بعد آن را تحویل مستمع دهد.

برادران با اشاره به اینکه در خصوص سند برخی اشعار تحقیق می‌کند، افزود: چراکه با این کار مستمع علاوه بر عزاداری تاریخ را هم یاد می‌گیرد، روحیه مقاومت، ایثار و  از خود گذشتگی‌اش‌ حفظ می‌شود.

وی ابراز کرد: چرا اشعار غلامرضا سازگار و مرحوم احمد کافی همیشه تازگی دارد، چون این اشعار به واسطه قرآن نور دارد و این مداحان اخلاص را سرلوحه کار خود قرار دادند.

ظاهر برخی مداحان بر مبنای شرع و عرف نیست

این ذاکر اهل بیت(ع) با اشاره به نقاط ضعف مداحان امروزی، گفت: ظاهر برخی از مداحان بر مبنای شرع و عرف نیست ذاکر اهل بیت(ع) باید برای خود خطوط قرمزی بر مبنای قوانین الهی تعریف کند.

برادران گفت: مداح امام حسین(ع) اگر خلوت شبانه با خدای خود نداشته باشد، نماز شب خوان نباشد، چطور می‌خواهد توقع داشته باشد که اشعارش روی مستمع اثر بگذارد.

این ذاکر اهل بیت(ع) در پایان به خاطر‌ه‌ای از تشرف خود به کربلا، بیان کرد: همه لحظات نوکری امام حسین(ع) خاطره خوبی است ولی بهترین خاطره‌ من، به امسال که مشرف شدم کربلا بر می‌گردد، در تشرف به کربلا یک شب در سامرا ماندیم، شب رو به روی حرمین عسکرین(ع) برای کاروانی‌ها زیارت «امین الله» را قرائت کردم محفل عجیبی شده بود، زیارت تمام شد و همه برای استراحت رفتند من نیز برای خواب به اتاقم رفتم که یکی از دوستانم بیدارم کرد و گفت: بیا بریم ضریح را ببینیم آن زمان هنوز ضریح امامین عسکرین(ع) رونمایی نشده بود و ما اولین کسانی بودیم که ضریح را دیدیم حال عجیبی بود این بهترین خاطره‌ من از مداحی قرائت و زیارت «امین الله» در سامرا و دیدن ضریح رونمایی نشده بود.

captcha