برگزاری یادواره 176 شهید نهضت سوادآموزی کشور در مشهد
کد خبر: 3620898
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴

برگزاری یادواره 176 شهید نهضت سوادآموزی کشور در مشهد

گروه فرهنگی: یادواره 176 شهید نهضت سوادآموزی کشور و هفت شهید خراسان رضوی، صبح امروز، 28 تیرماه در سالن همایش‌های دبیرستان معارف اسلامی امام رضا(ع) در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، یادواره 176 شهید نهضت سوادآموزی کشور و هفت شهید خراسان رضوی، صبح امروز، 28 تیرماه، در سالن همایش‌های دبیرستان معارف اسلامی امام رضا(ع) مشهد، با حضور مصطفی اسدی، معاون نهضت سوادآموزی استان خراسان رضوی، سید جواد حسینی، معاون سیاسی امنیتی استانداری، علیرضا کاظمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان و باقرزاده، رئیس سازمان نهضت سواد آموزی و جمعی از مسئولان و خانواده معظم شهدا برگزار شد.
برگزاری 1000 یادواره در سال 95
علیرضا کاظمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی، با اشاره به جایگاه والای مفاهیم شهید و شهادت در معارف دینی و اسلامی، قرآن و روایات، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های آموزش و پرورش استان خراسان رضوی، توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تدوین برنامه‌هایی در این زمینه بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به برگزاری بیش از 1000 یادواره در سال 95 که به همت آموزش و پروش و مجموعه اداه آموزش شاهد استان برگزار شد اشاره کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی با بیان اینکه گاهی باید به تبیین وظایف خود در برابر شهدا بپردازیم، افزود: طرح‌های راوی معلم و راوی دانش‌آموز و حوزه‌های شهدا نیز از دیگر برنامه‌های این سازمان در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بوده است.
کاظمی با بیان اینکه حضور در چنین مراسماتی را مدیون تلاش شهیدانی هستیم که خون خود را برای اسلام و کشور فدا کردند، ادامه داد: جریان داشتن یاد شهیدان در ذهن و یاد ما، تعالی بخش و تکمیل کننده زندگی ما خواهد بود چراکه امروز در بسیاری از غفلت‌ها غرق شده‌ایم و تجملات و لذت‌های دنیایی سراسر وجود ما را فرا گرفته است. 
وی با بیان اینکه اوج دلدادگی و بندگی خداوند این است که انسان خود را فدای خداوند کند، گفت: زنده بودن شهدا نشان از تأثیرگذاری آن بر زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی ما دارد، توسل به شهدا یکی از زمینه‌های رسیدن به خداوند و ائمه اطهار(ع) بوده که به جایگاه والای آن در قرآن نیز اشاره شده است.
دفاع، واژه مقدس در مقابل جنگ
در ادامه این مراسم، علی باقرزاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با اشاره به جنگ 2900 روزه دفاع مقدس، بیان کرد: در طی جنگ تحمیلی که در وسعت زیادی به وقوع پیوست، 188 هزار شهید، 144 هزار جانباز و 40 هزار اسیر را تقدیم اسلام کردیم خوشحالیم در این 8 سال جنگ، وجبی از خاک کشور را تسلیم دشمن نکردیم.
وی با اشاره به کتاب «دا» که سرگذشت 17 روز حضور زهرا حسینی در خرمشهر را روایت می‌کند، اضافه کرد: امروز، تکریم مقام شهیدان کمتر از خود شهادت نیست و یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های نظام اسلامی، به خوبی مستند نشدن این دفاع و جنگ تحمیلی است و هر شخص و مسئولی مؤظف است از هر فرصت و موقعیتی که دارد برای بیان این دفاع بهره ببرد.
وی، جهل و نادانی، فقر و گرسنگی و جنگ و ظلم را سه عامل مهم لطمه به انسان عنوان کرد و گفت: خسارتی که جنگ بر جای می‌گذارد، ماندگارتر و مخرب‌تر از دو عامل عنوان شده است و در طول 6 الی 7 سال گذشته 1500 جنگ به وقوع پیوسته که براساس آن‌ها 3.5 میلیارد نفر از بین رفته‌اند.
باقرزاده با اشاره به مقدس بودن واژه دفاع در تاریخ، ادامه داد: اقصاد، سیاست و اعتقادات سه عامل اصلی وقوع جنگ‌ها در طول تاریخ به شمار می‌رود اما آنچیزی که از اهمیت بالایی برخوردار است، واژه مقابل جنگ یعنی دفاع بوده که با نگاهی به تاریخ می‌توان فهمید که تمامی بزرگانی که نامشان به ثبت رسیده، افرادی بودند که از سرزمین، عزت، اعتقادات و ... دفاع کردند.
انتقال فرهنگ؛ مهم‌ترین کارکرد آموزش و پرورش
سیدجواد حسینی، معاون سیاسی امنیتی استانداری خراسان رضوی نیز در ادامه مراسم، اظهار کرد: جدی‌ترین و مهم‌ترین کارکرد آموزش و پرورش، انتقال فرهنگ است، فرهنگی که اعتقادات و فرهنگ تاریخ ملی، از مخازن اصلی آن به شمار می‌رود.
وی افزود: زمانی که از اعتقادات و فرهنگ ملی یک جامعه سخن می‌گوییم، ما را به تاریخ آن کشور ارجاع می‌دهند تا اتفاقاتی را که بیشترین فرهنگ را در خود دارد بیابید، انقلاب اسلامی و جنگ 8 ساله دفاع مقدس نیز برای کشور ایران اسلامی، تجلی بخش و نشان‌دهنده فرهنگ پربار آن است. 
در انتهای این مراسم نیز از خانواده شهدای نهضت سوادآموزی، شهید حمیدرضا رحمانی، شهید سید امیر رضوی، شهید عبدالکریم نورانی، شهید محمد افجسته و ... تجلیل به عمل آمد.
captcha