بسترهای احیای تمدن نوین در جهان مورد غفلت واقع شده است
کد خبر: 3626309
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۳

بسترهای احیای تمدن نوین در جهان مورد غفلت واقع شده است

گروه معارف: رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی گفت: امروزه شعار تمدن‌سازی و احیای تمدن از همه جای دنیا به گوش می‌رسد ولی نکته مهمی که مورد غفلت واقع شده، شرایط و بسترهای احیای تمدن نوین است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، علیرضا واسعی رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی، صبح امروز، 11 مردادماه در آیین رونمایی از آثار پژوهشی پژوهشکده اسلام تمدنی، اظهار کرد: پژوهشکده اسلام تمدنی به عنوان مرکز پژوهش‌های علوم انسانی از دیرباز آثار ارزشمندی را در حوزه علوم انسانی تولید کرده است.
وی اظهار کرد: دغدغه تمدن سازی به جهت نوع نگاهی که به انسان و هستی و اهداف زیستی و وجه سیاسی دارد، در دنیای امروز اهمیت دوچندانی یافته است لذا پرداختن به تمدن و نگاه تمدنی در متن مطالعات علوم انسانی قرار گرفته است.
واسعی با بیان اینکه تمدن امری تدریجی است، افزود: گسترش و احیا تمدن در جامعه مرهون تلاش آدمی است و روشن است که برای تحقق تمدن، زمینه‌های بسیاری ضروری است تا دست در دست هم بتوانند برای جامعه تمدن‌ساز باشند.
وی ادامه داد: امروزه شعار تمدن‌سازی و احیای تمدن از همه جای دنیا به گوش می‌رسد ولی نکته مهمی که مورد غفلت واقع شده، شرایط و بسترهای احیای تمدن نوین است.
واسعی با اشاره به اهمیت پژوهش، بیان کرد: فضای مناسب، امکانات در شأن پژوهش و پژوهشگران و ...، همه اینها از مواردی است که یک پژوهش خوب باید دارا باشد تا تأثیرگذاری خود را بر جامعه داشته باشد. باید زمینه‌ها را فراهم کنیم تا امکان پژوهش برای پژوهشگران ایجاد شود. 
وی با بیان اینکه پژوهش اگر پژوهش باشد، باید تفکر کردن را امر کند، اظهار کرد: باید فضا برای پژوهشگر چه از نظر اجتماعی و چه سیاسی و ... فراهم باشد.
واسعی ابراز کرد: ایجاد روشنفکری در جامعه امروز خیلی سخت است ولی دفتر تبلیغات این رسالت را به خوبی به انجام رسانیده است؛ به فرموده مقام معظم رهبری دفتر تبلیغات نماد روشن فکری حوزه است.
رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی با اشاره به کمک‌های دفتر تبلیغات به پژوهشکده اسلام تمدنی، گفت: مطالعات و اندیشه‌های ما در جهت تبیین اسلام به مثابه‌ یک دین تمدن‌ساز است و با تشکیل چهار کارگروه در زمینه‌های پژوهش قرآن و مطالعات اجتماعی، فقه کاربردی، حکمت و کلام نوین، هنر و تمدن اسلامی در تلاش برای تبیین اسلام به عنوان دینی تمدن‌ساز هستیم.
واسعی، «مطالعه جامعه‌شناختی اسلام شیعی و مردم‌سالاری دینی» نوشته محمد مسعود سعیدی، «تفکر در فرایند پیشرفت» نوشته تقی ایازی، «معنای هنر شیعی» نوشته غلامرضا جلالی، «اصول و مبانی ادبیات اسلامی» نوشته سیدی، «درسنامه زیرساخت‌های فقهی اقتصاد اسلامی» نوشته سید محمد حسینی، «نقش علمای شیعه در گسترش تشیع در هند» نوشته راضیه نجاتی حسینی، «نظریه اعتبار قانونی در گذر از شخصیت‌گرایی» نوشته علی عراقی خراسانی، «امامت سر خاتمیت» نوشته جوارشکیان، «معرفت‌شناسی تجربه دینی» نوشته حقی، «راهبردهای ائمه در مواجه با ناهنجاری‌ها اجتماعی» نوشته علیرضا واسعی را کتب رونمایی شده در این مراسم عنوان کرد.
وی بیان کرد: همچنین چهار مجله علمی و پژوهشی پژوهش‌های قرآنی، مطالعات ادبی متون اسلامی، مطالعات تحقیقی نوین، سیره پژوهشی اهل بیت(ع) نیز در این مراسم رونمایی شد.
وی عنوان کرد: انتشار 10 کتاب دیگر در دست کار است و تا پایان سال از‌ آن‌ها نیز رونمایی می‌شود.

captcha