برپايی شب شعر شيراز/ فرهنگ گفت‌وگوی سالم نهادینه شود
کد خبر: 3641254
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳

برپايی شب شعر شيراز/ فرهنگ گفت‌وگوی سالم نهادینه شود

گروه فرهنگي: در راستاي اجراي سومين جشنواره شيرازشناسي، شب شعر شيراز امشب در عمارت تاريخي شيرازشناسي برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) از فارس، سومين جشنواره شيرازشناسي از سري برنامه‌هاي پايتخت جوانان جهان اسلام طي روزهاي 14 تا 24 شهريورماه جاري در عمارت تاريخي شيرازشناسي در حال برگزاري است كه در اين راستا شب شعري نيز امشب در اين مكان برگزار خواهد شد.

مهدی حاجتی، عضو شوراي اسلامي شهر شيراز امروز، 21 شهريورماه در حاشيه بازديد از اين جشنواره به تبیین آثار گفت‌وگوی سالم در جامعه پرداخت و گفت: گفت‌وگوی سالم که سبب کاهش خشونت می‌شود در شیراز ترویج یابد و نهادینه شود.

وی به سابقه باشکوه شیراز در زمینه ادبیات، فرهنگ، هنر، تاریخ، فلسفه و غیره اشاره کرد و افزود: ادبیات ما سرشار از نکات زیبا و قابل استفاده برای ایجاد گفت‌وگویی سالم و سازنده است.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: امروزه با گسترش فضای مجازی، بسیاری از تأثیرات کلام که در لحن و یا در نگاه افراد وجود دارد به درستی به مخاطب منتقل نمی‌شود و همین امر سبب ایجاد سوءتفاهم‌ در ارتباطات می‌شود.

رئیس کمیته یاوران شورای اسلامی شهر شیراز بيان کرد: آنچه که توسط فضای مجازی به قربانگاه می‌رود سرمایه اجتماعی و ادبیات ما است که با حذف تاثیر نگاه و لحن از کلام به چنین اتفاقی منجر می‌شود و می‌توان گفت ابزارهای مدرن برخی ارتباطات را به مخاطره انداخته است.

حاجتی با اشاره به اینکه فضای مجازی بیشتر افراد را به انزوا و تنهایی سوق می‌دهد، بیان کرد: از فضای مجازی باید برای ایجاد ارتباطات واقعی استفاده شود نه اینکه افراد به تنهایی دچار شوند و سکوت را به گفتگو ترجیح دهند.

وی به تشریح فواید گفت‌وگوی سالم و سازنده پرداخت و گفت: هر جایی که راه گفت‌وگو بسته شده چه در عالم سیاست و چه در حوزه خصوصی افراد، خشونت به میان آمده است.

حاجتی با اشاره به اینکه در تاریخ، فرهنگ و ادبیات شیراز در طول تاریخ گذشته از گفت‌وگو استفاده شده است، گفت: اقوام مختلف در سال‌های متمادی در شیراز در کنار هم به خوبی زندگی کردند و در کنار هم برای رشد و توسعه شهر خود تلاش کردند و به ما رساندند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با تأکید بر اینکه جامعه امروز ما به گفت‌وگو نیازمند است، گفت: گفت‌وگو در ادبیات و تاریخ اجتماعی این شهر همیشه رایج بوده است.

وی با بیان اینکه میل به دیگران و همچنین بازگشت به خویشتن از ویژگی‌های انسان‌ها است، افزود: امروزه دیگری‌های زندگی ما قربانی نبود گفت‌وگو و نبود مهارت برای ایجاد ارتباط می‌شوند.

رئیس کمیته یاوران شورای اسلامی شهر شیراز بر لزوم جلوگیری از ترویج فرهنگ تک‌گویی در سطح جامعه تاکید و بیان کرد: جامعه خوب، سالم و سرزنده با پرسش‌گری و تقویت گفتگو در بین آحاد جامعه ایجاد می‌شود.

captcha