راهپیمایی اربعین منبع الهام برای هنرمندان است
کد خبر: 3662827
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
ناصر فیض:

راهپیمایی اربعین منبع الهام برای هنرمندان است

گروه هنر: یک شاعر و طنزپرداز گفت: راهپیمایی اربعین تاثیرات معنوی و ماندگاری بر روح و روان تمام شرکت‌کنندگان در این اجتماع معنوی می‌گذارد و قاعدتا هنرمندان هم از این حرکت معنوی برای ارتقای کیفیت کارشان کمک می‌گیرند.

ناصر فیض، شاعر و نویسنده طنزپرداز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره ثمرات حضور هنرمندان در آئین‌ها و مراسم‌ دینی گفت: حضور هنرمندان در مراسم معنوی گسترده‌ای چون راهپیمایی اربعین و حضورشان در کنار مردم دیدگاهشان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هنرمندان با شرکت در این برنامه‌ها هم برای خلق آثار هنری روحیه بهتری می‌گیرند و هم این که ایده‌های تازه‌ای به ذهن‌شان می‌رسد. جمع هنرمندانی که امسال در مراسم پیاده‌روی بودیم، خیلی خوب و صمیمی بودند و افراد فعالی در رشته‌های انیمیشن و بازیگران سینما و خواننده سنتی داشتیم.

فیض با بیان‌ این‌که هنرمندان می‌توانند مبلغ خوبی برای گسترش آئین‌ها و فرهنگ دینی باشند تاکید کرد: بحث معرفی و تبلیغ وقایع خوب جنبه‌های مثبتی در جامعه خواهد داشت. همان‌گونه که تماشای همین مراسم توسط خارجی‌ها موجب حیرت آن‌ها شده است. هنرمندان می‌توانند سفیر دین در جامعه باشند و وقتی مردم می‌بینند بازیگران مشهور کشور به شکلی مردمی در مراسم پیاده‌روی اربعین حاضر می‌شوند، دیدگاهشان به هنر و هنرمند تغییر می‌کند و متوجه می‌شوند که هنرمند، برج عاج نشین نیست و با آنها فاصله ندارد.

این شاعر ادامه دارد: هنرمندان هم جزئی از مردمند و اعتقاد و نگاهشان مانند مردم است. این را مخاطب باید ببیند و بفهمد و وقتی هنرمند محبوب خود را در مراسمی مانند اربعین می‌بیند، بیشتر با او احساس نزدیکی می‌کند. از این نظر شرکت هنرمندان در مراسم‌ دینی را بسیار مفید می‌دانم و هرگونه تبلیغ و اطلاع رسانی در این رابطه در واقع تبلیغ دین و خوبی‌هاست.

فیض پیشنهادهایی هم را برای هم‌مسیر شدن بیشتر هنرمندان با جامعه مخاطب در مراسم‌ دینی ارائه کرد و گفت: فکر می‌کنم هر چه ارتباط مردم با هنرمندان نزدیک شود هر دو گروه استفاده مفیدی می‌کنند. حتی پیشنهادم این است که در این جلسات برنامه‌هایی برای صحبت هنرمندان با مردم ایجاد شود تا فرصت بیشتری برای گفت‌و‌گو با هم پیدا کنند. به نظرم این برنامه می‌تواند در سال‌های آینده مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

این شاعر با اشاره به لزوم پیگیری و تداوم فعالیت کاروان «چهل‌چراغ» تاکید کرد: «قطعاً هر سال این کاروان پربارتر و بهتر می‌تواند برنامه خود را پیاده کند و اگر ضعفی وجود داشته باشد، در سال‌های بعدی رفع خواهد شد. از این نظر خیلی مهم است که از این فرصت به خوبی برای ارتباط مردم و هنرمندان استفاده شود. باید این گونه برنامه‌ها برای مردم اطلاع رسانی و تبلیغ شود و اصلا این به معنای نمایش ریاکاری نیست و اشاعه هر کار خوبی لازم است، همان‌گونه که تبلیغ نماز جماعت به معنای ریاکاری نیست!

فیض در پایان پیاده روی اربعین را قدرتی ارزنده برای شیعیان دانست و تاکید کرد: ما در این پیاده‌روی مسلمانان مختلف را می‌بینیم که در کنار هم به یک سمت حرکت می‌کنند و در این مسیر همه نوع قشری را می‌توان دید. از رزمنده و عالم گرفته تا دکتر و مهندس و افراد مختلف که فرقی ندارد در چه جایگاه اجتماعی هستند و همه یک رنگ است و در واقع ذره ای از دریایی گسترده‌اند و این خیلی خوب است که برخی‌ها فارغ از هر تصور باطلی درباره جایگاه رفیع خود، بتوانند خود را پیدا کنند و از هرگونه غروری دور شوند.
captcha