رهیافت‌های متفاوت مفسرین در ارتباط با نظریه «تفسیر قرآن به قرآن»
کد خبر: 3667447
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴

رهیافت‌های متفاوت مفسرین در ارتباط با نظریه «تفسیر قرآن به قرآن»

گروه فعالیت‌های قرآنی: محمدجواد محمدی‌مجد با اشاره به مقاله خود با عنوان «بررسی روش تفسیری قرآن به قرآن با محوریت تفسیر المیزان و اضواء البیان» گفت: مفسران از مطرح کردن این عنوان (قرآن به قرآن ) یک معنا را اراده نکرده اند و رهیافت مفسرین در ارتباط با نظریه «تفسیر قرآن به قرآن» یک رهیافت واحد نیست.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، مقاله «بررسی روش تفسیری قرآن به قرآن با محوریت تفسیر  المیزان و اضواء البیان» نوشته محمدجواد محمدی مجد در جشنواره استانی علامه حلی مدارس علمیه استان خوزستان رتبه سوم را کسب کرد.

محمدجواد محمدی‌مجد نویسنده این مقاله درباره این اثر پژوهشی به ایکنا گفت: روش قرآن به قرآن یکی از روش‌های مورد توجه مفسران معاصر است. اما مفسران از مطرح کردن این عنوان (قرآن به قرآن ) یک معنا را اراده نکرده اند و فرضیه مقاله فوق این است که رهیافت مفسرین در ارتباط با نظریه «تفسیر قرآن به قرآن» یک رهیافت واحد نیست.

وی با بیان اینکه این روش در دو تفسیر از علمای شیعه(المیزان تالیف علامه طباطبایی) و علمای اهل سنت(اضواء البیان تالیف محمد مختار شنقیطی) بررسی شده است، توضیح داد: این روش در این دو تفسیر بررسی شد و در پایان این مقاله این مساله اثبات می‌شود که رویکرد این مفسران که از این روش استفاده کرده‌اند یکسان نبوده و حداقل دو رویکرد در این باره وجود دارد.

این محقق قرآنی در توضیح این مطلب گفت: علامه طباطبایی به رهیافت «قرآن‌بسندگی» در تفسیر معتقد است و از روش قرآن به قرآن این معنا را اراده کرده است؛ یعنی در تحلیل آیات نیازی به خارج از قرآن نداریم؛ اما شنقیطی در تفسیر اضواﺀ البیان به رهیافت «استفاده حداکثری از قرآن» معتقد بوده است. به عقیده او تفسیر قرآن به قرآن بهترین روش است؛ اما در جاهایی مجبور هستیم منابع دیگر را وارد کنیم و دست به دامان سنت(روایات) شویم.

محمدی‌مجد در توضیح رویکرد علامه طباطبایی و نگاه او در تفسیر آیات الاحکام گفت: علامه طباطبایی تفسیر را بررسی دلالت واژه می‌داند و معتقد است که آنچه در توضیح آیات الاحکام از روایات گفته می‌شود، در حوزه تفسیر نمی‌گنجد، در حالی که در نگاه شنقیطی این موضوع داخل در تفسیر است.

گفتنی است، محمدجواد محمدی مجد در مدرسه الغدیر اهواز تا سطح 1 تحصیل کرده و هم اکنون دانشجوی دکتری رشته علوم قرآن و حدیث در دانشگاه اصفهان است.

گفتنی است، 1400 اثر از طلاب خوزستانی به دومین جشنواره استانی علامه حلی خوزستان ارسال شدند. تجلیل از برگزیدگان این جشنواره امروز سه شنبه 7 آذر برگزار می‌شود.

iqnakhouzestan@

captcha