داوری‌ها همگام با رشد مسابقات قرآن ارتقا داشته است/ سطح‌بندی اولویت‌ نیست
کد خبر: 3674284
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸
بررسی طرح سطح‌بندی داوران مسابقات قرآن/ دغاغله:

داوری‌ها همگام با رشد مسابقات قرآن ارتقا داشته است/ سطح‌بندی اولویت‌ نیست

گروه مسابقات: داور مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن با اشاره به اینکه سطح‌بندی داوران، جز اولویت‌ها نیست و مسائل مهمتری مطرح است، چنین طرح‌هایی را موجب آزردگی داوران شاخص برشمرد و تأکید کرد: اینکه چه کسانی این سنجش را انجام می‌دهد، خود جای سوال دارد.

داوری‌ها همگام با رشد مسابقات قرآن ارتقا داشته است/ سطح‌بندی اولویت‌ نیست

مهدی دغاغله، داور مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در مورد ساماندهی داوران و سطح‌بندی آنها که طرح آن از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ارائه شده است، گفت: به اعتقاد من آسیب‌های چنین طرح‌هایی به مراتب بیشتر از منافع آن است؛ چرا که هدفی که با استفاده از این طرح می‌خواهد محقق شود، قطعاً هدف قانع کننده‌ای نخواهد بود.
وی افزود: اگر بحث کیفیت در مسابقات و مطلوبیت نتایج را هدف این طرح بدانیم، به این معنی خواهد بود که تاکنون که سطح بندی و ساماندهی وجود نداشته است، مسابقات غیر تخصصی بوده و از این به بعد تخصصی خواهد شد. اگر هدف این باشد به این معنی است که تاکنون مسابقات و برگزاری آن زیر سوال بوده است.
این داور مسابقات قرآن با اشاره به اینکه در هیچ جای دنیا چنین چیزی وجود ندارد، تصریح کرد: کسی که در داوری مسابقات قرآن درجه یک باشد، با عملکرد خود این موضوع را نشان خواهد داد. باید این نکته را مورد توجه قرار داد که ارزیابی‌ای که می‌خواهد صورت بگیرد باید توسط عده‌ای انجام شود که از داوران درجه یک بالاتر باشند. بنابر این همان افراد برای داوری انتخاب شوند و نیازی به سطح‌بندی و ساماندهی نیست.
دغاغله با تأکید بر اینکه با چنین سطح‌بندی‌ای به هیچ وجه موافق نیستم، ‌در مورد کمک چنین‌ طرح‌هایی به ارتقاء داوری‌ها و کاهش اعتراضات، گفت: اعتقاد من این است که برای افزایش کیفیت مسابقات و داوری‌ها باید داوران با کیفیت به مسابقات دعوت شوند. راه رسیدن به این کار ساماندهی و سطح‌بندی نیست. من اعتقاد دارم که خود داوران معرف خودشان هستند و خود مشخص خواهد کرد که کفایت و شایستگی داوری را دارد یا خیر. اعتراضات و نقدهایی که به نحوه داوری می‌شود یا نمی‌شود و تشویق‌ها و دعوت‌هایی که به عمل می‌آید نشان خواهد داد که یک داور خاص در چه سطحی از داوری قرار دارد.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان در ادامه با اشاره به اینکه چنین سطح بندی‌هایی ناراحتی و رنجیده شدن داوران را به دنبال دارد، گفت: اولویت‌های بسیار مهم‌تری نسبت به بحث داوری و سطح‌بندی آنها در امر فعالیت‌های قرآنی و مسابقات قرآن به چشم می‌خورد که باید به آنها پرداخته شود.
وی با اشاره اینکه شاید اهداف بیان شده برای اجرای این طرح در لفظ زیبا و جذاب باشد،‌ خاطرنشان کرد: زیبایی اهداف شاید درست باشد، اما رسیدن به این اهداف از این راه نیست. شما تأکید می‌کنید که شاید با این طرح افراد با کیفیت‌تر برای داوری انتخاب شوند، من می‌گویم باید افراد با کیفیت برای داوری مسابقات قرآن انتخاب شوند، اما این راه رسیدن به کیفیت نیست.
دغاغله بیان کرد: اینکه گفته می‌شود چنین طرح‌هایی می‌تواند مجالی برای حضور جوانان در داوری مسابقات باشد، نیز خوب است، اما باز هم راه حضور جوانان در مسابقات نیست، همانطور که گفتم سطح‌بندی آزردگی جامعه داوری را به دنبال دارد و سیستم از حالت سالم مسابقات خارج شده و به سمت محدود شدن پیش می‌رود.
این داور مسابقات سراسری قرآن در پاسخ به این سوال که تاکنون این طرح را مطالعه کرده و نظرات و پیشنهادات را به مرکز امور قرآنی اعلام کرده است یا خیر،‌ گفت: تاکنون اصل طرح را دریافت نکرده‌ام و اطلاعی از ابلاغ آن نیز ندارم اما براساس مواردی که دریافت کرده‌ام نظری مخالف در مورد چنین طرحی دارم.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که داوری مسابقات قرآن در کشورمان توانسته است همگام با خود مسابقات به رشد و بالندگی خود ادامه دهد یا خیر، گفت:‌ داوری‌ها همگام با مسابقات رشد داشته و از آن عقب نمانده است؛ چرا که اعتقاد دارم ما بهترین داوران مسابقات قرآن را در دنیا داریم.
دغاغله همچنین در پاسخ به این سوال که داوران مسابقات قرآن بیشتر با چه چالشی مواجه هستند، افزود: یکی از چالش‌ها این است که مرجع واحدی در این زمینه وجود ندارد. البته تمام فعالیت‌های قرآنی اعم از مسابقات و ... باید یک مرجع داشته باشد که نظر آنها فصل‌الخطاب تلقی شود. اینکه فعالیت‌ها در موازات هم باشد و به تکرار بیفتد، چندان مطلوب نخواهد بود و این یکی از چالش‌های جدی است.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان با تأکید بر اینکه یک مرجع ثابت باید در این زمینه مانند آنچه در مصر در نظر گرفته شده است،‌ تعریف شود، اظهار کرد: برای دعوت از قاریان خارجی و برنامه‌هایی از این دست باید اجماع نظر وجود داشته باشد. شورایی که در سازمان اوقاف عمل می‌کند باید گسترده شود و تعداد نظرات بیشتری را دریافت کند. نظراتی که هم اکنون داده می‌شود دارای ایراد است.
دغاغله در پایان در پاسخ به این سوال که در حال حاضر داوران مسابقات قرآن ساماندهی شده هستند یا خیر، گفت: بله یک ساماندهی غیر مکتوب یا یک قانون نانوشته در این زمینه وجود دارد. البته به اعتقاد من نباید در این زمینه نظامی برخورد کنیم و درجه بندی انجام دهیم. این حالت در جامعه قرآنی آسیب دارد. آنچه که داوران را از هم جدا می‌کند علم و تخصص آنها و البته عملکردشان است. سیستم سطح‌بندی در فعالیت‌های معنوی جواب نمی‌دهد.

captcha