نگاهی به ریشه‌های جشن کریسمس
کد خبر: 3676011
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰

نگاهی به ریشه‌های جشن کریسمس

گروه معارف: مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور سیستان ‌و بلوچستان گفت: جشن کریسمس از جمله آیین‌هایی است که ریشه در باورهای چندخدایی قبل از مسیحیت دارد که بنا به مقتضیات زمان وارد این دین شده و رنگ مذهبی به خود گرفته است.

حجت‌الاسلام محمدعلی مهران، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور سیستان ‌و بلوچستان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سیستان وبلوچستان، گفت: دین مسیحیت و پیروان این دین برای ما قابل احترام هستند، اما برخی از رسوم و سنت‌ها ریشه دینی ندارند، بلکه در طول تاریخ و بنا به دلایلی، وارد دین شده و رنگ مذهبی به خود گرفته است.
وی افزود: جشن کریسمس از جمله آیین‌هایی است که ریشه در باورهای چندخدایی قبل از ظهور مسیحیت دارد که بنا به مقتضیات زمان وارد این دین شده و به  میلاد حضرت مسیح گره خورده است.
مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه پیام نور استان با بیان اینکه کریسمس یک سنت و آیین غربی است و متعلق به دین مسیح نیست، ادامه داد: مسلمانان برای حضرت عیسی ابن مریم احترام ویژه‌ای قائل هستند و میلاد این پیامبر الهی را گرامی می‌دارند، اما از آنجایی که کریسمس هیچ سبقه دینی حتی در مسیحیت ندارد، تبریک گفتن و بزرگ داشتن آن هم نوعی ترویج آداب غربی است.
مهران بیان کرد: حضرت عیسی(ع) از پیامبران اولوالعزم بوده و مورد احترام امت مسلمان است، اما نمادهای کفر که متأسفانه به نام دین، وارد مسیحیت شده است، برای مسلمانان قابل پذیرش نیست.
گفتنی است، درخت کریسمس نیز نمادی است که از دوران پیش از مسیحیت در جشن‌ها و آیین‌ها رواج داشته است. درخت صنوبر به طور سنتی در جشن‌های مسیحیان و کافران برای هزاران سال استفاده می‌شده ‌است. غیرمسیحیان نیز هنگام انقلاب زمستانی از این درختان برای تزیین خانه‌های خود استفاده می‌کردند. مسیحیان این درختان را نماد زندگی همیشگی با خدا می‌دانستند.

captcha