خلأ مطالعه قرآن و کتابخوانی در پستوی ذهن دانش‌آموزان
کد خبر: 3676350
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷
مهدی فیض:

خلأ مطالعه قرآن و کتابخوانی در پستوی ذهن دانش‌آموزان

گروه ادب: معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه پُر کردن اوقات دانش‌آموزان با کتب درسی مختلف، جایی برای مطالعه دیگر کتب و قرآن کریم باقی نمی‌گذارد، عنوان کرد: در این راستا باید میان آموزش و پرورش و سازمان‌های دیگر اهداف تربیتی مشترک مصوب و اجرایی شود.

خلأ مطالعه قرآن و کتابخوانی در پستوی ذهن دانش‌آموزان

مهدی فیض، معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با تاکید بر اینکه قرار بود دانش‌آموزان در کنار کسب دانش، به مهارت‌هایی چون خلاقیت،‌ تفکر و کتابخوانی نیز مجهز شوند،‌ افزود: این موارد از مهارت‌های زندگی است که هر دانش‌آموزی باید آن را بیاموزد و در کنار این موضوعات بتواند به فعالیت گروهی و تعامل با دیگران نیز دست یابد.

وی تصریح کرد: متاسفانه اوقات فرزندان‌مان را با شن و ماسه پر کرده‌ایم و جایی برای موضوعات دیگر باقی نگذاشته‌ایم. وقتی ما ذهن دانش‌آموزان را با فرمول‌های فیزیک و شیمی پر كرده‌ایم، دیگر جایی برای كتابخوانی و مطالعه قرآن باقی نمی‌ماند.

معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: برای ارتقای جایگاه معلمان باید به ایجاد یک جریان فرهنگی اقدام شود. دانشگاه فرهنگیان برای تربیت نیروی متخصص مورد نیاز آموزش و پرورش ایجاد شده است، بر این اساس تعریف رشته‌های ارائه شده در دانشگاه فرهنگیان نباید تابع سیاست‌های وزارت علوم باشد.

به گفته فیض، برای دست‌یابی به خواسته‌هایی که در این حوزه وجود دارد باید نسبت به ایجاد پشتوانه‌های ساختاری و زیرساخت‌های تعاملی اقدام کرد و به این منظور مناسب‌تر آن است که در برنامه‌ریزی‌های وزارت آموزش و پرورش دقت بیشتری شود. عمل كردن به مصوبه 828 شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر اینكه هر منبع آموزشی برای ورود به مدرسه باید مجوز سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی را بگیرد، نیازمند همفكری و هماهنگی بیشتر است.

وی در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: در این راستا نباید دیگران را به چشم رقیب ببینیم. بر همین اساس باید روی مجموعه اهداف تربیتی به توافق و اجماع دست پیدا کنیم. این موضوع هم باید در جایی فراتر از وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش باشد تا زمانی كه اهداف تربیتی مشترک به صورت مصوب در نیاید، چنین مصوبه‌ای به اجرا در نخواهد آمد.

فیض در ادامه این مطالب از عقد تفاهم‌نامه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یاد و اظهار کرد: این اقدام به منظور تجهیز کتابخانه‌ها انجام شد که بر اساس آن مقرر شده است  برابر یک میلیارد و پانصد میلیون تومان صرف خرید كتاب و تجهیز كتابخانه‌های مدارس مناطق مرزی و محروم شود.

به گفته این کارشناس فرهنگی، برای تجهیز كتابخانه‌های درون كلاسی، با معاونت‌های آموزش متوسطه و ابتدایی تعاملاتی برقرار شده است و قرار شده آنها اسامی و تركیب این كتاب‌ها را پیشنهاد کنند. فضای امروز، دانش‌آموزان را صرفاً به سوی كتاب‌های درسی پیش می‌برد؛ در حالی که طی دهه‌های گذشته، معلمان از جمله اقشار کتابخوان و فعال در این حوزه بودند.

فیض تاکید کرد: معلمی که خود اهل کتابخوانی باشد،‌ می‌تواند دانش‌آموزان را نسبت به مطالعه ترغیب و تشویق کند. البته تنگ‌نظری‌های فرهنگی از جمله مشکلات دیگری است که در این عرصه با آنها مواجه هستیم که خود آسیب‌های متعددی را ایجاد کرده است. در این راستا ما نیز میدان بروز اندیشه‌های متفاوت را تنگ‌تر می‌کنیم و متوجه این موضوع نیستیم که چنین پالایش‌هایی چه صدمات و لطماتی به فرهنگ کشورمان وارد می‌کند.

captcha