بانویی از دیار فارس و دغدغه تأسیس مؤسسه قرآنی در لردگان/ مردم؛ بهترین معیار برای سنجش مؤسسات
کد خبر: 3710689
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷
با یاوران وحی/27

بانویی از دیار فارس و دغدغه تأسیس مؤسسه قرآنی در لردگان/ مردم؛ بهترین معیار برای سنجش مؤسسات

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ـ رضوان سهرابی، مدیر مؤسسه کوثر لردگان با اشاره به اینکه مسئولان باید نیروی مردمی را معیاری برای سنجش عملکرد مؤسسات قرآنی در نظر بگیرند، اظهار کرد: متأسفانه امروزه رابطه بر ارزیابی‌های مؤسسات و مراکز قرآنی تأثیر گذارده است.

به گزارش ایکنا؛ بیست و هفتمین نشست از سلسله نشست‌های با یاوران وحی با حضور رضوان سهرابی، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت کوثر شهرستان لردگان در استودیو مبین سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار و طی گفت‌وگویی صمیمانه به معرفی برخی از فعالیت‌ها و افتخارات مؤسسه کوثر اشاره‌ شد که در ذیل آمده است.

بانویی از دیار فارس و دغدغه تأسیس مؤسسه قرآنی در لردگان/ مردم؛ بهترین معیار برای سنجش مؤسسات
در ابتدا بیوگرافی از خود بفرمائید و اینکه از چه سالی فعالیت‌های قرآنی خود را در شهر لردگان آغاز کردید؟
بنده اهل شیراز هستم اما فعالیت‌های قرآنی خود را در سطح گسترده از سال 1379 به اتفاق همسرم حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری، امام جمعه شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری آغاز کرده‌ام. از سال 1380 پس از پرسش و جستجو متوجه شدم که هیچ کلاس قرآن و احکام شرعی در این شهرستان برپا نمی‌شود.
علاقه‌مندی که در بنده برای آموزش قرآن و احکام وجود داشت و البته با وجود اینکه بنده از استان فارس بوده و با زبان اهالی شهرستان آشنا نبوده، نخستین گام‌های اولیه را برداشته و جلسه‌ای با مسئولان شهر برگزار شد که درباره فعالیت‌های قرآنی و تجربیات خود مطالبی را بیان کردم. خوشبختانه مورد قبول واقع شد و در فرمانداری به عنوان مشاور خانواده به مدت 3 سال و همچنین برگزاری کلاس آموزش قرآن برای پرسنل در بیمارستان، کمیته امداد و آموزش و پرورش وغیره انجام دادم.
در این مدت از مردم شهرستان برای حضور در کلاس‌ها و دوره‌های قرآنی دعوت کردم که متأسفانه در بتدا با بنده همراهی نکردند و در کل به سختی موفق به جمع و جذب مردم شهرستان لردگان به قرآن کریم شدم.
درباره میزان تحصیلات و تجربه فعالیت‌های قرآنی خود قبل از ورود به شهرستان لردگان بفرمائید؟
پدر بنده یکی از مبارزان دوران رژیم شاه بود که به‌دلیل برپایی جلسه قرائت دعای کمیل چندین بار مورد ضرب و شتم قرار گرفت. در آن زمان دانش‌آموز، شش هفت ساله‌ای بودم که مربیان مدرسه کاملاً بی‌حجاب بودند و پدر به صورت مخفیانه از شهر قم، استادی را برای تربیت بنده، خواهر و دختر عمویم دعوت کرده بود و در منزل آغاز به یادگیری قرآن کریم کردیم.
از سن 10 سالگی به دختران هم سن و سالم قرآن را یاد داده و امر آموزش قرآن در ذات وجودی بنده ریشه داشت که به آن عشق می‌ورزیدم.
درباره اهداف خود و چگونگی روند تأسیس مؤسسه بگوئید؟
از سال 80 فعالیت‌هایی را با سازمان تبلیغات اسلامی به‌عنوان مربی قرآن برای آموزش بانوان علاقه‌مند وکم سواد آغاز کردم. که پس از مدتی این سازمان برای تأسیس مؤسسات قرآنی در سطح شهر از بنده دعوت کردند و با توجه به سابقه برپایی دوره‌های آموزش قرآن و احکام اسلامی در مناطق مختلف، آمادگی خود را اعلام کرده و مؤسسه در سال 1386 با شمار‌ه 25 ‌به ثبت رسمی رسید.
این مرکز قرآنی به‌عنوان نخستین مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت کوثر در شهرستان لردگان فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد و طی سال‌های گذشته این آمار به چندین مؤسسه در شهرستان رسید و اکنون همه مؤسسات در کنار یکدیگر به امر آموزش قرآن و مسائل دینی در خدمت مردم هستند اما همچنان مؤسسه کوثر یکی از پراستقبال‌ترین مؤسسات قرآنی شهرستان محسوب می‌شود.
شیوه تدریس بنده در این مؤسسه اینطور بود که به بانوان توانمند دروس قرآنی ارائه می‌شد و این افراد پس از آمادگی در قواعد و نکات آموزشی قرآن کریم به روستاهای اطراف اعزام و زیر نظر بنده این افراد به تعلیم دادن افراد علاقه‌مند در روستا پرداختند.

بانویی از دیار فارس و دغدغه تأسیس مؤسسه قرآنی در لردگان/ مردم؛ بهترین معیار برای سنجش مؤسسات
بفرمائید نام مؤسسه را چطور انتخاب کردید؟
پس از واگذاری مسئولیت مؤسسه ‌به بنده، سازمان تبلیغات اسلامی استان چندین نام را عنوان کرد‌ که بنده با خلوص نیت نام سوره «کوثر» که به معنای کثرت است را برای این مرکز قرآنی انتخاب کردم.
درباره فعالیت‌های مؤسسه قرآنی کوثر بگوئید؟
خوشبختانه طی این سال‌ها می‌توان گفت مؤسسه فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی بسیاری را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است. به طوری که همان سال‌های اول برای جذب بهتر مخاطب در کنار کلاس‌های آموزشی، 12 کلاس هنری در مؤسسه برپا شد.
دوره‌های آموزشی مانند روخوانی، روان‌خوانی، تصحیح نماز، فصیح‌خوانی، مفاهیم، آشپزی، خطاطی و غیره برای افراد 6 تا 60 برگزار می‌شد که هدف آموزش خردسال تا بزرگسالی بود که به عنوان یک طرح در مؤسسه اجرا می‌شود.
برپایی کارگاه‌های آموزشی قبل از ازدواج، 28 ازدواج قرآنی، جذب خیران وغیره از دیگر فعالیت‌های این مؤسسه تا‌کنون بود.
درباره جذب مخاطب و آموزش قرآن در شهرستان لردگان بفرمائید؟
در ابتدای امر به‌دلیل اینکه بنده اهل شیراز و مردم شهرستان به زبان بختیاری صحبت می‌کردند، برای جذب در برنامه‌های آموزشی با تنش‌هایی همراه بودم که البته این روند به مدت یک سال طول کشید و سپس یک سالن مجهز بزرگ در دفتر امام جمعه در اختیار مؤسسه قرار داده شد که فعالیت مؤسسه کلید خود. از هر مربی در رشته‌های مختلف برای آموزش دعوت شد و هزینه‌های‌ ناچیزی نیز برای این منظور در نظر گرفته شد.
برای هر کاری یک‌سری ویژگی‌ها باید وجود داشته باشد و اگر این موضوع را در ذهنمان رشد دهیم می‌توانیم بهتر عمل کنیم که در جذب و تربیت مخاطبان بنده با اهداف قرآنی که داشتم، موفق شده و بانوان هر روز مشتاق‌تر بودند.
در دومین سال فعالیت مؤسسه برای نخستین بار مراسم با‌شکوه شب قدر با حضور بیش از 200 نفر با حمایت فرمانداری برپا شد و این به‌عنوان یکی از بزرگترین فعالیت‌هایی بود که مؤسسه در بین مردم آن شهرستان شناخته شد و مسئولان توجه ویژه‌ای به مؤسسه و فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی پیدا کردند.
با توجه به اینکه در شهرستان لردگان تعدادی مؤسسه تأسیس شده است، آیا موفق به برطرف کردن نیاز مردم آن منطقه شدید؟
بنده در سال گذشته به دلایلی این شهر را ترک کرده و به همراه خانواده به استان فارس مهاجرت کردم اما از راه دور نظارت و مدیریت این مؤسسه را همچنان به عهده دارم. البته همکاران در این مؤسسه نیز همکاری‌هایی را با بنده دارند. بنده افتخارم این است که موضوعات قرآنی و فرهنگی زیادی را در میان مردم راه‌اندازی کرده و آنان را علاقه‌مند به آموزش کردم که البته همه این‌ها لطفی از سوی خدا بود که بنده را در شهر غریب تنها نگذاشتند. این مؤسسه تعداد 1804 قرآن‌آموز را در رشته تجوید و مفاهیم تربیت و گواهی‌نامه صادر کرد.

بانویی از دیار فارس و دغدغه تأسیس مؤسسه قرآنی در لردگان/ مردم؛ بهترین معیار برای سنجش مؤسسات
به دنبال رشد و ترقی مؤسسه و ارائه فعالیت‌های موفق، سازمان تبلیغات اسلامی مجوز تأسیس مرکز پیش‌دبستانی و مهد قرآن کریم را داد و سالن ثارالله دفتر امام جمعه به فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی اختصاص یافت و همچنین در طبقه دوم ساختمان حوزه علمیه بانوان، مرکز پیش‌دبستانی راه‌اندازی شد که بازتاب خوبی داشت.
ما در مؤسسه 12 مربی داشتیم که اگر هزینه‌ها پاسخگو بود، این تعداد افزایش می‌یافت زیرا لردگان ظرفیت بالایی دارد.
از افتخارات کسب شده در مؤسسه و مدیریت بفرمائید؟
با توجه به آموزش‌های تواشیح و ابتهال که در مؤسسه فدک الزهرا(شهر مشهد) در محضر اساتیدی چون شاه‌میوه، موسوی‌بلده، شجاعی، کریمی و دغاغله گذرانده شد، راهی برای خدمت‌رسانی در این زمینه در شهرستان ایجاد شد. پس از ارزیابی علاقه‌مندان برای تواشیح، دو گروه راه‌اندازی و گروه تواشیح بانوان شهرستان لردگان موفق به کسب مقام استانی(سازمان اوقاف و امور خیریه) را طی 4 سال متوالی شد.
همچنین قرآن‌آموزان در رشته‌ها و مسابقات مختلف شرکت و مقام‌های برتر را کسب کردند. بنده نیز به عنوان یک خدمتگذار از سوی انجمن قرآنی کشور به عنوان مدیر برتر انتخاب شده‌ام.
نظر شما درباره خودکفایی مؤسسات قرآنی و وابستگی آنان به کمک‌های مردمی یا دولتی چیست؟
به نظرم مسئولان متولی به جای اینکه بخواهند صدور مجوز خانه قرآن و یا مؤسسه‌ای را بدهند، تلاش کنند تا مؤسساتی که فعال و در حال رشد هستند و البته بدون بودجه را مورد حمایت قرار دهند. مؤسسات زیادی هستند که طی سال‌های گذشته در مقایسه با سال جاری موفق‌تر بودند وعلت سستی نبود حمایت‌های مالی و هزینه‌ای است. اگر دولت در این زمینه جایگاهی برای قرآن تعیین کند صد‌درصد پیشرفت مؤسسات قرآنی بیشتر می‌شود. ایران به عنوان یک کشور قرآنی است و کلمه قرآن تعلیم الله است و باید گسترش داده شود. اغلب مؤسسات قرآنی مانند آب راکد در یک جا مانده‌اند که دلیل آن نبود هزینه، حمایت و مکان ثابت است.
مؤسسه کوثر برای رفع مشکل هزینه‌ای در سال 1388 طرح کمک‌های مردمی را آماده و اعلام کرد، که کم کم مورد استقبال مردم قرار گرفت و از افراد متوسط شهرستان لردگان گرفته تا بالاتر در این طرح شرکت کردند و بسیاری از تجهیزات مؤسسه نیز از این طریق فراهم شد. بهتر است مؤسسات قرآنی باید برای رسیدن به خودکفایی راهی بیاندیشند. اگر دولت برای مؤسسات قرآنی جایگاهی چون دیگر ارگان‌ها تعیین کند، مشکلات و معضلات کشور حل می‌شود.
مؤسسات را باید با چه معیارهایی ارزیابی کرد و ملاک برتر بودن مراکز قرآنی چه چیز می‌تواند باشد؟
اگر ارزیابی م‌سسات قرآنی مردم‌نهاد خداپسندانه پیش برود که از آن می‌توان به عنوان یک گلایه یاد کرد، همه مسائل در جای خود بررسی می‌شود. اما متأسفانه رابطه بر ارزیابی‌های مؤسسات و مراکز قرآنی تأثیر گذارده است. باید گزارش‌های فعال بودن مراکز قرآنی از منابعی چون مردم که این فعالیت‌ها را به ثبت رسانده‌اند، دریافت شود که در آن زمان می‌توان ارزیابی صحیح داشت.
نظر شما درباره تخصصی شدن مؤسسات قرآنی چیست، بفرمائید؟
باید در این زمینه پشتیبانی‌هایی از فعالیت‌های آغازین آموزشی مؤسسه صورت گیرد. در ابتدا آموزش‌های عمومی نیاز است و سپس طراحی‌هایی برای پرورش و ارتقاء آنان به حرفه‌ای‌تر در نظر گرفته شود. در این راستا باید برنامه و طرح به مؤسسه ارائه شود و همچنین ارتقاء توان‌افزایی مدیران مؤسسات قرآنی در جهت تخصصی‌تر شدن آموزش‌ها مد‌نظر قرار گیرد.

بانویی از دیار فارس و دغدغه تأسیس مؤسسه قرآنی در لردگان/ مردم؛ بهترین معیار برای سنجش مؤسسات
درخواست شما از مسئولان به‌عنوان یک فعال قرآنی و مدیر مؤسسه قرآنی بیان کنید؟
باید یک نظارت دلسوزانه از سوی نهادهای قرآنی بر مؤسسات مردمی انجام شود که یقیناً با این وجود کار خوب پیش می‌رود. باید این نظارت طوری از سوی فرد متولی انجام شود که گویی در محیط منزل قرار است صورت گیرد.
کشور نیاز به توسعه فرهنگی دارد. مؤسسات قرآنی آن‌طور که شایسته است معرفی نشده‌اند و زحمات آنان بر همگان پوشیده و پنهان است و تنها ایرادها دیده می‌شود. انتظار داریم نگاه مسئولان به مؤسسات قرآنی همانند نگاه آنان به کتاب قرآن کریم باشد. امیدواریم صدای ما به مسئولان برسد و عملیاتی شود.
مؤسسات به آموزش فرهنگ، مدیریت، هزینه، حمایت و غیره نیاز دارند و در این میان خودبینی‌های متولیان برنامه‌های مؤسسات را عقب می‌اندازد.
در پایان از سازمان تبلیغات استان چهارمحال و بختیاری تشکر می‌کنم که راه را برای گسترش قرآن و انس هر چه بیشتر مردم و خدمتگزاری بنده گشود و همچنین از خبرگزاری ایکنا که صدایی برای مؤسسات است، قدردانی می‌کنم.
خوشبختانه مؤسسه قرآنی کوثر موفق شده است با چشم‌اندازی که داشته قرآن را به هر منزل، اداره و مدرسه‌ای بیاورد، که امیدواریم این راه ادامه داشته باشد.
انتهای پیام 

گزارش تصویری این گفت‌وگو را اینجا ببینید.

captcha