به گزارش
ایکنا، به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، منصور غلامی در نشست «گفتگوهای راهبردی» در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت مرحوم حجتالاسلام احمد احمدی به جامعه دانشگاهی و نیز حوزههای علمیه کشور، در خصوص عملکرد این مرکز اظهار کرد: یافتههای این مرکز و بحثهایی که در آن صورت میگیرد باید برای مسئولان اجرایی کشور به صورت یک الگو و راهبرد مطرح باشد، زیرا مسئولان اجرایی فرصت زیادی برای برنامه ریزی و اندیشیدن به همه مسائل را ندارند و روزمرگیهای کاری باعث شده این مسئولان زمان کافی برای انجام یک فکر و ایده جدید نداشته باشند.
وزیر علوم گفت: تشکیل چنین مجموعههای فکری فرصت مغتنمی است هم از منظر کلان ملی و انجام خواسته مقام معظم رهبری و هم به لحاظ اینکه همه بخشهای اجرایی به گروههای فکری با تجربه و توان علمی کافی و مناسب نیاز دارند.
غلامی در ادامه افزود: اندیشمندان فعال در این مرکز برای تعریف و پیشنهاد الگوهای کاری و اجرایی در حوزه توسعه همه جانبه کشور اندیشه ورزی میکنند و در بحث توسعه علمی و نکاتی که در خصوص دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشورمطرح است، در وزارت علوم قطعاً نیاز داریم تا حتماً در جریان این پیشنهادها و الگوهای مطرح شده قرار بگیریم و بتوانیم در هر مرحلهای که قابلیت اجرا دارد ولو در پیش بینیهای برنامههای آتی از این پیشنهادات استفاده کنیم.
غلامی گفت: از وقتی که قانون برنامه ششم توسعه ابلاغ شده، در دوسال اخیر در همه بخشهای اجرایی کشور به طور جدی بررسی و مطالعه میشود تا مدلهای اجرایی در خصوص بندهای مختلف این برنامه تعریف شود و در شورای معاونان وزارت علوم نیز بحث تحول در آینده دانشگاههای کشور مورد بررسی قرار گرفته که مقدمهای است برای یک حرکت مستمر و دائمی و هم تاثیر گزار و جدی که ان شاءالله با ظرفیتهایی که وجود دارد بتوانیم این کار را به نحو احسن به پیش ببریم.
وی در خصوص جایگاه علمی کشور نیز گفت: ما در دنیای پر شتاب کنونی در زمینههای تحولی نمیتوانیم به مدلی که تا کنون توفیقاتی را نصیب مراکز علمی کشور کرده، بسنده کنیم و قانع باشیم و همان مدل را بخواهیم پیش ببریم؛ قطعاً در این زمینه نوآوری و پیش بینیهای جدید و وسیع لازم است که این مهم نیاز به مجموعههای فکری دارد که هم در سطوح ستادی و کلان کشور و هم درسطح صف یعنی دانشگاهها در خصوص ارائه این مدلها باید تلاش شود که ان شاالله این مورد هم به حول و قوه الهی به نتیجه خواهد رسید.
غلامی افزود: ما در بخش اجرایی در وزارت علوم مجموعههای فکری و علمی فراوانی داریم و باید تلاش کنیم که از آنها به بهترین نحو استفاده کنیم، ولی حتماً به مراکز فکری اینچنینی هم نیاز داریم که انشاءالله بتوانیم ازآنها نیز بهرهمند شویم.
وزیر علوم با بیان اینکه مساله مهم، کاربست این مباحث و راهبردها در سطح اجرا است"، گفت: اکنون با واقعیتهایی در سطح اجرا روبرو هستیم که اگر آنها را نادیده بگیریم، همه فعالیتهای بسیار ارزشمند کارگروهها و اندیشکدهها به صورت محسوس در سطوح اجرایی ملموس و محسوس نخواهد بود.
وی افزود: البته ما در مجموعه آموزش عالی کشور اندیشمندان بزرگی داریم که جمع آنان به واقع اتاق فکرهای بسیار تخصصی محسوب میشوند و در بررسی موارد و معضلات به خصوص در گروههای آموزشی دانشگاهها پس ار بحث و بررسی فراوان به نتایج مشترکی در حل مسائل میرسند و راه کار ارائه میکنند.
وزیر علوم با انتقاد از اینکه در سطح جامعه تقاضاهای مستند و مدون حتی از سوی سازمانها و وزارتخانههای متولی برنامه ریزی و توسعه برای تولید علم و یا تربیت نیروی انسانی با مهارت مشخص به دانشگاهها ارائه نمیشود، گفت: در سالهای اخیر در دستگاههای اجرایی، دانشگاهها و پژوهشگاههایی ایجاد شده که در ابتدا نظرشان این بود که معضل سازمان یا موسسه یا وزارتخانه شان را مرتفع کنند، ولی هم اکنون با این چالش روبرو هستیم که اینها درایجاد مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا با دانشگاههای بزرگ کشور رقابت میکنند.
وی در ادامه گفت: اخیرا شورای عالی اداری کشور مصوبهای داشته که ما در هفته گذشته در اجرای آن با چالش روبرو بودیم و همه این مراکزآموزش عالی مدعی این هستند که باید دانشجو بگیرند و اعضای هیئت علمی شان ارتقا یابند در حالی که در وزارتخانهای که به صورت تخصصی به مردم و جامعه سرویس ارائه میدهد، نباید چنین برنامه ریزی و تصوری صورت گیرد.
غلامی در ادامه گفت: این مراکز میتوانستند در قالب نیازهای خودشان نیرو تربیت کنند، ولی از الگویی پیروی کردند که به طور مثال برخی نهادهای اجرایی دانشگاههایی پرهزینهای دارند و فارغ التحصیلان دکترایی را که تربیت میکنند، جذب و استخدام نمیکنند.
وزیر علوم با بیان اینکه در سالهای اخیر روند توجه به دانشگاهها و در خواست انجام امور پژوهشی از این مراکز علمی افزایش یافته است، افزود: به لحاظ مقایسه با گذشته، وضعیت خوبی داریم، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب، هنوز فاصله داریم و امیدواریم این دریچه که باز شده روز به روز گسترش یابد تا به میزان مطلوب برسد.
وی با تاکید بر انجام بخشی از موارد پژوهشی در بخش غیر دولتی گفت: هر زمان که از استادان و پژوهشگران دانشگاهی به طور جدی کار پژوهشی درخواست شده است، نتیجه کار عالی بوده که نمونه آن همکاری دانشگاهها با صنایع دفاعی است که در این خصوص همه موارد پژوهشی به نتیجه مطلوب رسیدهاند.
وزیر علوم در خصوص ساماندهی و ماموریتگرا شدن دانشگاهها گفت: برای دانشگاههای کشور ماموریتهایی از قبیل: فراملی، ملی، منطقه ای، و محلی تعریف شده است، ولی متاسفانه ذهنیتی در مراکز آموزش عالی کشور وجود دارد که همه میخواهند در سطح دانشگاههای بزرگ مطرح شوند و این دانشگاهها را هدف آینده خود قرار میدهند در حالی که در همه جای دنیا موسسات و انستیتوهای کوچکی داریم که حرفهای بزرگی برای گفتن دارند.
وی افزود: اگر ما بتوانیم الگوهای تعیین شده و وظایف دانشگاهها و ماموریتهای آنها را در بحث رفع مسائل و مشکلات منطقهای و محلی در ذهن این مجموعهها ایجاد کنیم، اتفاقات خوبی در مناطق مختلف کشور روی میدهد.
وزیر علوم با تاکید بر مطرح شدن دانشگاههای برتر کشور در تراز بینالمللی گفت: بحث بینالمللی شدن مراکز آموزش عالی کشور یکی از طرحهای اقتصاد مقاومتی است که ما باید دانشگاههای مطرح کشور را در سطح تراز بینالمللی حتما معرفی کنیم و ارتباط بینالمللی و حضور در جامعه علمی جهان را با قوت برقرار کنیم.
انتهای پیام