اخبار معارفی رسانه‌ها/ برگزاری جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های قرآنی با حضور وزیر ارشاد
کد خبر: 3733340
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵

اخبار معارفی رسانه‌ها/ برگزاری جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های قرآنی با حضور وزیر ارشاد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ برگزاری چهل و هفتمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی، ترویجی قرآنی با حضور وزیر ارشاد، یکی از اخبار مهم قرآنی صفحات معارفی خبرگزاری‌های کشور طی امروز، سوم مردادماه است.

اخبار معارفی رسانه‌ها/ برگزاری جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی، ترویجی قرآنی با حضور وزیر ارشاد

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ برگزاری چهل و هفتمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی، ترویجی قرآنی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی روز یکشنبه، هفتم مردادماه، یکی از اخبار مهمی است که امروز چهار‌شنبه، سوم مردادماه بر روی خروجی صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور منتشر شده است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز چهارشنبه، سوم مردادماه و تا ساعت 13:30 تعداد 12 خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها یک خبر از این اخبار در حوزه قرآن کریم جای داشته و مابقی اخبار نیز به جهت ایام میلاد باسعادت حضرت علی بن‌موسی‌الرضا(ع) بیشتر در حوزه عترت منعکس شده‌اند.
«فراخوان دومین همایش بین‌المللی علوم انسانی قرآن‌ بنیان منتشر شد»، عنوان تنها خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم است که تا این ساعت منتشر شده و مربوط به گفت‌و‌گو با «محسن حبیبی»، عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی و دبیر اجرایی این همایش است.
در بخش‌هایی از این خبر قرآنی صفحه دین‌، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم آمده است: ««محسن حبیبی» عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی و دبیر اجرایی این همایش در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، با اعلام این خبر گفت: دومین همایش بین‌المللی علوم انسانی قرآن‌بنیان به همت دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود.
وی افزود: دو سال قبل تحول علوم انسانی را در مدار قرآن کریم از حیث مباحث و مطالعات مبنایی «چیستی، چرایی و چگونگی» مورد تضارب آراء و افکار محققان و اندیشمندان قرار دادیم و در دومین همایش بین‌المللی علوم انسانی قرآن بنیان، این موضوع مهم را با محوریت سه محور مهم: لوازم، روش‌ها و شاخص‌های علوم انسانی قرآن‌بنیان دنبال خواهد شد.
حبیبی درباره مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این همایش نیز یادآور شد: 31 شهریورماه آخرین مهلت ارسال چکیده آثار و 30 مهرماه نیز آخرین مهلت ارسال اصل مقالات است. تمامی مقالات باید از طریق ثبت‌نام در سامانه همایش به آدرس quran2.atu.ac.ir ارسال شوند».
فارس
خبرگزاری فارس طی امروز و تا این ساعت تنها دو خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که اولین خبر امروز این صفحه همانند روزهای گذشته خبر تلاوت ترتیل صفحه 414 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزکار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم است.
همچنین، خبری با عنوان «جشن تولد باشکوه 1291 سالگی امام هشتم در بارگاه نورانی‌اش» نیز طی امروز بر روی خروجی این صفحه منعکس شده که مربوط به حوزه عترت و میلاد امام رضا(ع) است.
تیتر اصلی صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری فارس که خبری با عنوان «توصیه‌های رهبر قرآنی درباره چگونگی تلاوت آیات الهی/ این را تجربه کنید» را شامل می‌شود، مربوط به روز اول مردادماه بوده و از آن زمان تاکنون نیز هنوز به‌روزرسانی نشده است.
مهر
«مرکز مستندنگاری نسخ خطی در موزه قرآن راه اندازی می شود» و «بررسی نحوه هزینه کرد اعتبارات اجرای منشور توسعه فعالیت های قرآنی»، عناوین دو خبر امروز صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر را تشکیل می‌دهند که در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.
خبرگزاری مهر نیز طی امروز اقدام به انتشار خبری با عنوان «بررسی نحوه هزینه‌کرد اعتبارات اجرای منشور توسعه فعالیت‌های قرآنی» در رابطه با برگزاری چهل و هفتمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی، ترویجی قرآنی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کرده که در بخش‌هایی از این خبر قرآنی آمده است: «محمدمهدی عزیززاده، رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی، ترویجی قرآنی با اشاره به برگزاری چهل و هفتمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی گفت: چهل و هفتمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت های تبلیغی ترویجی قرآنی، روز یکشنبه، هفتم مردادماه از ساعت ١٠ تا ١٢ به ریاست وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در دفتر وزیر محترم با حضور معاونان محترم وزیر و نمایندگانی از دستگاه های عضو کمیسیون برگزار می‌شود.
وی افزود: در این جلسه ٣٠ تن از مدیران و چهره‌های قرآنی همچون حجت‌الاسلام صادقی، معاون فرهنگی قوه قضاییه، حجت‌الاسلام محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، رئیس سازمان بهزیستی، معاونان وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم تحقیقات و فناوری، ورزش و جوانان، نمایندگان حوزه‌های علمیه، معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات، رئیس دارالقرآن کریم، نمایندگان جامعه المصطفی و اتحادیه های قرآنی کشور حضور دارند».
همچنین، «طرح حفظ یک ساله قرآن اثر بخش نیست»، عنوان خبری است که از روز 28 تیرماه به عنوان تیتر اصلی این صفحه از خبرگزاری مهر انتخاب شده و از آن زمان تاکنون نیز به‌روزرسانی نشده است.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد پنج خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها یک خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم جای دارد و مابقی اخبار نیز در دیگر حوزه‌های معارفی منعکس شده‌اند.
«ترویج فرهنگ قرآنی توام با کار و تلاش نیاز جامعه اسلامی است»، عنوان تنها خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری ایرنا را تشکیل می‌دهد که مربوط به سخنان سیدحمید کلانتری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آئین پایانی سیزدهمین دوره مسابقات قرآن کریم ویژه جامعه کارگری کشور در کرج است.
در بخش‌هایی از سخنان کلانتری در این مراسم آمده است: «سید حمید کلانتری روز چهارشنبه، سوم مردادماه در آئین پایانی سیزدهمین دوره مسابقات قرآن کریم ویژه جامعه کارگری کشور در کرج اظهار داشت: برخی مشکلات در جامعه اسلامی ناشی از فاصله گرفتن با معارف دینی و قرآنی است.
وی گفت: باید به آنچه که خداوند در قرآن کریم فرموده عمل کنیم و از طریق آن راه درست زندگی کردن و رسیدن به کمال را پیدا کرد.
کلانتری ادامه داد: در جامعه قرآنی نباید دروغ و فساد باشد و جامعه ای که موثر از نور قرآن است در آن اختلاس و رشوه وجود ندارد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در جامعه قرآنی، کار، تلاش و سازندگی حاکم است و وظیفه شرعی ما این است که برای ترویج هر چه بیشتر و بهتر مفاهیم قرآنی در بین مردم گام برداریم».
ایسنا
هیچ‌کدام از 12 خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان منتشر شده، در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند و اغلب این اخبار با توجه به ایام ولادت امام رضا(ع) در حوزه عترت منتشر شده‌اند.
یکی از اخبار این صفحه از خبرگزاری ایسنا با عنوان «« نقاره‌نوازی»؛ هویت‌بخش هنر و فرهنگ ایرانی و اسلامی در بارگاه رضوی»، با اینکه در حوزه تخصصی قرآنی جای ندارد ولی گزارشی خواندنی و قابل تأمل است که در بخش‌هایی از این گزارش آمده است: «نواختن نقاره از زمان‌های قدیم در آستان مقدس امام رضا (ع) معمول بوده است اما این‌ که این رسم از چه زمانی آغاز شده و به صورت یک سنّت درآمده، معلوم نیست. نویسندگان در این‌باره چیزی ننوشته‌اند و اسناد و مدارک موجود در حرم مطهر هم چیزی را نشان نمی‌دهد اما از نشانه‌های تاریخی چنین برمی‌آید که در قرن دهم نواختن نقاره معمول بوده است.
به گزارش ایسنا، به هر حال با هر انگیزه‌ای که نقاره‌زنی آغاز شود، اینک نقاره هر صبح پیش از طلوع آفتاب و هر عصر پیش از غروب خورشید نواخته می‌شود و همزمان با برآمدن و فروشدن آفتاب، آخرین نواهای نقاره به گوش می‌رسد. این بدان معنی است که نمازگزاران برای برپاداشتن فریضه خود، فرصت کمی دارند و باید شتاب کنند.
اگر چه از زمان دقیق و چگونگی پیدایش رسم نقاره‌نوازی در آستان قدس رضوی اطلاع روشنی در دست نیست؛ امّا رواج و دوام این سنت دیرینه ایرانی در اماکن متبرکه، نشان می‌دهد که مسلمانان ایرانی با برقراری مراسم نقاره نوازی در بارگاه رضوی به این رسم که ریشه در فرهنگ ایرانی دارد، رنگ اعتقادی داده و بدین‌گونه با حفظ آن به یکی دیگر از مظاهر هنر و فرهنگ مسلمان ایرانی هویت بخشیده‌اند».
باشگاه خبرنگاران جوان
یازده خبری که طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شده‌اند نیز در حوزه‌های مختلف معارفی به ویژه حوزه عترت منعکس شده‌ و در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند.
این صفحه از باشگاه خبرنگاران جوان طی امروز خبری با عنوان «اختتامیه جشنواره «بچه‌های محراب» برگزار می‌شود» را در رابطه با جشنواره ویژه مکبران و مؤذنان بر روی خروجی خود منتشر کرده که در بخش‌هایی از این خبر آمده است: «آیین اختتامیه سومین جشنواره «بچه‌های محراب» با حضور ۱۳۲ مکبر و موذن برگزیده شهر تهران و جمعی از شخصیت‌های فرهنگی و مذهبی برگزار می‌شود.
در این مراسم ضمن تقدیر و اهدای جوایز برگزیدگان، از روح الله کاظمی‌زاده طراح و خالق اذان انتظار تجلیل به عمل می‌آید.
در مرحله ابتدایی این جشنواره پس از اعلام فراخوان و مکاتبه با ائمه محترم جماعات مساجد سطح شهر تهران، ۵ هزار و ۳۳۲ نفر از کودکان و نوجوانان ثبت نام کردند که طی یک دوره ۱۷ روزه داوری براساس شاخصه‌های صوت، لحن، صحت و قرائت و فصاحت و رعایت ترتیب، در هر منطقه تهران، ۳ نفر در رشته مکبّری و ۳ نفر در رشته موذّنی انتخاب شدند».
ایبنا
«عالِم آل محمد (ص) از قرن سوم تا روزگار حاضر در آینه کتاب»، عنوان تنها خبری است که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران منتشر شده است. این خبر در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار نداشته و در حوزه تخصصی عترت منعکس شده است.
میزان
تعداد دو خبر با عناوین «پرچم گنبد حرم مطهر رضوی تعویض شد» و «امام رضا (ع) در دوران ولایت عهدی با عرفان‌های کاذب مبارزه کردند/ خدمت به بندگان خدا، درسی از امام رضا (ع) به مسئولین است» طی امروز بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت می‌کند، منتشر شده که این دو خبر نیز در حوزه تخصصی عترت جای دارند.

انتهای پیام

captcha