مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ آغاز چهل‌ویکمین دوره مسابقات قرآن استان تهران
کد خبر: 3733973
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ آغاز چهل‌ویکمین دوره مسابقات قرآن استان تهران

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ آغاز چهل‌ویکمین دوره مسابقات قرآن استان تهران، یکی از اخبار مهم قرآنی صفحات معارفی خبرگزاری‌های کشور طی امروز، ششم مردادماه است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ آغاز چهل‌ویکمین دوره مسابقات قرآن استان تهران

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آغاز چهل‌ویکمین دوره مسابقات قرآن استان تهران، یکی از اخبار مهمی است که طی امروز ‌شنبه، ششم مردادماه بر روی خروجی صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور منتشر شده است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، ششم مردادماه و تا ساعت 13:30 تعداد هفت خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها یک خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و مابقی اخبار نیز در دیگر حوزه‌های معارفی منعکس شده‌اند.
«خانواده الگو را باید از قرآن یافت نه از الگوهای غربی»، عنوان تنها خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم است که یادداشتی از فرشته روح‌افزا،‌ عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با ویژگی‌های خانواده مثبت از منظر قرآن و نیز اثرگذاری زنان در ارتقای خانواده و اجتماع است.
در بخش‌هایی از این یادداشت قرآنی که از منظری قرآنی به موضوع خانواده مثبت نگاه کرده، آمده است: «خداوند در قرآن خانه‌هایی را به عنوان الگو معرفی می‌کند که می‌توان در پرتو آموزه‌های آن به ارتقای معنوی خانواده پرداخت؛‌ در آیه36 سوره مبارکه نور می‌خوانیم: «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ؛ در خانه‌هایی که خدا اذن داده که آنجا رفعت یابد و در آنها ذکر او شود و صبح و شام تسبیح و تنزیه ذات پاک او کنند.» این خانه‌ها به قدری حریمش والا و جایگاهش رفیع است که دور از دسترس شیاطین و اعمال و رفتار افراد آن خانه صبح و شام مانند تسبیح پروردگار است. چراغ پر فروغ ایمان در خانه‌هایی جا می‌گیرد که بر اثر تقید به ارزش‌های الهی از هر لحاظ زلالند؛ نه از آموزه‌های شرق و غرب تأثیر می‌گیرند و نه از رفتارهای نفسانی سرچشمه می‌گیرند و مانند ستاره‌ای فروزان از شدت تابش نور بر اهل منزل تأثیر می‌گذارند و به اطرافیان روشنایی معنوی می‌بخشند؛ از این جهت است که الگوی خانه‌های پاک و مطهر که در اوج آن‌ها بیوت اهل‌بیت وحی(ع) هستند، در سوره‌‌ای منسوب به نور الهی قرار گرفته است.
توفیق چنین محیط پاکی برای هیچ خانه‌ای حاصل نمی‌شود جز آنکه در آن خانواده همواره ذکر و یاد خدا تداوم داشته باشد و یاد خدا جز در قلب افراد خدامحور و خداجو قرار نمی‌گیرد؛‌ لذا همواره باید قلب و روح را متعلق به خدا دانست و آن را از هر گناهی پالایش کرد و از دیگر سو با تربیت‌های صحیح و خدایی حریم خانواده را از هر گونه آلودگی و رجسی در امان نگاه داشت؛ لذا خداوند در یک دوم ابتدایی سوره مبارکه نور بر این دو مسأله تأکید دارد که به دیگران تهمت نزنید و حریم دیگران را حفظ کنید و نیز در بخش بعدی و در آیات 30 و 31 می‌فرماید با حفظ چشم از گناهان و درخواست توبه نسبت به تزکیه خود اهتمام داشته باشید».
فارس
طی امروز و تا این ساعت تنها دو خبر بر روی خروجی صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس منتشر شده که اولین خبر امروز این صفحه نیز همانند روزهای گذشته، خبر تلاوت ترتیل قرآن کریم (صفحه 416) توسط شهریار پرهیزکار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم است.
همچنین، خبر مهم دیگری با عنوان «چهل‌ویکمین دوره مسابقات قرآن استان تهران آغاز شد» نیز بر روی خروجی صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس منتشر شده که در بخش‌هایی از این خبر مسابقاتی آمده است: «چهل‌ویکمین دوره مسابقات قرآن استان تهران از صبح امروز در حسینیه ارشاد تهران آغار بکار کرد.
این رقابت‌ها در دو بخش آقایان و بانوان برگزار می‌شود که بخش بانوان از امروز و بخش آقایان از روز دوشنبه آغاز خواهد شد. این رقابت‌ها تا روز 10 مرداد ادامه خواهد داشت.
در بخش بانوان خانم‌ها نیاورانی، خان بابا، افخمی، قلع‌ریز، موسوی‌نیا، نافذکلام و حسن‌خانی قضاوت می‌کنند و خیریه عچرش سرپرست گروه داوران بانوان است.
در این رقابت‌ها ۲۶۸ قاری و حافظ قرآن کریم در دو گروه خواهران و برادران رقابت می‌کنند که شامل ۱۳۰ نفر در بخش بانوان و ۱۳۸ نفر در بخش آقایان است که در رشته‌های قرائت ترتیل، قرائت تحقیق، حفظ ۵ جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء و حفظ کل قرآن کریم با هم رقابت خواهند کرد».
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر طی امروز و تا این لحظه هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده و آخرین خبر این صفحه نیز مربوط به روز گذشته،‌ پنجم مردادماه است. همچنین، تیتر اصلی این صفحه نیز که خبری با عنوان «طرح حفظ یک ساله قرآن اثر بخش نیست» را شامل می‌شود، مربوط به روز 28 تیرماه بوده و از آن زمان تاکنون هنوز به‌روزرسانی نشده است.
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تاکنون هیچ خبری را بر روی خروجی صفحه معارف خود منتشر نکرده و آخرین خبر این صفحه نیز که عنوان «ماجرای به هم خوردن نماز آیت الله مکارم در مشهد چه بود» دارد، مربوط به روز جمعه، پنجم مردادماه است.
ایسنا
«مناظرات فکری، سیاسی و علمی امام رضا(ع) بابی در معرفی اندیشه اهل بیت(ع) است»، «باید با همدلی و کار گروهی بسیاری از مشکلات را حل کنیم»، «چهل‌ویکمین دوره مسابقات قرآن استان تهران آغاز شد» و «فرهنگ میزبانی امام‌ رضایی را در سراسر جهان گسترش دهیم»، عناوین چهار خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان را تشکیل می‌دهند که تنها یکی از این اخبار در رابطه با آغاز چهل‌و‌یکمین دوره مسابقات قرآن تهران، در حوزه قرآنی جای داشته و دیگر اخبار نیز در حوزه‌های معارفی مختلف منتشر شده‌اند.
باشگاه خبرنگاران جوان
تعداد سه خبر با عناوین «حدیث پیامبر اکرم(ص) درباره زیاد خوابیدن»، «در سفر حج چه کارهایی را نباید انجام بدهیم؟» و « زندگی نامه شهید داود محمدی» طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شده که هیچ‌کدام از این اخبار نیز در حوزه قرآنی قرار ندارند.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران نیز طی امروز وتا این لحظه تعداد سه خبر را بر روی خروجی صفحه دین خود منتشر کرده که تنها یک خبر از این اخبار با عنوان «ترجمه «یک داستان تخیلی با مفهوم قرآنی» به ترکی استانبولی و آلمانی» در حوزه تخصصی قرآن کریم جای دارد و دو خبر دیگر در حوزه‌های مختلف معارفی دیگر انعکاس یافته‌اند.
در بخش‌هایی از این خبر قرآنی و قابل تأمل که به سخنان سیداحمد میرزاده، معاون تولید به‌نشر در رابطه با این ترجمه مربوط می‌شود، آمده است: «سیداحمد میرزاده با اعلام این خبر اظهار کرد: «یک داستان تخیلی با مفهوم قرآنی» عنوان مجموعه‌ای هشت جلدی به قلم کلر ژوبرت، نویسنده فرانسوی است. «کیک امانتی»، «شلوپی»، «آش آشتی‌کنان»، «که این‌طور!»، «راز پاپاپا»، «ماجرای سیب قرمز»، «تازه چه خبر؟» و «مسابقه کوفته‌پزی» عنوان کتاب‌های این مجموعه بوده که ظرف مدت کمتر از یک سال نیز تجدیدچاپ شد.
وی درباره ترجمه این مجموعه به زبان ترکی استانبولی، گفت: مدیر انتشارات «نار» ترکیه که در جریان سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از غرفه آستان قدس رضوی بازدید کرده بود، خواستار ترجمه مجموعه هشت جلدی «یک داستان تخیلی با مفهوم قرآنی» به زبان ترکی استانبولی شد. پیرو مذاکرات انجام شده با این ناشر ترکی، قرارداد ترجمه این مجموعه به زبان ترکی استانبولی منعقد شد و اکنون ترجمه کتاب نیز انجام شده و به‌زودی به چاپ خواهد رسید.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده و آخرین خبر این صفحه نیز با عنوان «چه کنیم عزیز شویم؟»، مربوط به روز گذشته است.

انتهای پیام

captcha