نگاه دولتی در استیفای حقوق موقوفات تضعیف نشود
کد خبر: 3737522
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷

نگاه دولتی در استیفای حقوق موقوفات تضعیف نشود

گروه اجتماعی ـ نماینده مردم سپیدان در مجلس شورای اسلامی تأكید كرد كه ضمن رعایت حقوق قانونی موقوفات به ابعاد شرعی آن که خیلی مهم است توجه شود، بالاخص در افکار عمومی این کارها در نوع حاکمیت و نگاه دولتی تضعیف نشود.

نگاه دولتی در استیفای حقوق موقوفات تضعیف نشود/ لزوم گسترش فرهنگ زیارت

به گزارش ایكنا از فارس، سید علاءالدین خادم، نماینده مردم سپیدان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی امروز، 20 مردادماه در دیدار با مدیركل اوقاف فارس با تأكید بر لزوم استیفای حقوق موقوفات گفت: پرداخت حقوق موقوفات وظیفه است و افرادی از جامعه اسلامی که مستأجر موقوفات هستند باید نسبت به این امر اهتمام داشته باشند.
وی با تأكید بر اینكه بحث وقف از مسلمات و واجباتی است که قابل تغییر نیست، افزود:‌در هیچ شرایطی حتی علما و مراجع نیز نمی‌توانند درنیت وقف و یا شرایط آن تغییر اعمال کنند.

تمام ادارات مكلف به پرداخت حقوق موقوفات هستند
خادم با بیان اینكه در اسلام مسائل وقف از یک محکمات قوی برخوردار است، گفت: همه مراجع، علما، مقام معظم رهبری هم بر پایداری و حفظ شرایط موقوفه تاکید کرده‌اند. در چنین شرایطی مشروعیت کسانی که مستأجر موقوفات هستند و از ملک موقوفه بهره‌برداری می‌کنند و ارتباط دارند با موقوفه بستگی دارد با رفتار منطبق با قانون و نیت واقفی که در موقوفه وجود دارد، بنابراین اگر ادارات، سازمان‌ها و دستگاه‌هایی هم از ملک موقوفه بهره‌برداری می‌کنند، تحت تصرف یا اجاره آن‌ها هست، دخل و تصرف کرده و اعیانی در آن ساخته‌اند طبق شرع و قانون مكلف به پرداخت حقوق قانونی موقوفات هستند که به تناسب شرایط به‌وجود آمده برای هر ملک موقوفه بر آن‌ها مترتب می‌شود.
نماینده مردم سپیدان در مجلس شورای اسلامی اظهار كرد:‌ عدم پرداخت یا به تعویق انداختن اجاره و حقوق موقوفه نیز تأثیری در اصل ماجرا نمی‌گذارد تا به این امید که شاید در آینده فراموش و حذف شود. هیچ امکانی وجود ندارد که کسی بتواند اجاره و حقوق موقوفه را گذشت کند و یا نادیده بگیرید، بنابراین دستگاه‌های مختلف باید بدانند که وقتی ملکی موقوفه است؛ چارچوبی دارد و بدهی دیون آن را باید پرداخت.
وی ادامه داد: حتی کسانی که در آنجا اسکان دارند و استفاده می‌کنند و نماز می‌خوانند باید بدانند و مراقبت کنند که مسائل شرعی آن رعایت شود و حل شود چون یکی از شرایط نماز خواندن و سکونت در یک محیط این است که ملک مورد نظر حداقل غصبی نباشد وقتی حق و حقوق یک ملک موقوفه پرداخت نشود شبهناک می‌شود.

نگاه دولتی در استیفای حقوق موقوفات تضعیف نشود
خادم تأكید كرد كه ضمن رعایت حقوق قانونی موقوفات به ابعاد شرعی آن که خیلی مهم است توجه شود، بالاخص در افکار عمومی این کارها در نوع حاکمیت و نگاه دولتی تضعیف نشود و به همان شکلی که شرع و قانون می‌گوید باقی بماند و عمل شود.
وی گفت: در این زمینه پیشنهاد و راهکاری که می‌تواند مطرح شود این است که دستگاه‌های متولی مربوطه با حضور استانداری، سازمان برنامه بودجه و اداراتی که از ملک موقوفات استفاده می‌کنند کارگروهی تشکیل دهند تا در سر جمع اعتباراتی که سالیانه به این ادرات تخصیص می‌یابد به تناسب امکان برای پرداخت حقوق وقف حتی با اقساط اقدام شود و مطالبات قانونی و شرعی در حوزه وقف پرداخت و مصالح وقف رعایت شود.
خادم ادامه داد: استانداری و سازمان برنامه و بودجه باید کمک دهند و ضمن وقت گذاشتن برای این امر مهم به تفاهمی برسند که سالیانه بخشی از مطالبات معوقه موقوفات که در اختیار دستگاه‌ها و ادرات است، پرداخت شود.

یادآوری نقش نظارتی مجلس در استیفای حقوق موقوفات
نماینده مردم سپیدان در مجلس شورای اسلامی این نكته را یادآور شد كه یكی از وظایف مجلس نظارت بر اجرای قانون است اگر قانونی معطل مانده باشد و اجرا نشود، یکی از وظایف مجلس این است که پیگیری کند که آن قانون اجرایی شود و در این شرایط اگر دستگاه‌های مرتبط احساس کنند که نیازمند حمایت و یا نظارت بیشتر مجلس هستند و اگر تعمدی در عدم اجرا قانون باشد می‌توانند تقاضا کنند زیرا برابر ماده 236 آئین‌نامه مجلس باید ورود کند و دستگاه مربوطه را بازخواست کند و در حل و فصل امور دخالت کند .

بقاع متبرکه محل وحدت و تجمع مردم است
وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت بقاع متبركه نیز اشاره كرد و گفت: بقاع متبرکه محل وحدت و تجمع مردم است. از قدیم‌الایام بسیاری از مردم مشکلات جامعه را با و همدلی و همفکری و حضور در محل همین اماکن مذهبی و متبرکه حل و فصل می‌کردند.

ساماندهی اماکن متبرکه از باب گردشگری مذهبی بسیار حائز اهمیت است
خادم با تأكید بر اینكه ساماندهی اماکن متبرکه و اماکن زیارتی از باب گردشگری مذهبی بسیار حائز اهمیت است و باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: این اماکن یک جایگاه معنوی دیرینه در بافت ذهنی مردم دارد.

گسترش فرهنگ زیارت باید مورد توجه قرار گیرد
وی با بیان اینكه بقاع متبرکه و اماکن زیارتی پایگاه‌های اعتقاداتی مردم هستند، گفت: امروز هجمه تبلیغاتی علیه اعتقادات مردم زیاد است لذا گسترش فرهنگ زیارت باید مورد توجه قرار گیرد به همین منظور برخی مسائل موجود در حوزه گردشگری مذهبی باید حل و فصل شود.
نماینده مردم سپیدان در مجلس شورای اسلامی اظهار كرد: مردم به نحوی وقتی در اماکن زیارتی و مذهبی، بقاع متبرکه حضور می‌یابند، آرامش خاطر دارند و این مسئله در مبنای اعتقادی مردم ما وجود دارد.
وی گفت: وقتی که در منطقه‌ای که گردشگری هست و به خصوص فضای زیارتی وجود دارد باید به امکانات خدماتی و رفاهی آن برای زائران توجه شود و لازم است حداقل امکانات تفریحی خدماتی، رفاهی و بهداشتی را در این مناطق برای مردم فراهم کنیم.
خادم همچنین تأكید كرد: مسئولان شهرستان باید برای این امر پیگیر باشند و در تخصیص اعبتارات همکاری کنند و مسئولان استان هم کمک دهند تا بتوان حداقل بخشی از شادی مردم را سمت و سو دهیم به این اماکن متبرکه و زیارتی که هم معنویت است هم تفریح و نشاط روزمره زندگی.
انتهای پیام

captcha