الگوی مسئولانه گردشگری روستاها/ مراقب فرهنگ روستایی باشیم
کد خبر: 3798983
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱
قادریان اعلام کرد:

الگوی مسئولانه گردشگری روستاها/ مراقب فرهنگ روستایی باشیم

گروه جامعه ــ معاون اشتغال و معیشت قرارگاه پیشرفت و آبادانی با اشاره به اجرای طرح «رستا» برای حفاظت از روستاها در مقابل مهاجرت و تخریب، گفت: مهم‌ترن اتفاق جبران‌ناپذیر، غارت فرهنگ روستاهاست و ما در تلاشیم گردشگری مسئولانه را اجرا کنیم.

سیدفرهاد قادریان، معاون اشتغال و معیشت قرارگاه پیشرفت و آبادانی و مدیرعامل مؤسسه رستا که با اجرای طرح رستا در حال احیای روستاها و بهبود وضعیت اشتغال و تولید ملی در آنها هستند، در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ به بیان نحوه تقویت اشتغال و حذف عوامل ایجادکننده مهاجرت در روستاها پرداخت و در پاسخ به این سؤال که آیا محور برنامه‌های شما برای توسعه روستاها فقط تولید محصولات کشاورزی است؟ گفت: در حوزه گردشگری نیز کار جدی شروع شده‌ است.

وی با اشاره به اینکه به دنبال الگوی مولد و مسئولانه گردشگری در روستاها هستیم و در سه استان این طرح به صورت پایلوت اجرا شده است، گفت: بر اساس این طرح گردشگری، مردم شهر علاوه بر اینکه از هوا و محیط خوب روستا استفاده می‌کنند، عامل به بازاررسانی بی‌واسطه محصولات روستایی هم می‌شوند.  

مردم شهرها در روستاها کار می‌کنند و محصول ارزان می‌خرند

قادریان تصریح کرد: بهترین نوع به بازار مصرف رساندن محصولات روستایی این است که مردم شهر به جای وجود واسطه، محصول تازه را با قیمت مناسب از خود روستایی بخرند. مدلی هم سال گذشته در برخی کمپ‌‌های روستایی انجام و مردم شهرها در زمان برداشت محصول در کنار روستایی‌ها کار ‌کردند و هم به برداشت محصول کمک کردند و هم محصولاتی که خود برداشت کرده بودند با قیمت مناسب خریدند.

وی به طرح توریستی کوچ با عشایر که توسط یکی از جوانان کشورمان طرح آن ارائه شده و اکنون در حال اجرا است نیز اشاره و خاطرنشان کرد: چنین طرح‌های هم برای مردم عشایر و روستایی سودمند است و هم برای مردم شهرها.

غارت فرهنگ روستا

قادریان در پاسخ به این سؤال که چگونه از منابع طبیعی، فرهنگی و محیطی روستاها در برابر برداشت‌ها و تأثیرگذاری‌های منفی حفاظت می‌کنید؟ گفت: مهم‌ترین غارتی که جبران ناپذیر است هویت و فرهنگ مردم روستا است. بکرترین و دست نخورده‌ترین روستاها زیباترین روستاها هستند که در گذشته به دلیل دور از دسترس بودن در امان مانده‌اند و تغییر چندانی نکرده‌اند، اما اکنون مردم شهرها به این روستاها هم می‌روند و فرهنگ و سبک زندگی خود را به روستایی‌ها تحمیل می‌کنند.

وی افزود: کار ما این است که به یک مدل مسئولانه‌تر گردشگری برسیم و این الگوسازی را درست به پیش ببریم. گردشگری بین شهر و روستا باید برد برد باشد و روستایی ما بداند که اگر روستایش و فرهنگ روستایی‌اش را از دست بدهد و شبیه شهری‌ها شود، دیگر توریسم را نخواهد داشت.  

انتهای پیام 

captcha