استانی که موقوفه‌ای برای عزای امام حسین(ع) ندارد
کد خبر: 3844267
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵

استانی که موقوفه‌ای برای عزای امام حسین(ع) ندارد

گروه فرهنگی ــ علی‌رغم تعدد زیاد موقوفات در کشور در زمینه محرم، عاشورا و عزاداری برای امام حسین(ع)، اما کهگیلویه‌وبویراحمد تنها استانی است که وقف عاشورایی میان مردم آن مهجور مانده است.

مهجوریت عاشورا در فرهنگ وقف/لزوم تبیین ابعاد جدید وقف

به گزارش ایکنا از کهگیلویه‌وبویراحمد، در تاریخ 12 شهریور 98، خبری با عنوان «برپایی نمایشگاه طرح «شمیم حسینی» در یاسوج» بر روی خروجی این خبرگزاری قرار گرفت که در آن اشاره شده بود که استان کهگیلویه‌وبویراحمد موقوفه خاص عزاداری امام حسین(ع) ندارد.

ایکنا پیرو مسئولیت خود در باب ترویج و توسعه فرهنگ اهل بیت(ع) در همین رابطه با حجت‌الاسلام سیدنورالله جنتی‌پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد هم سخن شد.

وی با تأیید این موضوع، در این باره گفت: موقوفه سمنی سیدالشهدا(ع) در روستای آرو گچساران به روضه‌خوانی حضرت سیدالشهدا(ع) اختصاص دارد.

حجت‌الاسلام جنتی‌پور افزود: بخشی از یک موقوفه دیگر در گچساران از سوی حاجی بابا بشارت و موقوفه حلیمه عربی برای روضه‌خوانی ثبت شده است.

مدیرکل اوقاف کهگیلویه‌‌وبویراحمد در بخش دیگری از اظهارات خویش، از برپایی موکب امامزاده جعفر گچساران و موکب مستقر در شلمچه با همکاری مشترک استان‌های جنوبی خبر داد و بیان کرد: سالانه خیرانی از پادنا، بخشی از سیب باغ خویش را به این موکب‌ها برای استفاده عزاداران حسینی می‌فرستند.

موقوفه خاصی برای عزاداری‌های امام حسین(ع) وجود ندارد

حجت‌الاسلام جنتی‌پور در پایان با بیان اینکه در واقع موقوفه خاصی برای عزاداری‌های امام حسین(ع) وجود ندارد، تصریح کرد: از روحانیان و رسانه‌ها می‌خواهیم دراین باره اطلاع‌رسانی کنند.

بنا بر این گزارش، از گذشته‌های دور تاکنون فرهنگ وقف در کشورهای اسلامی جایگاه ویژه‌ای داشته است و ملت مسلمان ایران نیز به علت اعتقادات خاص به دین مبین اسلام و معصومین، جایگاه ویژه‌ای برای وقف و موقوفات قائل بودند.

معمولا هرگاه سخن از وقف می‌آید وقف مسجد، مدرسه، باغ و زمین و دارایی‌های از این نوع به ذهن خطور می‌کند. البته که انجام این گونه وقف‌ها برای دسترسی عموم و تقویت زیرساخت‌ها لازم است اما چیزی که باید در نظر داشته باشیم این است که در ایامی مثل محرم و عاشورای حسینی افرادی که نیت وقف دارند، می‌توانند ورود کنند. در این بین مسئولان امر می‌توانند کارگاه‌های آموزشی برای واقفان برگزار کنند تا آن‌ها نیز با مقوله‌های جدیدی که در این زمینه وجود دارد، آشنا شوند.

با انجام شیوه‌های جدید وقف، شاهد رفع مشکلات افراد کم بضاعت نیز خواهیم بود. از سوی دیگر وقف اموال و دارایی‌ها در راه امام حسین(ع) و عاشورا می‌تواند به کیفیت بخشیدن به عزاداری‌ها کمک کند.

انتهای پیام

captcha