محسن دیمهکار، عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی مشهد، در گفتوگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: سخن از مظلومیت رسول اکرم(ص) و ابعاد این مظلومیت، یک مطلب متناسب با ایام رحلت ایشان است، پیامبر اسلام برای رسالت ارزشمند خود که ۲۳ سال جهاد در راه اسلام بود و در این راه چندین نفر فدا شدند، زحمات زیادی کشیده شد و تنها اجری که از امت طلب کردند مودت ذیالقربی، که این مودت نسبت به اهلبیت(ع) به خیر و صلاح امت بود.
وی ادامه داد: هدف از تهدیدات نسبت به پیامبر(ص) این بود که اسلام را از بین ببرند که البته هیچگاه نتوانستند. پیامبر(ص) با همه این زحمات باز هم چیز زیادی از امت نخواستند و تنها برای این مجاهدتها، جذب شدن مردم به مسیر اهل بیت(ع) را خواستار بودند.
ورود امت به مسیر انحرافی
عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی مشهد اظهار کرد: علل و عوامل فکری، عقیدتی، سیاسی، دنیاطلبی و برتری جویی از جمله عواملی بود که این خواسته پیامبر(ص) زیر پا گذاشته شود، امت در آستانه رحلت رسول خدا وارد یک مسیر انحرافی شدند که نقشه آن از قبل فراهم شده بود.
دیمهکار بیان کرد: پتانسیل انحراف به حالت بالقوه در جامعه اسلامی وجود داشت و پس از رحلت پیامبر اسلام این انحراف به حالت بالفعل تبدیل شد. این اوج مظلومیت پیامبر(ص) بود که مسلمانان آنچه که به خیر و صلاح خود مردم بود نیز از بین بردند و اسلام به انحراف کشیده شد و مردم از راه اهلبیت(ع) باز ماندند.
وی با ذکر اینکه خارج کردن اهل بیت(ع) از صحنه جامعه اولین گام انحراف پس از رسول خدا بود، اظهار کرد: در گام دوم ظلمهایی نیز به خاندان پیامبر(ص) در طول زمان و از جانب کانونهای قدرت روا داشته شد و آنان از حقوق الهی خود محروم شدند، سالیان زیادی تبعید و زندان و قطع رابطه شیعیان از این دست فشارها بعد دیگری از ابعاد مظلومیت پیامبر(ص) بود که خود را نشان میداد.
استمرار مظلومیت پیامبر در حوادث ناگوار اسلام
دیمهکار اضافه کرد: پیامدهای ناگوار در مظلومیت قرار گرفتن پیامبر(ص) به خود امت بازمیگشت، مردم در ظلمت خود باقی ماندند و پس از آن قضایای سنگین همچون واقعه عاشورا حادث شد که نشانگر این مظلومیت بود.
عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی مشهد با تشریح ابعاد دیگری از مظلومیت رسول اکرم(ص) گفت: مظلومیت دیگری که میتوان برای رسول خدا ذکر کرد مهجوریت قرآن و عدم مراجعه به این کتاب بود، به منظور این مظلومیت و مهجوریت قرآن در روز قیامت، خود پیامبر لب به شکایت میگشاید، چه قرآن ناطق یعنی ائمه و چه الفاظ و کلمات قرآن مورد مهجوریت قرار گرفته است، اگر مسلمان به قرآن در زندگی خود به صورت محتوایی، هدایتی و فکری توجه کنند به رشد میرسند.
وی با تأکید بر اهمیت انس عملی مسلمانان با قرآن تصریح کرد: هرچند انس با قرآن در حوزههایی مانند قرائت و حفظ کلام الهی لازم است، اما مسلمانان نباید در این مرحله بمانند بلکه باید این انس زمینهساز نگاه زندگی محورانه به قرآن باشد، قرآن بیش از همه اینها کتاب زندگی است، هرچه از قرآن بیشتر فاصله بگیریم و مظلومیت رسول خدا بیشتر میشوند.
مظلومیت اسوه حسنه در برخی منابع اسلامی
دیمهکار ادامه داد: تلاش پیامبر(ص) بر پیادهسازی کلام خدا در زندگی مردم بود و اصحاب البته با اختلاف کیفیت و کمیت در این مسیر همراه رسول خدا بودند، اسوه بودن پیامبر که در قرآن به آن تأکید شد، به منظور اجرای همین فرامین است، ما باید برای تحقق این اسوه بودن رسول خدا به دنبال سیره و سنت پیامبر(ص) از منابع اصیل خود باشیم، متأسفانه در برخی از منابع سیره پیامبر(ص) قابل اعتماد نیست و این موارد در آثار کهن اسلامی دیده می شود.
وی افزود: برخی از سخنان، سیره، احوالات و تقریرات پیامبر(ص) در بعضی آثار روایی که شاید سهم اهل سنت در این زمینه بیش از شیعه باشد، قابل اجرا نیست، برخی از این موارد مفاهیم قرآن کریم فاصله دارد، یکی از مظلومیتهای بزرگ پیامبر(ص) که به شدت چهره رسول خدا را مخدوش میکند این است که در برخی آثار، شخصیت ایشان را حتی از سطح یک انسان معمولی هم پایینتر آوردهاند.
این مدرس دانشگاه ضمن اشاره به گزند تحریف در سیره نبوی، بیان کرد: برای شناخت صحیح سیره نبوی باید در یک سامانه اعتبارسنجی متشکل از قرآن، عقل، اجماع و روایات صحیح به بررسی این سیره ارزشمند بپردازیم، برخی آیات نازل شده در قرآن نیز مواردی از پیامدهای ناگوار زمان رحلت پیامبر پرده برداشته است.
بیتوجهی امت به تأکید قرآن و پیامبر(ص)
دیمهکار گفت: نازل شدن آیه تبلیغ خود نشان از فتنه و خطری اساسی دارد که از ناحیه مردم متوجه پیامبر اسلام است، این فتنه خشک و تر را با هم میسوزاند، به دلیل اهمیت این موضوع، پیشبینی و گوشزد در آیات قرآن بیان میشود، علیرغم تاکید قرآن و پیامبر(ص)، امت استقامت لازم را نداشت و مردم به عناوین مختلف منحرف شدند و تعداد اندکی در این مسیر باقی ماندند.
وی بیان کرد: وقتی مردم به سمت حجت الهی نیایند، طبق تدابیر انحرافی مردم از برکات رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع) محروم میشوند، امام معصوم وظیفه خود را انجام میدهد، اما امامی که فرد عادی جامعه باشد تا اینکه در راس حکومت فعالیت کند متفاوت است، در مسند نبودن امام بلایی عظیم را بر سر فرهنگ، سنت و امت فرود میآورد و در این حال بدعتها جایگزین سیرههای ناب میشوند.
انتهای پیام