نیازمند برنامه‌ریزی دقیق در حوزه پدافند غیرعامل هستیم/ شاخصه‌های فرهنگی مثبت همدان تقویت شود
کد خبر: 3854339
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲

نیازمند برنامه‌ریزی دقیق در حوزه پدافند غیرعامل هستیم/ شاخصه‌های فرهنگی مثبت همدان تقویت شود

گروه فرهنگی ـ مدیر کل ارشاد اسلامی استان همدان گفت: ما نیازمند برنامه ریزی دقیقی در حوزه پدافند غیر عامل هستیم که خوشبختانه کارهای پژوهشی و علمی خوبی در راستای تقویت شاخصه‌های فرهنگ بومی در حال انجام است.

نیازمند برنامه‌ریزی دقیق در حوزه پدافند غیرعامل هستیم/ شاخصه‌های فرهنگی مثبت همدان تقویت شودبه گزارش ایکنا از همدان، احمدرضا احسانی، مدیر کل ارشاد اسلامی استان همدان، یکشنبه 12 آبان ماه در نشست اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه با موضوع پدافند غیر عامل اظهار کرد: امروزه پدافند غیر عامل به طور عمده در حوزه غیر نظامی معنا پیدا می‌کند.
مدیر کل اداره ارشاد استان همدان افزود: امروزه بیشتر تهدیدات دشمن در حوزه غیر نظامی همچون مسائل اقتصادی، زیست محیطی و فرهنگی است که این همان تهدید فرهنگی یا جنگ نرمی است که همه جوامع را تهدید می‌کند.
احسانی با اشاره به اینکه باید فاز جدیدی برای تهدیدات فرهنگی دشمن باز شده و کار‌های عمده‌ای در این حوزه انجام شود، اضافه کرد: فرهنگ موضوعی دو جانبه است به گونه‌ای که هم اثرپذیر و هم اثرگذار است.
وی با بیان اینکه در هر نقطه از دنیا اثرپذیر و اثرگذاری فرهنگ مصداق دارد، ابراز کرد: اما آنچه در این بین مهم است، تعیین چهارچوب و ماهیت فرهنگ و برنامه ریزی دقیق برای این مهم موضوعی است که باید پدافند غیر عامل پیگیر آن باشد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه داد: هر زمان که فرهنگی به بلوغ و شکوفایی خود دست یابد برای به ثمر نشستن خود نیاز به جغرافیای وسیع تری دارد به عبارتی یک فرهنگ باید برای شکوفایی هرچه بیشتر خود، مرز‌ها را درنوردد.
احسانی با بیان اینکه مولفه‌های مثبت یک فرهنگ به خودی خود رشد و ترقی یافته و به ملل دیگر نیز گسترش خواهد یافت، گفت: برای تبدیل یک فرهنگ و مولفه‌های آن به تهدید یا فرصت باید کارهای کارشناسی شده همراه با برنامه ریزی‌های دقیق در آن حوزه صورت پذیرد.
وی ادامه داد: اگر مولفه و زیر ساخت‌های فرهنگ محکم و غنی باشد بی‌شک کشور در برابر نفوذ فرهنگی و جنگ فرهنگی بیگانگان آمادگی کامل داشته و اجازه نفوذ دشمن در کشور خود را نخواهد داد.
احسانی ابراز کرد: در تاریخ و آموزه‌های دینی ما مصادیق فراوانی وجود دارد مبنی بر آنکه جنگ نرم و یا تهدیدات کشور‌های بیگانه همواره برای ملل مختلف وجود داشته است و این وظیفه کشور‌ها است که خود را در برابر تهدیدات دشمن چه به لحاظ مستقیم و یا غیر مستقیم ایمن کنند.
مدیر کل ارشاد اسلامی استان افزود: امروز که دشمن به خوبی می‌داند در حوزه نظامی چه به لحاظ روابط بین الملل و چه لحاظ قانون حقوق بشر اجازه جنگ و استفاده از تسلیحات نظامی برای کشتار مردم ندارد، روش غیر نظامی را در پیش گرفته است.
وی اضافه کرد: بهترین راه نفوذ در تمدن هر کشوری، نفوذ فرهنگی است چرا که نفوذ در رویکرد، فرهنگ و مبانی و اعتقادات هر کشور می تواند سایر مولفه‌های آن منطقه را نیز تحت تأثیر قرار داده و تمدن آن ملت را تغییر دهد.
احسانی بیان کرد: در این راستا اگر بتوان بنیاد‌های فکری و اعتقادی و همچنین زیر ساخت‌های فرهنگی کشور را تقویت کرد شاید بتوان در برابر نفوذ فرهنگی بیگانه ایستادگی کرده و اجازه دخالت نداد لذا ما در حوزه فرهنگ و هنر نیازمند یک یازنگری هستیم.
این مقام مسئول ادامه داد: فرهنگ غنی ایران این توانایی را دارد که نه تنها در برابر نفوذ فرهنگی بیگانگان ایستادگی کند بلکه مسیر را برای انتقال فرهنگ خود به جغرافیای دیگر ملل را نیز فراهم آورد.
مدیر کل ارشاد اسلامی استان اظهار کرد: تمدن ناب ایرانی با آمیخته شدن با مفاهیم و تعالیم دینی نشان داده است که در این تمدن زندگی راحت تر، دلچسب تر و با آسایش و رفاه بیشتری برای همگان به ارمغان دارد.
وی ابراز کرد: همواره تهدیدات نرم در مقابل جنگ سخت وجود داشته است اما به هرحال ما نیازمند برنامه ریزی دقیقی در حوزه پدافند غیر عامل هستیم که خوشبختانه کارهای پژوهشی و علمی خوبی در راستای تقویت شاخصه‌های فرهنگ بومی در حال انجام است.
احسانی با اشاره به اینکه، استان به لحاظ وضعیت شاخصه‌های فرهنگی در سطح خوبی است ادامه داد: هیچ چیز همچون فرهنگ کشور را از تهدیدات داخل و خارج واکسینه نمی‌کند لذا باید شاخصه‌های فرهنگی استان احصا شده و مولفه‌های مثبت این مهم تقویت و نقاط ضعف آن شناسایی ومرتفع شود.

انتهای پیام
captcha