اعلام حق‌الزحمه از سوی قاری، خلاف مبانی قرآن است
کد خبر: 3864434
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲
حجت‌الاسلام حکیمی:

اعلام حق‌الزحمه از سوی قاری، خلاف مبانی قرآن است

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ حجت‌الاسلام حکیمی با اشاره به آیه «وَيَا قَوْمِ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مَالًا» گفت: اینکه قاری و حافظ برای اجرا به جایی دعوت می‌شود و حق‌الزحمه خود را طی می‌کند، این خلاف مبانی قرآن است.

به گزارش ایکنا؛ سومین جلسه آموزش صوت‌ولحن، تجوید و مفاهیم قرآن مؤسسه کریمه آل‌رسول(س) شهر مقدس قم با تدریس علی‌اصغر شعاعی، مدرس و قاری بین‌المللی کشورمان برگزار شد.

در این جلسه به ارائه مطالبی از سوی حجت‌الاسلام سیدابوالفضل حکیمی، مدیر مؤسسه کریمه آل‌رسول(س) در زمینه آثار اخلاص در تلاوت» پرداخته شد. وی به خاطره‌ای از استاد شاه‌میوه هنگامی که استاد احمد الرزیقی برای اجرای تلاوت به ایران آمده بودند پرداخت و گفت: در این سفر همراه استاد رزیقی، کیف مندرس و کهنه‌ای بود که از وی درباره حکایت این کیف پرسیدند، استاد رزیقی نیز از سفری که با استاد عبدالباسط برای اجرای برنامه قرآن رفته بودند، گفت و اینکه هنگام برگشت دو کیف هدیه داده بودند و استاد عبدالباسط(که قاری اصلی این محفل بودند) کیفشان را که حاوی هدیه ویژه برای او بود با کیف بنده(که به عنوان قاری جوان و برای کسب تجربه همراه ایشان رفته بودم) عوض کردند.

حکیمی با تأکید بر اینکه اخلاص قاریان مشاهیر جهان اسلام موجب پرآوازه شدن آنها شده است، بیان کرد: چنانکه در سوره مبارکه هود آمده است «وَيَا قَوْمِ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مَالًا» از زبان هود نبی(ع) آمده است که در قبال رسالتی که انجام می‌دهیم، چیزی را تقاضا نمی‌کنیم. اینکه قاری و حافظ برای اجرا به جایی دعوت می‌شود و حق‌الزحمه خود را طی می‌کند، این، خلاف سیره قرآن است.

وی ادامه داد: همچنین در سوره شوری می‌فرماید «قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ» رسالت و تکلیف ما این است که قرآن را با اخلاص آموزش دهیم تا خداوند برکاتش را بر ما سرازیر کند. این مسئله با قدردانی از زحمات قاری، حافظ و یا استاد قرآن متقاوت است.

حکیمی با تأکید بر اینکه طی کردن مبلغ اشتباه است، اظهار کرد: طی کردن هزینه که روحیه قاری را مادی‌گرایانه نشان دهد، خلاف سیره اهل‌بیت(ع) است که روایاتی نیز در این زمینه است. اما هنگامی که قاری، حافظ و یا استاد قرآن در جایی به اجرای برنامه می‌پردازد، مردم عزتمدارانه هدیه‌ای به وی می‌دهند و فرد قرآنی نیز آن را عزت‌مدارانه می‌پذیرد که این ارزشمند است و اجر معنوی هم دارد.

مدیر مؤسسه کریمه آل‌رسول(س) تأکید کرد: بنابر این هرچه تلاوت همراه با اخلاص و برای خداوند باشد و دور از ریا و کسب شهرت باشد، جذاب‌تر و گیراتر خواهد بود.

یادآور می‌شود، جلسه آموزش صوت و لحن، تجوید و مفاهیم قرآن مؤسسه کریمه آل‌رسول(س) شهر مقدس قم هر هفته شنبه‌ها پس از نماز مغرب و عشا در واحد مرکزی مؤسسه واقع در بلوار بسیج(خیابان هنرستان)، بعداز پل بعثت، سمت راست، بسیج ۲۸، فرعی دوم، پلاک۸۶ برگزار می‌شود. همچنین علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره ۰۹۱۲۷۵۱۶۸۵۶ تماس بگیرند.

انتهای پیام
captcha