کاهش ۵۰ درصدی شرکت‌کنندگان آزمون سراسری «قرآن و عترت» در سبزوار
کد خبر: 3875411
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴

کاهش ۵۰ درصدی شرکت‌کنندگان آزمون سراسری «قرآن و عترت» در سبزوار

گروه شهرستان‌ها ــ هجدهمین دوره آزمون سراسری «قرآن و عترت» در سبزوار در حالی برگزار شد که نسبت به یک دهه قبل با ریزش بیش از ۵۰ درصدی تعداد شرکت‌کنندگان از ۱۲۰۰ نفر به ۵۰۰ نفر و از برگزاری در ۹ حوزه امتحانی به دو حوزه امتحانی رسیده است.

آزمونی به نام قرآن آموزان به کام موسسات قرآنی/ کاهش 50 درصدی شرکت کنندگان در سبزوار

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، برگزاری هجدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت در سبزوار در حالی به پایان رسید که در سال جاری با کنار کشیدن ادارات اوقاف و امور خیریه از اجرای آزمون و ایفای نقش پشتیبانی آزمون قرآنی تعداد شرکت‌کنندگان در آزمون با ریزش بیش از 50 درصدی نسبت به یک دهه قبل به 500 شرکت‌کننده در سال جاری در سبزوار رسید.

آزمونی که در سال 1385 با شرکت 1200 نفر شرکت‌کننده قرآنی در 9 حوزه امتحانی برگزار شده بود با کاهش آمار شرکت‌کنندگان در سال جاری در دو حوزه سبزوار و خوشاب برگزار شد.

هجدهمین دوره آزمون سراسری قرآن وعترت در خارج از شهر سبزوار در محل دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار واقع در جوار شهرک توحید برگزار شد در رشته‌های جزء 30، یک جزء، پنج جزء، 10 جزء، حفظ پانزده جز، بیست جز، بیست و پنج جزء، حفظ کل وحفظ سوره بقره و همچنین تفسیر سوره بقره، ترجمه و درک معانی سوره بقره در نوبت دوم برگزار شد.

محمد علیزاده، کارشناس علوم قرآنی اداره ارشاد سبزوار در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، عنوان کرد: قرآن‌آموزان شهر روداب و شهرستان داورزن که سال‌های گذشته در حوزه مستقل آزمون برگزار می‌کردند، در سال جاری به دلیل کاهش تعداد شرکت‌کنندگان در حدود 10 نفر مجبور به حضور در سبزوار شدند و در شهرستان خوشاب به‌صورت مستقل برگزار شد که تعداد شرکت‌کنندگان در حدود 20 نفر بودند.

حجت‌الاسلام جعفر مهدوی‌خواه، رئیس اداره اوقاف و امورخیریه سبزوار نیز در این رابطه در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: در سال جاری قرآن‌آموزان زیر نظر موسسات قرآنی ارشاد ثبت‌نام کردند و اداره اوقاف به جز پشتیبانی نقشی برای برگزاری این آزمون قرآنی نداشت.

وی با بیان اینکه بعد از اعلام نتایج کتبی اداره اوقاف مسئول برگزاری آزمون شفاهی برای رشته‌های پنج جزء به بالا تا حفظ کامل کلام‌الله مجید است، افزود: در سال جاری بسیاری از قرآن‌آموزان اوقاف در این مسابقات شرکت نداشتند و یکی از علل کاهش آمار شرکت‌کنندگان می‌تواند همین علت باشد.

بنا بر این گزارش، اما آنچه واضح است اینکه بسیاری از همین تعداد قلیل شرکت‌کنندگان قرآنی نیز تربیت یافته مؤسسات قرآنی زیر نظر اداره ارشاد نیستند و اکثر افراد به دلیل اینکه باید زیر نظر یک مؤسسه قرآنی ثبت‌نام می‌کردند، مجبور به شرکت با نام مؤسسات قرآنی ارشاد بودند و بعضاً نیز برخی از مسئولان خانه‌های قرآن سازمان تبلیغات اسلامی با توافقی که با مؤسسات قرآنی اجرا کردند با شرکت دادن قرآن‌آموزانشان در آزمون ارشاد جوایز دریافتی از طرف ارشاد را بعداً میان همدیگر تقسیم می‌کنند.

یکی از مسئولان مؤسسات قرآنی سبزوار که نخواست نامش ذکر شود، در این رابطه در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: در سال جاری هیچ کلاس آموزش قرآنی به جز در حدود 10 نفر نداشتیم و با توافقاتی که با دیگر قرآن‌آموزان داشتیم این افراد به نام مؤسسه ما ثبت نام کردند و بعد از دریافت جوایز اداره ارشاد همانند سال گذشته که 80 درصد آن را به قرآن‌آموزان اختصاص دادیم در سال جاری نیز همین روش ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha