هیئت‌های مجازی؛ محل قرار عاشقان اهل بیت(ع) در روزهای کرونایی
کد خبر: 3884314
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰

هیئت‌های مجازی؛ محل قرار عاشقان اهل بیت(ع) در روزهای کرونایی

با شیوع ویروس کرونا در کشور هیئت‎های مذهبی با راه‎اندازی پویشی با عنوان «قرار عاشقی در هیئت مجازی» اقدام به پخش زنده مراسم زیارت، دعاخوانی، مداحی و مناجات در فضای مجازی و صفحه اینستاگرام خود کرده‎اند.

به گزارش ایکنا، با شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از اجتماعات از جمله نماز‌های جمعه و مراسم اعتکاف به توصیه وزارت بهداشت تعطیل و اماکن عمومی به دلیل حفظ سلامت مردم نیز بسته شد. در این میان هیئت‌ها و مراسم‌ مذهبی نیز از جمله مکان‌هایی بودند که برای جلوگیری از ابتلای مردم به ویروس کرونا تعطیل شده‎اند.

بعد از این اتفاق غلامرضا سازگار، شاعر و مداح پیشکسوت اهل بیت(ع) با صدور پیامی خطاب به مداحان اهل بیت(ع) و عموم مردم بر تشکیل مجالس روضه خانگی و بیان ذکر نام اهل بیت در منازل تأکید کرد تا یاد و ذکر اباعبدالله الحسین(ع) قطع نشود. بعد از این پیام بسیاری از هیئت‌های مذهبی کشور تصمیم زیبا و بجایی گرفتند. 

ایده‌ای که برخی از هیئت‌های مذهبی این روز‌ها دنبال می‌کنند، استفاده از بستر فضای مجازی برای برگزاری مجالس اهل بیت(ع) است. به عنوان مثال مؤسسه عقیق با راه‌اندازی پویشی تحت عنوان «قرار عاشقی در هیئت مجازی» اقدام به پخش زنده مداحی جمعی از مداحان اهل بیت(ع) در صفحه اینستاگرام کرد.

این طرح قرار است ادامه پیدا کند و تعداد دیگری از مداحان اهل بیت(ع) نیز در قالب این طرح به صورت مجازی به مداحی خواهند پرداخت. هیئت‌هایی که تمایل به مشارکت در این طرح را دارند می‌توانند با انتشار پست خود در صفحه اینستاگرام هیئت و قرار دادن هشتک #قرار_عاشقی_در_هیئت_مجازی یا #هیئت_تعطیل_نمی‌شود و تگ کردن صفحه اینستاگرام عقیق در این طرح شرکت کنند.

قرار عاشقان اهل بیت(ع) در هیئت مجازی / ایده‌ جالب هیئت‌های مذهبی در روزهای کرونایی

همچنین هیئت ثارالله زنجان اعلام کرده است، جهت حفظ سلامتی آحاد ملت مؤمن و متدین، مراسم هیئت را به صورت مجازی برگزار می‌کند. میثم مطیعی نیز با حضور در امامزاده قاضی الصابر واقع در ده ونک تهران، مراسم قرائت دعای توسل را بدون حضور مردم برگزار کرده و آن را از طریق صفحه مجازی‌اش در اینستاگرام پخش کرد.
 
قرار عاشقان اهل بیت(ع) در هیئت مجازی / ایده‌ جالب هیئت‌های مذهبی در روزهای کرونایی
 
هیئت فداییان حضرت زهرا(س) نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده است فقط به‌صورت محدود برای خادمان هیئت با نوای محمدحسین طاهری، مداح اهل بیت(ع) برگزار خواهد شد و برای عموم نیز به‌صورت زنده در صفحه اینستاگرام هیئت با این نشانی پخش خواهد شد.

همچنین به دلیل لغو مراسم معنوی اعتکاف رجبیه امسال در اماکن مذهبی و مساجد کشور، ستاد مرکزی اعتکاف پویشی با عنوان «سه روز عبادت در منزل» به نیت تعجیل در ظهور امام زمان(عج) را به راه انداخت و در آن از شرکت‌کنندگان در این پویش مقدس دعوت کرد تا در ایام‌البیض یعنی ۱۳ تا ۱۵ ماه رجب‌المرجب را در خانه خود با گرفتن روزه، انجام اعمال و ادعیه ایام‌البیض و استغفار دسته‌جمعی و همچنین انجام اعمال ام‌داوود در روز سوم یعنی ۱۵ ماه رجب را به خلوت با پروردگار متعال می‌پردازند.
 
علاوه بر این، پویشی سراسری با عنوان «فرصت انس» در فضای مجازی شکل گرفته که مورد استقبال بسیاری از جوانانی قرار گرفته است که امسال نتوانستند در مراسم معنوی اعتکاف شرکت کنند. پویش «فرصت انس» که به همت ستاد مركزی اعتکاف با همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم برنامه‌ریزی شده است، علاوه بر ماه رجب، با هدف دفع بلا از مؤمنین و مستضعفین و تعجیل در فرج حضرت صاحب الزمان(عج)، در ماه‌های شریف شعبان و رمضان نیز ادامه دارد.
 
آستان حضرت معصوم(س) به نیت آرامش جامعه، رفع بلا و سلامتی بیماران خصوصاً در شرایط ویژه کنونی جامعه پویش «خانه‌های فاطمی» را راه‎اندازی کرده است و در آن قرائت حدیث شریف کساء به صورت خانوادگی در منازل را پیشنهاد کرده است.
 

«توسل خانگی» عنوان برنامه دیگری از هیئت مجازی است که شبکه افق سیما در روزهای یکشنبه و دوشنبه پخش می‌کند. این برنامه در حقیقت هیئتی مجازی با مدیحه‌سرایی سیدرضا نریمانی است. توسل خانگی روزهای یکشنبه و دوشنبه حوالی ساعت ۱۷:۴۵ به صورت زنده از شبکه افق پخش می‌شود.

قرار عاشقان اهل بیت(ع) در هیئت مجازی / ایده‌ جالب هیئت‌های مذهبی در روزهای کرونایی

در فضای ملتهب این روزها، حسینیه‌های خانگی امر مبارکی است و می‌تواند برای بخشی از جامعه و خانواده‌های مذهبی تسکین‌بخش باشد. این تنوع برای دنبال‌کنندگان صفحات اینستاگرامی فرصتی را به وجود می‌آورد تا هیئت‌های مذهبی، فعالیت‌های جدیدی را در بستر رسانه‌‌ای خود تجربه کنند.

انتهای پیام
captcha