شهید بهشتی نماد جریان بصیرت برای آیندگان است
کد خبر: 3907576
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸

شهید بهشتی نماد جریان بصیرت برای آیندگان است

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی کرج با تاکید براینکه بهشتی نماد جریان بصیرت برای آیندگان است، گفت: این شهید بزرگوار از شخصیت‌های نادر تاریخ معاصر ایران و دنیای اسلام بود و بی‌تردید نقش او در انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی ایران و پس از آن موضوعی نیست که به راحتی بتوان آن را از یاد برد.

شهید بهشتی نماد جریان بصیرت برای آیندگان است

علی حدادی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی کرج در گفت وگو با ایکنا از البرز با تاکید براینکه شهید بهشتی نماد جریان بصیرت برای آیندگان است، اظهارکرد: آیت‌الله شهید محمد بهشتی در مقام ریاست دیوان عالی کشور و بلندپایه‌ترین مقام قضایی وقت، نگاهی قانونگرا و مبتنی بر دگرگونی و تطور مدیریتی داشت و این اندیشه تحولی شگرف در مسیر عدالت اجتماعی که غایت و مقصود او نیز به شمار می‌آمد ایجاد کرده بود.
وی افزود: این امر بی‌شباهت به نحوه مدیریت حال حاضر دستگاه قضایی نبوده و می‌توان ردپای آن را تا به امروز در مدیریت قضایی کشور مشاهده کرد که منشاء آن بدون تردید ناشی از همان پندارو کردار شهید بهشتی در عرصه قضایی است.
حدادی ادامه داد: جایگاهی که بیش از هر عرصه دیگری به آن خو گرفته و به درستی می‌دانست که می‌تواند با تفکر خود پایه‌گذار و پرورش‌دهنده نگاهی کارکردگرا در راستای تحقق عدالت و دادگری اجتماعی باشد.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: در توصیف این موضوع و تبیین سیره و اندیشه شهید بهشتی در قوه قضاییه همین بس که حاکمیت ضابطه ها را مقدم بر هر امر دیگری می دانست و بیان می کرد که بگذارید رفاقت‌ها و رابطه‌ها هرگز نتواند صداقت‌ها و ضابطه‌ها را به خطر بیندازد که زندگی عادلانه و عدالت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و عدالت معنوی در جامعه ما تنها و تنها بر اساس حاکمیت ضابطه‌ها و صداقت‌ها به وجود می‌آید و نه بر اساس رفاقت‌ها و رودربایستی‌ها.
مدرس دانشگاه آزاد اسلامی کرج یادآور شد: به عقیده شهید بهشتی، رفاقت‌ها که از معیار صداقت‌ها و ضابطه‌ها و ارزش‌های پذیرفته شده اسلام و منحرف باشند برای جمهوری اسلامی خطرناک و خطرآفرین بوده و باید از صحنه مسئولیت‌های جامعه ما به کنار روند.
حدادی تصریح کرد: شهید دکتر بهشتی از شخصیت‌های نادر تاریخ معاصر ایران و دنیای اسلام بود و بی‌تردید نقش او در انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی ایران و پس از آن موضوعی نیست که به راحتی بتوان آن را از یاد برد.
وی ادامه داد: جایگاه بی‌بدیل شهید بهشتی در تمامی مراحل پرفراز و نشیب انقلاب به ویژه در مسند نایب رئیس مجلس خبرگان قانون اساسی و ریاست دیوان عالی کشور به‌زعم دوست و دشمن تاثیر به‌سزایی در پیشبرد مقام انقلاب اسلامی و تحکیم آن در نخستین سال‌های حکومت اسلامی داشت.
حدادی گفت: ویژگی‌های بارزی که در سیره و اندیشی شهید بهشتی وجود داشت او را تبدیل به فردی اخلاق‌مدار و اجتماعی همراه با تسلط بر فرهنگ و سیاست کرده بود؛ خصایصی از جمله بینش، تقوا، مدیریت، تعقل، شجاعت، تواضع، شفقت به خلق و روحیه جهادی که همگی در سنت او نمایان بوده و در عرصه مدیریت نیز متبلور شده بود.
در حادثه هفتم تیر ۱۳۶۰ و انفجار بمب در دفتر حزب جمهوری اسلامی، آیت الله محمد بهشتی و ۷۲ تن از یارانش به شهادت رسیدند. مسئولیت این بمب‌گذاری را سازمان تروریستی موسوم به مجاهدین خلق بر عهده گرفت.
به ‌منظور ارج نهادن به مقام والای قضا و قضاوت و تکریم از مقام شامخ شهید آیت الله بهشتی و یارانش از هفتم تیر به مدت یک هفته به عنوان هفته قوه قضاییه، نامگذاری شد، این پیشنهاد در ۲۷ تیر ۱۳۷۳ در شورای فرهنگی عمومی مطرح شد و به تصویب رسید.

 

انتهای پیام
captcha