مردم همیشه جامعه قرآنی را قضاوت می‌کنند
کد خبر: 3911861
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۲

مردم همیشه جامعه قرآنی را قضاوت می‌کنند

زهرا میرابی، حافظ و قاری قرآن بیان کرد: جامعه قرآنی همیشه در معرض دید و قضاوت مردم هستند و همین مسئله مسئولیت جامعه قرآنی را چند برابر می‌کند.

جامعه قرآنی همیشه در معرض قضاوت مردم استزهرا میرابی، دانشجوی رشته علوم قرآن حدیث دانشگاه کوثر بجنورد، متولد سال 79 است. میرابی در خانواده‌ای مذهبی چشم به دنیا گشود و مسیر انس با قرآن را از 12 سالگی شروع کرد. ایکنا خراسان شمالی،‌ برای آشنایی بیشتر با این جوان حافظ و قاری قرآن گفت‌وگویی داشته که در ادامه می‌خوانید:

زهرا میرابی در گفت‌وگو با ایکنا خراسان‌شمالی، ورود خود را به عرصه حفظ و قرائت قرآن این‌گونه بیان می‌کند: دوستانی داشتم که در زمینه حفظ قرآن فعالیت داشتند و مرور هر روز محفوظاتشان من را به وجد می‌آورد. آنها توفیق داشتند که هر روز آیات الهی را تلاوت کنند. از همان زمان بود که تصمیم به حفظ قرآن گرفتم و 4 جزء را حفظ کردم، اما به سمت قرائت قرآن رفتم  و توانستم این فعالیت را ادامه بدهم.

وی ادامه داد: موقعیت اجتماعی و معنوی که از طریق قرآن بدست آوردم انگیزه‌ام را برای ادامه این راه بیشتر کرد. از همان دوران ابتدایی در کلاس‌های قرآن شرکت می‌کردم و استعداد خوبی در زمینه قرائت قرآن داشتم. از ۱۲ سالگی انس بیشتری با قرآن گرفتم به هر حال اینکه بتوانی با لحنی زیبا و دلنشین بخوانی خود به خود انس با قرآن را بیشتر می‌کند و در زندگی من نیز این اتفاق رخ داد.

میرابی بیان‌ کرد: با توجه به اینکه در خانواده مذهبی زندگی می‌کنم از همان ابتدا که استعدادم را در این زمینه مشاهده کردند، من را همراهی کنند و حمایت‌های مالی و معنوی آنها در پیشرفتم بسیار مؤثر بود، زیرا در هر زمینه‌ای انسان بدون دلگرمی از جانب خانواده نمی‌تواند به نحو احسن به راه خود ادامه دهد. خدا را شاکرم که با کمک‌های خانواده‌ام و تشویق و تحسین آنها توانستم در این راه ثابت قدم باشم.

وی با اشاره به اساتید بنام در این زمینه، تصریح کرد: هر یک از اساتید بزرگوار در ایران و در سایر کشورهای اسلامی از جهات مختلف بی‌نظیر هستند، پیشنهاد می‌کنم دوستانی که قصد تقویت تجوید و لحن را دارند، از آموزش‌های استاد منشاوی، حصری و شحات انور استفاده کنند.

میرابی در رابطه با علت عدم ادامه حفظ قرآن، بیان کرد: به طور قطع رشته حفظ سخت است و نیاز به مرور، تثبیت و برنامه‌ریزی بسیار دقیقی دارد. پس از ورود به مقطع دبیرستان متأسفانه این سعادت از من سلب شد، اما هنوز هم این افسوس همراه من است که چرا کوتاهی کردم و در اولین فرصت مسیر حفظ قرآن را ادامه می‌دهم.

وی در خصوص موفقیت‌های کسب شده در این زمینه، می‌گوید: در سال ۹۵ رتبه چهارم کشوری به میزبانی استان همدان، در سال ۹۶ رتبه چهارم به میزبانی خراسان رضوی و در سال ۹۷ رتبه پنجم به میزبانی تهران در رشته قرائت تحقیق کسب کردم. رتبه‌های اول استانی بسیاری نیز کسب کرده‌ام که توسط ارگان‌های بسیج، اداره ورزش وجوانان، اوقاف وامور خیریه، ارشاد و اداره کار وتعاون برگزار شده است.

میرابی درباره برکات قرآن می‌گوید: تأثیر قرآن در رفتار و منش، برخورد با دیگران، حجاب و عفاف، لحن صحبت و.... چشمگیر بوده است و از گذشته اینگونه بود که افراد مأنوس با قرآن و علوم دینی دارای جایگاه ویژه‌ای نزد مردم بوده‌اند که این احترام به سبب شأن و منزلت دین و قرآن بوده است. امروزه نیز افرادی که در این زمینه‌ها قدمی هر چند کوچک بردارند مورد احترام و ارزش قرار می‌گیرند و بنده نیز این لطف اطرافیان را نشئت گرفته از منزلت قرآن می‌دانم. با توجه به اینکه در استانی ساکن هستم که فاقد اساتید خبره و ماهر است تصمیم من بر این است که در این زمینه در حد توان مهارت کسب کنم و بتوانم به دوستانی که علاقه‌مند هستند در زمینه موضوعات قرآنی کمک کنم.

وی در رابطه با فضای قرآنی استان اظهار کرد: فضای قرآنی به شدت ضعیف است همیشه گفتم و باز هم عرض می‌کنم که از پیشرفت و ترقی محروم هستیم. یادگیری موضوعی است که نیاز به راهنما و استاد و آموزش دارد، متأسفانه بخشی از یادگیری که مربوط به تلاش و پشتکار قرآن‌آموزان هست را دارا هستیم، اما در بخش مربوط به استاد، فاقد اساتید مطرح هستیم و چه بسیار  تلاش‌هایی که بی‌ثمر مانده است.

میرابی در رابطه با محافل انس با قرآن، بیان کرد: محافل انس با قرآن برای بانوان بسیار نادر است. با توجه به محدودیت بانوان در زمینه تلاوت باید فضایی مهیا گردد تا بتوانند استعدادهای خود را کشف و در مرحله بعد این استعداد را پرورش دهند و متأسفانه تا به امروز تصمیمی برای این موضوع گرفته نشده است. فضای فرهنگی جامعه بیش از حد تصور متشنج است و در حال حاضر  به گونه‌ای شده که حتی از انجام امر به معروف و نهی از منکر که مورد تأیید بزرگان دینی است، محروم هستیم و این محرومیت از این جهت است که ما رسالت خود را فراموش کرده‌ایم. این رسالت فقط مختص افراد قرآنی نیست، مسلمانان در برابر اعمال یکدیگر مسئولند و باید برنامه‌ریزی و حمایت مناسبی در این خصوص صورت گیرد.

وی در پایان تأکید کرد: جامعه قرآنی همیشه در معرض دید و قضاوت مردم است و باید در مرحله اول خودمان را اصلاح کنیم و در مرحله بعد اطرافیان را راهنمایی کنیم.

انتهای پیام
captcha